Björn Gillberg slåss
för biodrivmedel
Den gamle miljöexperten Björn Gillberg, verksam i sitt företag VärmlandsMetanol är liksom Kumla kommun kritisk till regeringens förslag att beskatta biodrivmedel lika mycket som bensin och diesel.
- Samma skatt på biodrivmedel som på fossila drivmedel är oacceptabelt, dundrar Björn Gillberg i ett yttrande till Finansdepartementet med synpunkter på den PM om punktskatter som kommit med budgetförslaget för 2016.
- Det är tragiskt att regeringen tycks acceptera EU-kommissionens uppfattning, fortsätter Gillberg men undrar samtidigt om det är vad kommissionen anser eller om det bara är regeringens tolkning att det ska vara samma skatt på biobränslen som fossila?
"Blir aldrig fossilfritt"
Men om så sker kommer Sverige aldrig att nå målet om en fossilfri transportsektor, anser han. Eftersom det kostar mer att producera biodrivmedel jämfört med bensin och diesel.
Björn Gillberg har i flera år verkat för att i stor skala framställa metanol av skogsråvara. En anläggning har planerats i Hagfors för miljardbelopp. Tillsammans med Sakab i Kumla och flera storföretag har han även planerat för en anläggning här men oklara skatteregler har hittills hindrat ett genomförande.
Han framhåller att Sverige har så mycket skogsråvara att den räcker både för den traditionella skogdindustrin och till att göra Sverige självförsörjande med "andra generationens biodrivmedel med förgasningsteknik", som han kallar modellen.
Ny svensk basindustri
- Förutsättningar finns att skapa en svensk basindustri som sysselsätter uppmot 10 000 personer. En sådan utveckling får inte stoppas av EU-kommissionen eller en svensk regering som inte vågar ta strid med kommissionen i denna fråga, om det nu behövs, tillägger Gillberg,
Han anser att EU-kommissionen överhuvudtaget inte har rätt att lägga sig i hur enskilda medlemsländer beskatter biodrivmedel och beskriver vad som kan uppfattas som en pinsam flathet inför EU hos Sveriges förtroendvalda:
2013 beslöt nämligen riksdagen att införa ett kvotpliktsystem kopplat till skattebefrielse för biodrivmedel från koloxidskatt. Systemet innebär att bensinbolagen måste sälja en viss kvot av biodrivmedel. Regeringen fick i uppdrag att genomföra beslutet efter att ha prövat om det stred mot EU-regler. EU-kommissionen svarade att den vaken kunde säga bu eller bä, vare sig om kvotplikt stred eller inte mot reglerna.
Upphävde vad den nyss bestämt
Varpå riksdagen upphävde de regler om skattelättnad för biodrivmedel den antagit året tidigare. Enhälligt, enligt Gillberg.
- Man frågar sig varför den förra regeringen och tyvärr också den nuvarande gjort denna för Sverige negativa tolkning av möjligheterna att främja biodrivmedel, skriver Björn Gillberg, miljöaktivisten som bidrog till att Sakab i Norrtorp blev verklighet.
Kumla och biogasen
Han kämpar förstås för sitt företag VärmlandsMetanol men kravet att regeringen borde införa kvotpliktsystemet ansluter till Kumla kommuns intressen att utveckla biogastillverkning i samarbete med Karlskoga.
Från Uddeholm skriver Björn Gillberg att om Sverige inför skattelättnaden så kan den gärna prövas i EU-domstolen så att man en gång för alla får klart vad som gäller. (LLz)
Se hela skrivelsen HÄR