Gå till innehåll
Henrik Östensson

En ganska enkel förklaring till våra tågproblem

Publicerad: 1 March 2024 11:52

Att kritisera vår tågtrafik, järnvägsnätet, har blivit allt vanligare. Försenade tåg, uteblivna tåg till följd av personalbrist, tåg som inte klarar dåligt väder, krånglande spår och växlar är ganska vanliga ämnen på nyhetssajter.  Den tragiska olyckan i Örebro har dessutom satt fokus på säkerheten.

Många menar att det  var bättre förr, innan allt avreglerades. Man målar upp en bild av ett land där det aldrig var några problem med tågen.

Kanske var förseningar mer ovanliga förr, men urspårningar och andra olyckor med allvarliga konsekvenser var nog faktiskt vanligare.

Men, man glömmer hela tiden bort den kanske viktigaste orsaken till att det inte fungerar så bra alltid. Vi har, med några få undantag, i  princip samma järnvägar, samma mängd spår som vi hade på 70- och 80-talet. Men det går högst avsevärt mycket fler tåg. I min värld är det förhållandevis självklart att mer trafik som ska samsas på samma utrymme kan skapa mer störningar. Det gäller även vanliga bilvägar.

I statistik om passagerartrafik  skiljer man på långväga resor och regionala. Om man tar tåget från Hallsberg till Malmö, eller Kiruna, är det en långväga resa. Men om man tar tåget till Örebro, eller Västerås, eller Stockholm från Hallsberg, anses det vara en regional resa.

Här är lite statistik

1990 genomfördes 14 miljoner långväga tågresor i Sverige. 2022 var siffran uppe i 21 miljoner tågresor. En ökning med 50 procent.

Men den stora ökningen har skett regionalt.

1990 genomfördes 82 miljoner regionala tågresor. 2022 genomfördes 222 miljoner tågresor. Det innebär en ökning med 270 procent på drygt 30 år.

När det gäller antalet persontåg hittar vi bara statistik från 2001.

Då körde 701 364 tåg. 2022 var siffran 938 565 persontåg. En ökning med 40 procent på drygt 20 år. Det ska tilläggas att det ändå är en liten minskning från åren innan pandemin. Då var vi uppe i över en miljon tåg.

I klartext innebär det att man klämt in betydligt  fler tåg och fler passagerare än på den gamla goda tiden. Slutsats? Tja, kanske blir tågen oftare inställda, kanske blir de oftare försenade, men det finns fler att välja på. Fakta säger alltså 40 procent fler tåg. Det innebär att tiden för att exempelvis sopa bort is i växlar och underhålla tåg har krympt.

Det har också, sedan 1990, gått från en tågoperatör som bedriver passagerartrafik (SJ) till 12 år 2022.

Lägg därtill att någonstans runt 75 miljoner ton gods transporteras på våra järnvägar. Det går ungefär 230 000 ton gods om dagen på våra järnvägar, 530 godståg, på samma spår. Också det en stor ökning.

Alla som befinner sig nära en järnväg någon längre tid, eller korsar en järnvägsövergång dagligen ser detta. Trafiken har tätnat synnerligen märkbart.

Säkerheten då? 2010 var sista gången en tågpassagerare omkom i en olycka. Att åka tåg är med andra ord mycket säkert, jämför med biltrafik, där flera hundra omkommit sedan 2010. Men så är det det här med påkörningar och olyckor med el på järnvägen. Där är det  tyvärr ganska vanligt med olyckor. 2022 (senaste statistiken) omkom 68 personer i olyckor relaterade till tågtrafik. 2010 var siffran 110 personer. Där borde det gå att göra mer. En sådan olycka som i Örebro ska inte behöva hända. En förklaring är helt enkelt att den lösning för korsande passagerare som finns på Södra station är kvar från en annan tid. En tid med betydligt färre och långsammare tåg.

Trafikverket menar att den absolut viktigaste orsaken till olika störningar, problem i tågtrafiken är just trafikökningen. Det är exempelvis allt svårare att klämma in underhåll av spåren när det går så många tåg. Ska det göras större insatser, ja, då blir det helt naturligt stora störningar.

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.

Opinion / Ledare

Henrik ÖstenssonNär det ofattbara kommer nära och tillvaron skakas om

Henrik ÖstenssonAlla människor har minnen i sina liv, av stora händelser, ögonblick, där vår tillvaro förändrades, skakades om i…

Henrik ÖstenssonVanvettets tidevarv

Henrik ÖstenssonDet händer inte ofta att vi på Sydnärkenytt kommenterar världspolitik. Men när den riskerar att påverka vår…

Henrik ÖstenssonOm det här med kommunal marknadsföring och platsvarumärken

Henrik ÖstenssonSom skribent på en tidning får man ofta kritik för saker, det ligger i yrkets natur, speciellt om man råkar tycka.…

Henrik ÖstenssonSalt i såren när Kumla lanserar nytt varumärke

Henrik ÖstenssonKumla kommun, har, lite i skuggan av arbetet med att lägga ner förskolor och skolor, lagt pengar och resurser på att…

