Svar från styret om NPF-säkrad skola i Lekeberg
Det politiska styret i Lekeberg svarar här på Centerns debattinlägg om att NPF-säkrad skola borde införas i Lekeberg.
För en lyckad skolgång där eleverna når kunskapsmålen och kan utveckla sin fulla potential är det en grundförutsättning att alla elever får den hjälp och det stöd de behöver utifrån sina individuella förutsättningar. Det gäller funktionsnedsättningar, funktionsvariationer, speciella behov, särskilt begåvade elever och alla däremellan.
NPF-säkring är en form av tillgänglighetsanpassning av lärmiljön för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vi kan glädja Centerpartiet och alla andra med att Lekebergs skolor redan jobbar med det, även om vi inte uttalat använder den titeln. Det arbetssättet är integrerat i den dagliga verksamheten och vi behöver bli bättre på att marknadsföra allt som Lekebergs skolor gör bra. Fina ord och benämningar hjälper inga elever. För oss är det viktigare med verkstad och att faktiskt arbeta med konkreta åtgärder, inte att erhålla en utmärkelse, stämpel eller ett diplom.
Tillgänglighetsanpassningar enligt ”NPF-modellen” gynnar alla elever. Lekebergs skolor jobbar bland annat med tydlig lektionsstart och lektionsslut, tydliga instruktioner, dagordning på tavlan, bildstöd, en tydlig klocka som Time Timer, ljuddämpande inredning och miljöer, hörselkåpor, skärmar, arbetsbås, att kunna variera mellan att sitta och stå, lugnande färger med mera. Lektionens utformning är också viktig, bland annat korta och varierade genomgångar. Lektionsdesign möjliggör en undervisning som möter olikheter samtidigt som den främjar delaktighet. I Lekeberg pågår ett arbete med kollegialt lärande och lektionsdesign.
Som politisk satsning har M, KD, FL och V, anställt speciallärare under den samlade elevhälsan och en specialpedagog till förskolan. Nästan alla skolor har flexenheter som erbjuder extra stöd i kärnämnena för elever som behöver det och för elever med anpassad studiegång. Lekebergsskolan 7-9 har en särskild undervisningsgrupp, enhet E. Förvaltningen bedriver ett skolutvecklingsarbete som syftar till att främja alla barn och elevers lärande, utveckling och hälsa.
Arbetet med EHM- elevhälsomötet har utvecklats. I den modellen samverkar skolans olika kompetenser och professioner i regelbundet återkommande möten för att ringa in utmaningar och möjligheter i elevgrupperna. Det är på ett mer förebyggande sätt, inte bara för att det krävs av åtgärdande karaktär. Likaså finns ”Handledning utan anledning” där arbetslagen möter specialpedagog och kurator för att diskutera och problematisera kring olika dilemman.
Vi uppskattar det utvecklingsarbete som sker inom förvaltningen och allt det fina arbete våra medarbetare utför. Vi är dock inte nöjda så utan ser fram emot fortsatt utveckling. För M, KD, FL och V är målet att 100% av eleverna ska uppnå kunskapsmålen, det vill säga minst E i alla ämnen. Skolan ska vara trygg med en god arbetsmiljö för både elever och personal. Vi bör förmedla höga förväntningar på eleverna och ge dem förutsättningar att leva upp till dem. Vi bör också se till att undervisningen är anpassad för att gynna alla elevers kunskapsutveckling.
Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.