Stå upp för de mindre skolorna och våra olika behov
I en tid när kommuner väljer att satsa på en större och centraliserad skolform i städerna, istället för att investera i mångfald, är det av yttersta vikt att de som förstår värdet av landsbygdsskolor, går ihop och kämpar. Precis som vi gjort här i Kumla efter att ha tagit del av utredningen kring Förskola- och skolstruktur.
De mindre förskolorna och skolorna erbjuder unika fördelar som har en positiv inverkan på samhället och det bör finnas olika typer av skolor för att tillgodose olika behov hos medborgarna.
Varför väljer man inte som kommun att visa upp att här finns det starka, styrande politiker som tänker utanför boxen? Som ser möjligheter och förstår att människor behöver ha valfrihet och inte klämmas in i en mall som ska passa alla.
Och allt detta prat om ”en budget i balans”. Budget finns i Kumla! Man får helt enkelt omprioritera. 118 317 kr per elev var de kommunala kostnaderna för 2023 och endast en kommun i hela regionen ligger lägre än Kumla.
Man pratar också om likvärdighet och barnets sociala utveckling. Just nu, mitt ibland oss i Kumla lever och verkar massor av medborgare som gått på mindre skolor. Menar man att dessa personer klarar sig sämre ute i samhället för att de haft mindre socialt utbyte som barn? Lärde de sig inte lika mycket som barnen i stan? Kan det inte vara precis tvärtom?
På mindre skolor är möjligheten större att skapa en mer personlig och trygg miljö för eleverna. En lugnare och mindre stressig miljö helt enkelt. Ha förtroende för att pedagogerna som jobbar inom skolan kan sin sak när det kommer till läroplaner, måluppfyllelse, betygsättning etc. De förtjänar bättre än att känna motsatsen.
Färre elever i varje klassrum betyder att lärarna kan lära känna sina elever ordentligt, vilket leder till en starkare relation mellan dem båda. Det i sin tur kan öka motivationen och engagemanget i skolarbetet.
Att eleverna känner sig sedda och hörda kan vara helt avgörande för deras utveckling och speciellt för elever som av olika anledningar inte kommer till sin rätt i större grupper och sammanhang. Dessa barn förtjänar så mycket mer!
Ett mindre sammanhang bidrar även till att elevers olika behov och svårigheter snabbt kan uppmärksammas av pedagogerna, vilket leder till snabbare hjälp och stöd. Med andra ord en stor vinst för samhället både på kort och lång sikt.
Mindre skolor främjar även tajtare gemenskap och samarbete. Känslan av tillhörighet är otroligt viktigt, och riskerar att luckras upp på en stor skola där man blir mer anonym. Om lärare, elever och vårdnadshavare känner varandra väl skapas en trygghet och engagemanget från vårdnadshavarna blir djupare. På en större skola finns risken att man tappar kopplingen till skolan och dess värderingar.
Att stödja mindre skolor på landsbygden bidrar till att stärka lokalsamhället. Skolor är ofta en central del av det övriga livet och tätt sammanbundna med andra verksamheter såsom hembygdsföreningar, kyrkan etc. När skolor blomstrar, gör även det lilla samhället det.
Väljer kommunerna att investera i landsbygdsskolor säkerställs att barnen där får samma kvalitativa utbildning som barn i stan. En attraktiv landsbygdsskola drar också till sig bra pedagoger. Om man som kommun och arbetsgivare väljer att marknadsföra den och inte tvärt om.
I ett längre perspektiv motverkar det avfolkning och stärker den lokala ekonomin. Prioriterar man i stället bort dessa viktiga investeringar gör man hela samhället en otjänst.
Sist men inte minst är närheten till naturen en helt avgörande faktor för många familjer. Har man bosatt sig på landsbygden vill man oftast ha sina barn på en mindre skola och vill man inte det har man möjligheten att välja en annan. Det måste gå åt båda hållen – precis som skolskjutsen. Att som pedagog kunna använda sig av utomhuspedagogik i sin undervisning stärker elevernas fysiska och psykiska hälsa och ökar miljömedvetenheten, vilket saknas på många håll idag. Där har vi ytterligare en vinst i flera aspekter.
Som sagt, det finns många anledningar till varför mindre skolor på landsbygden är en tillgång och de som tagits upp här är bara några. Låt oss därför värna om dessa skolor och ge dem den uppmärksamhet och det stöd de förtjänar. Låt oss helt enkelt värna både det lilla och det stora.

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.