Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
28 October 2021
Tipsa: 073-629 83 19

Allt fler elbilar – Men
var ska sladden anslutas?

Allt fler köper elbil. Men vart ska man ansluta sladden. Det är ont om publika laddare i södra Närke. Foto: Erik LodettiAllt fler köper elbil. Men vart ska man ansluta sladden. Det är ont om publika laddare i södra Närke. Foto: Erik Lodetti

Elbilsförsäljningen bara ökar - men hur är det ställt med möjligheterna att ladda sin bil?
Sydnärkenytt har kollat läget i både kommuner och bostadsbolag.
Bäst är att bo i eget hus och tanka el på hemmaplan.

För villa- eller radhusägare är det kanske inga större problem att tanka elektricitet. Eller som någon sagt:

Är man elbilsägare så har man nog sett till att skaffa en laddutrustning där hemma.

För de på resande fot finns möjligheter till laddning, här är det kanske bara kapaciteten på laddningsstolpen och ens egen bils batteristorlek, som avgör.

En rundringning visar att kommunerna är lite oförberedda på ämnet. Och hur stort är problemet, lät någon ana. Alla har väl inte råd med elbil? Men faktum är att varannan nybil som säljs är antingen en hybridbil eller en ren elbil. Nybilsförsäljningen gör att begagnatmarknaden ökar, och därmed blir elbilen tillgänglig för allt fler.

En enstaka laddstolpe med begränsad kapacitet. Lite av en symbolhandling enligt  Laxås kommundirektör, Harry Lundin En enstaka laddstolpe med begränsad kapacitet. Lite av en symbolhandling enligt Laxås kommundirektör, Harry Lundin

I turiststaden Askersunds med omnejd finns i dagsläget 14 laddningsplatser med stolpar av varierande styrka, från 3,7 kW i exempelvis enskilda hyreshus till en stolpe vid Askersunds kommun, torget, som är på 50 kW.

Laddstolpar har inte varit en prioriterad fråga hos kommunledningen.

– Men andelen elbilar ökar konstant, så jag är helt säker på att vi kommer att arbeta mer med detta. Helt säkert kommer det att behövas fler laddstolpar framöver, säger kommunalrådet Caroline Dieker.

Men jämfört med Nora, som har stora likheter med Askersund (i storlek och som turiststad) så har Askersund betydligt fler platser att tanka bilen med el. Nora har blott två, varav en på Nora torg och den andra på företaget Oricos parkering i Gyttorp.

17 laddstolpar i Askersund

Hos det allmännyttiga bostadsbolaget Askersundsbostäder finns åtta adresser med sammanlagt 17 laddstolpar – en förhållandevis hög siffra. Laddningsplatsen Sjöängen (Askersunds kommun) hålls i drift av bostadsbolaget, de andra platserna är för hyresgäster.

– Vi har placerat ut laddstolparna så det täcker upp våra stora bostadsområden, förklarar driftstekniker Christer Larsson. Så samtliga hyresgäster i de stora bostadsområdena har möjlighet att ladda sina bilar och även allmänheten har tillgång till våra laddstolpar.

– Våra hyresgäster i centrum får förlita sig till kommunens laddningsstolpar, och den vi drifthåller vid Sjöängen. I Åsbro har vi placerat laddningsplatsen strategiskt så att både allmänheten och våra hyresgäster kan använda sig av den.

Askersundsbostäder har investerat i 11 kWh laddstationer, till skillnad mot kommunens som har 3,7 kWh. Hur lång tid bilen tar att ladda beror på hur stort batteriet i bilen är.
 

Åtta platser vid Regnbågen

För Hallsbergs finns nio laddplatser enligt tillgängliga siffror. Men för allmännyttan Hallbo är det inte många - blott en laddningsplats med åtta stolpar, och den kom till i och med den stora upprustningen av kvarteret Regnbågen. Däremot har Hallbo laddstolpar för sina egna elbilar, 80 procent av firmabilarna är eldrivna.

Men bara åtta stolpar för hyresgästerna?

– Tittar man på andra kommuner ser det ganska lika ut när det gäller elbilsstolpar till de som bor i lägenheter, jag gissar att fastighetsbolagen väntar med laddstolparna för att se utvecklingen. Kanske regeringen kommer med hårdare lagkrav inom området, säger Hallbos VD Peter Sjerling. 

– Och hitintills är det ingen hyresgäst som efterfrågat möjligheterna att ladda elbil. Så frågan är hur stort behovet är i dagsläget, fortsätter Sjerling.

“Staten behöver skjuta till pengar”

Från Hallsbergs kommuns sida vill man fortsätta banbygget för elektrifieringen.

– Vi har medverkat till att sätta upp laddningsstationer, bland annat så har vi vid Coop och nere vid Alléhallen. Och de bostadshus vi bygger själva möjliggör vi för att det ska finnas, säger kommunalrådet Magnus Andersson, och menar det kommunala bolaget Hallsbergs Bostads AB.

Men staten behöver skjuta till pengar när ännu fler elbilar ska laddas, enligt Andersson.

