Vad vi politiker borde göra för att få bättre resultat inom våra skolor i Kumla
Debatten inför morgondagens fullmäktige i Kumla kommun fortsätter. SD i Kumla vill öka resurserna till skolan.
Vi Sverigedemokrater är överens med majoriteten om att något måste göras inom Kumla skolor! Men genom helt andra åtgärder än det som majoriteten Socialdemokrater och Moderater föreslår i utredningen som har beställts av ledningen för Nämnden för livslångt lärande.
Det kan noteras att resultaten i skolan har sjunkit för avgångsklasser med mer än 11 procent från 2014 till 2024! Detta innebar att våren 2024 blev 32% av eleverna inte godkända från nian till vidare studier. Tänk efter: Fler än 3 av 10 elever blev inte godkända för vidare studier!
Vidare har budgetnivån för skolan varit under all kritik under många år. Kumla ligger på 280:e plats av 290 kommuner vad avser budget per elev i Sverige. Verkligen en bottennotering! Detta har även noterats av Kumlas egna revisorer och förvaltningen har informerat oss om att förvaltningen har ständigt underskott med 20 – 25 miljoner i budget men Socialdemokrater och Moderater är tondöva i frågan.
Det kan inte tolkas på något annat sätt än att det är ett grovt misslyckande för majoriteten i Kumla.
Och var är kvalitetstänkandet avseende skolan?
- Förvaltningen har fått genomföra olika typer av nedskärningar inom organisationen, mindre resurser till undervisning, lärarna har fått ökad arbetsbelastning på olika sätt, få stödinsatser inom skolorganisationen för elever med utökad behov, osv.
- Bevisligen sjunkande elevresultat i skolorna i Kumla: Detta beror oftast på brist på stöd lärare/elever och/eller undervisningsmetoder som inte fungerar optimalt.
- Dåligt kvalitetstänkande, brist på tydliga mål och uppföljning av undervisningens effektivitet.
- Alltför många obehöriga lärare leder till lägre undervisningskvalitet.
- Brist på resurser i klassrummet skapar en pressad situation för både lärare och elever.
- Bristfällig utveckling hos lärare, tillräckliga satsningar på fortbildning och pedagogisk utveckling.
Vi tror att skolan i Kumla har, bland annat, följande behov:
1. Ökad budget och resurser – Satsa på utbildning som en långsiktig investering.
2. Högre fokus på kvalitet – Införa tydliga riktlinjer för vad som är god undervisning och hur den ska följas upp.
3. Satsning på rekrytering av legitimerade och behöriga lärare – Bättre löner och arbetsvillkor för att locka fler behöriga lärare.
4. Minskad arbetsbelastning – Minska administrativa bördor för lärare och se över klasstorlekar inklusive extra hjälp till elever som har behov av extra stöd!
5. Fortbildning och utveckling – Ge lärare kontinuerlig möjlighet att utvecklas professionellt.
6. Bättre analyser och utredningar – Se till att beslut baseras på korrekt data och forskning.
Det verkar vara en konflikt idag mellan kvalitet och kostnad. Vi vill satsa på ökad kunskap och kvalité i skolan! Vi kan notera att oppositionen vill satsa på skolan men majoriteten prioriterar en strikt ”svältbudget”.
Beslut baserade på bristfällig information eller och styrd utredning leder oftast till ineffektiva åtgärder.
Men vi kanske kan vända skolans utveckling till det bättre efter valet 2026!

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.