"Ingen dialog med
vårdnadshavare, personal
eller medborgare om ny skolstruktur"
Inte någon annan fråga har skapat lika mycket debatt på Sydnärkenytts sajt som nedläggningen av Hardemo skola och utredningen om den nya skolstrukturen i Kumla. Här svarar signaturen "Fundersamma Kumlabor" på Socialdemokraterna i Kumlas debattinlägg som vi publicerade den 30 december.
Den omfattande utredning som Socialdemokraterna hänvisar till har gjorts av en ensam utredare på mindre än 8 månader. Om man jämför med flera andra kommuner som ser över sin skolstruktur har dessa utredningar tagit betydligt längre tid att ta fram samt lyfter in flera andra perspektiv såsom barns och lärares arbetsmiljö, avstånd mellan skola och hemmet, ekonomiska beräkningar, barnperspektivet, lokalers skick och presenterar flera förslag på olika lösningar för att veta vilket förslag som är bäst för barnen, personalen, vårdnadshavare, samhället och ekonomiskt för kommunen. Kumlas utredning presenterar inga förslag, har ej inhämtat information via dialog mellan barn, vårdnadshavare, medborgare och personalen i frågan. Kumla presenterar inte heller ekonomiskt vad det kostar med planerna kring den nya förskole- och skolstrukturen i kommunen. Utredning saknar transparens och ser mer ut som något som är författat efter ett förutbestämt önskat resultat.
Socialdemokraterna skriver att siffran med 27 elever i varje klass är en åtgärd för att hålla nere elevantalet eftersom det tidigare fanns klasser som var väldigt stora. Det är tydligt att det idag handlar om ekonomi i stället för att handla om barns och lärares arbetsmiljö. Man undrar om Socialdemokraterna själva har läst utredningen, där står tydligt följande: ”Det ekonomiska riktvärdet för att en enhet ska kunna nå ekonomisk bärighet är 27 elever per klass”. Man kan inte läsa sig till något annat att det ska vara minst 27 elever per klass. Sedan är det troliga att som
Socialdemokraterna själva skriver i debattartikeln 30 december att det kommer vara just en lärare och en medarbetare per klass. Men läraren har fortsatt ansvaret för alla elever i klassrummet genom att säkerställa att varje elev får en högkvalitativ utbildning i en trygg och stimulerande miljö. Det innebär att planera och genomföra undervisning, följa upp elevernas kunskapsutveckling, erbjuda stöd vid behov, och samarbeta med både kollegor och vårdnadshavare. Läraren är en nyckelperson i att hjälpa eleverna nå sina mål och utvecklas som individer. Att flera förskolor och grundskolor föreslås avvecklas med hänvisning till lokalernas skick är missvisande, eftersom bedömningen i utredningen endast baseras på byggår och till viss del senaste renovering, och därmed inte på det faktiska skicket. Ett tydligt exempel är Hardemo skola, som med sina 120 år anses utdömd i utredningen, trots att det inte speglar verkligheten eftersom skolan är nyrenoverad. Samtidigt klassas Skogstorps skola som i toppskick, trots att ventilationen inte är anpassad för det stora antalet elever i klassrummen. Alternativet på Skogstorp blir antingen att minska antalet elever eller bygga om ventilationen.
Ena stunden säger Socialdemokraterna att det inte handlar om ekonomin medan i nästa stund handlar det om dyra och outnyttjade lokaler. Socialdemokraterna skriver att: ”med färre barn i skolan gör vi hellre förändringar på lokalområdet än i bemanningen” Om vi nu tar frågan om lokalkostnader så kostar Skogstorpskolan Borgen med nuvarande elev antal 63 765 kr/elev, jämför detta med exempelvis Kumlaby skola som har en kostnad på 12 955 kr/elev. Skillnaden blir 50 810 kr/elev. Man har redan beslutat att avveckla Lillheden skola som kostar 9 193 kr/elev, så att det handlar om dyra lokaler i förhållande till bemanningen är inte hela sanningen.
Enda anledningen till varför Lillheden och Hardemo skola läggs ner är för att man inte kan komma upp till kommunens egna bestämda riktlinjer på minst 27 elever i varje klass och totalt 188 elever på skolorna för att det ska vara ekonomiskt för kommunen oavsett vad lokalerna kostar!
Ni Socialdemokrater skriver också ”Vi delar oron över skolresultaten och vill genomföra förändringar för att förbättra situationen”. Om man nu är orolig över skolresultaten och utbildningskvalitén kanske man skulle se över budgeten och ta sig en funderare på om inte den bästa lösningen vore att lägga en budget som åtminstone ligger i närheten av rikssnittet för en grundskoleelev som år 2023 var 136 054 kr/elev. Kumla kommun ligger på plats 280 av 290 kommuner i Sverige och investerar 118 317 kr/elev, vilket är 17 737 kr lägre än rikssnittet.
Ni Socialdemokrater skriver att prognosen för det minskade elevantalet är en realitet som ni måste förhålla er till, men hur förklarar ni att Nya Malmen skola byggs för 325 elever mer än vad nuvarande gamla Malmen skola har kapacitet för. Att ni sedan påstår att andra skolor inte ska avvecklas när elevantalet minskar har vi svårt att förstå.
Andreas Brorsson (S) har tidigare sagt att Närhetsprincipen är viktig, vi förstår resonemanget att man väljer att lägga ner exempelvis Duvans förskola som ligger 175 meter från förskolan Trädgården, MEN där finns i princip inte någon kapacitet att ta emot fler barn!!!
Nedläggning av förskola och skola i Hardemo har nu Nämnd för livslångtlärande beslutat samtidigt som ni skriver att ”Vi kommer framöver erbjuda valfrihet och närhet för barnen och deras familjer”. Hur tänker ni att närheten då kan erbjudas? Och valfriheten hur blir det med den? Skolskjuts erbjuds endast till en förutbestämd skola!
Till förskolan erbjuds ingen skolskjuts utan det är föräldrars ansvar att se till att barnen kommer till och från förskola. Planerar Socialdemokraterna att ordna taxiverksamhet för att möjliggöra för alla barns möjlighet att gå på förskola oavsett familjesituation. Jämfört med att kommunen idag uppsöker familjer i socioekonomiska utsatta områden för att i största möjliga mån få dessa barn att börja förskolan.
Lösningen som Nämnd för livslångtlärande presenterar är i verkligheten att skära ner på kostnaderna, vilket stöds av Socialdemokrater och Moderater. Den sunda lösningen är att höja budgeten, anställa fler lärare, behålla närhet till förskola och skola, förbättra arbetsmiljön för både lärare och elever, se till att lokaler är anpassade till den utbildning som bedrivs och det ska finnas en möjlighet för lärare, elever och vårdnadshavare att välja små eller större förskolor och skolor.

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.