– Självklart önskar vi ytterligare medel. Nu när man sagt sig vilja ställa om från fossilt bränsle måste vi också få stimulans för att kunna ta beslut om att uppföra fler stolpar. 

Samtidigt beror det på hur stor efterfrågan är, menar han.

– Elbilsförsäljningen går ju framåt, men jag vet inte om det är våra hyresgäster som kommer att få råd att köpa dessa bilar. Därför är det svårt att bygga ut infrastrukturen innan vi vet efterfrågan. Men nybilsförsäljningen gör ju att begagnatmarknaden kommer att öka.

Få laddare i Kumla

I Kumla kommun finns få laddstationer överhuvudtaget. Det finns enligt de fakta vi har tillgängliga bara en publik laddare i själva Kumla, vid padelhallen Papa padel på Mastgatan.  Det finns också laddare utanför kommunhuset och vid några bostadsrättsföreningar, men de är inte tillgängliga för allmänheten.

Sex platser för hyresgäster planeras

Så här säger Stefan Eriksson på Kumlabostäder. Kumla kommuns allmännyttiga bostadsbolag.

–Vi har sökt bygglov för att bygga en parkering för boende i centrala Kumla med fyra laddplatser, som våra hyresgäster ska kunna hyra. Det blir också ett par platser som ska gå att hyra vid vårt stora ombyggnadsprojekt på St Torgils väg.

Han fortsätter:

– Ett problem med det här är att veta hur stort vi ska satsa, vilken efterfrågan det kommer bli. Just nu finns en efterfrågan, folk frågar. Men jag misstänker att i takt med att privata aktörer, exempelvis bensinmackarna bygger publika laddstationer, kommer efterfrågan från hyresgäster att minska.

Han menar dock att det är självklart att man som allmännyttig hyresvärd självklart måste kunna tillhandahålla laddplatser för hyresgästerna att hyra.

– Det är nog de flesta överens om. Hela elbilsägandet bygger ju på att bilen laddas när den är parkerad. De ställer krav på ett nytt sätt att tänka. Vårt problem är att vi på något sätt alltid ligger ett steg efter, oavsett vad vi satsar på. Utvecklingen går fort.

Ska bli 14 publika laddare

Andreas Brorsson, (S), kommunstyrelsens ordförande i Kumla berättar att kommunen, i det bolag man äger tillsammans med Örebro kommun, Kumbro, har planer.

– Vi har varit dåliga på det här i Kumla kommun. Men nu händer det saker.  Kumbro har beviljats statliga pengar från det så kallade Klimatklivet för att sätta upp laddstationer. Det kommer bli 14 publika laddstationer vid Sjöparken, Djupadalsbadet, torget och vid Kumlahallen. Pengarna finns. Det ska i dagarna gå ut en upphandling på jobbet.

“Enstaka laddstationer – symbolhandlingar”

– Vi har satsat på ett par laddplatser på vårt torg, med halvbra kapacitet. Några mer konkreta planer finns inte. Det hela är en betydligt större fråga. Det som behövs nu är en stor satsning. Kanske 15-20 laddstationer, med 150-250 kilowatts laddkapacitet. Det är inget vi som kommun kan, eller ens ska hantera, säger Harry Lundin, kommundirektör i Laxå, som faktiskt själv kör elbil, en Tesla.

Han fortsätter: 

– Det är en fråga för privata aktörer, kanske elbolag, möjligen staten. Det krävs nya kraftledningar och mångmiljoninvsteringar. Vår roll skulle nog i så fall vara att tillhandahålla marken, något vi mer än gärna gör. Visst, vi kan, som andra kommuner, sätta upp enstaka laddplatser här och där. Men i den takt elbilsmarknaden nu växer blir det mest symbolhandlingar. Här behöver både privata aktörer och staten spotta i nävarna. Annars bromsas hela omställningen mot ett fossilfritt samhälle. Vi som kommun kommer bidra på det sätt vi kan.

Här finns Sydnärkes laddstationer

Inom Askersunds kommun:

Pendlarparkeringen vid Akla

Askersunds hamn

Askersunds resecentrum

Askersunds torg

 Lilla Bergsgatans parkering

Citycampingen Hamnen

 Storgatan 41 A

Västergården

Tullplan parkering

Södra Kyrkogårdsgatan

Norrtullsgränd 1

Torsten Karlssons väg 8 A

Gårdsjögatan 6 C

Bergslagsvägen 4

Inom Hallsberg kommun:

Hallsbergs kommun, Alléhallen

Långtidsparkeringen norr om Resecentrum

Pålsboda torg

Ahlsell Hallsberg

Granvägen 9

Forestavägen 1

Vissbodavägen 17

Inom Laxå kommun

Laxå centrum, Tavernagatan 2

Rastpunkt Laxå

Von Boijgatan

Inom Lekeberg kommun

Lekebergs kommun

Lanna lodge

PCS Park & Charge Vretavägen 3

Inom Kumla kommun

McDonalds Brändåsen

Papa Padel, Mastgatan 1.

Samma ämne:

Kommentera artikeln
Publicerad: 2021-09-28 15:41
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.