Henrik ÖstenssonVårt minne är kort när det gäller järnvägen

Henrik ÖstenssonSedan nyår har det ju som alla vet kommit lite snö, kylan har kommit och gått. Men sedan igår är det plusgrader,…

Henrik ÖstenssonTålamod vänner, tålamod…

Henrik ÖstenssonFör en dryg vecka, på nyårsafton, började det snöa rejält för första gången denna vinter. Det kom rejält med…

Henrik ÖstenssonSkolan i Hardemo avgör inte om utbildningen blir rättvis i Kumla

Henrik ÖstenssonPå tisdag beslutar Nämnden för livslångt lärande troligen om framtiden för barnen i Hardemo och skolan.…

Henrik ÖstenssonVem är det som kör egentligen?

Henrik ÖstenssonNär vi på Sydnärkenytt försöker rota i vad våra kommuner beslutar och använder använder våra skattepengar till…

Henrik ÖstenssonVad händer egentligen med Hardemo skola?

Henrik ÖstenssonVi har fler gånger skrivit om Hardemo skola. En liten skola, där eleverna ofta har goda resultat och kommunen inte…

Henrik ÖstenssonVisst skulle S och M kunna regera landet tillsammans

Henrik ÖstenssonHör på radions P1 om Danmarks regering sedan ett par år. Reportern återkommer till hur osannolik, märklig och…

Henrik ÖstenssonAlla vill ha kvar bussen – men åker man med den?

Henrik ÖstenssonÅter igen kommer busslinjer på landsbygden att dras in. Bussen mellan Askersund och Olshammar försvinner, liksom…

Henrik Östensson Den märkliga tystnadskulturen

Henrik ÖstenssonJag har tagit upp det förr, tystnadskulturen som breder ut sig både i företag, organisationer och kommuner. Man…

Henrik ÖstenssonVad gör egentligen Socialtjänsten?

Henrik ÖstenssonVi på Sydnärkenytt får ofta tips, önskemål, vädjanden, om att skriva om beslut som fattas av kommunernas…

Henrik ÖstenssonOm investeringar solceller och framtiden

Henrik ÖstenssonInvesteringar i förnyelsebar energi väcker ofta diskussion. Folk reagerar när det byggs solcellsparker och…

Henrik ÖstenssonVår politiska natur

Henrik ÖstenssonSom journalist drivs man ju av viljan att belysa fakta, skrapa fram en och annan sanning, bevaka vad våra politiker…

Henrik ÖstenssonEtt under av informationsbrist mitt i informationssamhället

Henrik ÖstenssonSveriges tågtrafik får nästan dagligen kritik. Tåg blir försenade, tåg uteblir. Man bör ha tid på sig om man ska…

Henrik ÖstenssonIngen mandatdramatik i EU-valet

Henrik ÖstenssonNu har vi haft EU-val. Preliminärt verkar valdeltagandet ha sjunkit i Sydnärke. Det ser väl, helt väntat, inte ut…

Henrik ÖstenssonKommunerna, staten och kapitalet

Henrik ÖstenssonJust nu går vår offentliga sektor på knäna. Regionen och kommunerna, med något undantag, har hamnat i akut…

Henrik ÖstenssonVarför spårar alltid EU-direktiv ur i Sverige?

Henrik ÖstenssonSnart är det EU-val. I Sverige har vi en oerhörd förmåga att hela tiden, i något slags välvilja, både övertolka…

Henrik ÖstenssonDe multinationella storbolagens våta dröm

Henrik ÖstenssonVåra elnätsbolag och deras elnätsavgifter är kanske det område där avregleringen allra tydligast spårat ur. Vem…

Henrik ÖstenssonEn ganska enkel förklaring till våra tågproblem

Henrik ÖstenssonAtt kritisera vår tågtrafik, järnvägsnätet, har blivit allt vanligare. Försenade tåg, uteblivna tåg till följd…

Henrik ÖstenssonGe Ukraina allt de pekar på

Henrik ÖstenssonFör två år sedan i morgon ändrades Europas historia igen, på det mest fasansfulla sätt man kunnat tänka sig.…

Henrik ÖstenssonDags att inse att vi snart inte kommer ha några kontanter

Henrik ÖstenssonDet är dags att inse fakta. Hur gärna man gärna vill ha prassligt papper i plånboken tickar klockan för våra…

Henrik Östensson”Ut med namn och bild vet jag”

Henrik Östensson”Publicera namn och bild” eller rentav ”ut med namn bild och adress”, ”ut med signalement” är vanliga…

Henrik ÖstenssonDumhet kan visst vara kriminellt

Henrik ÖstenssonDet brukar sägas satt dumhet inte är kriminellt. Men jo, det kan det ju faktiskt vara, om man driver företag. Det har…

Henrik ÖstenssonEn myndighet som tystnat

Henrik ÖstenssonNär brott händer runt omkring oss, blåljus blinkar, och polisen är på plats funderar alltid människor på vad som…

Annons

Nyheter