Hur ser lärarbehörigheten
ut i Kumlas skolor
SD i Kumla vill lyfta frågan om lärarbehörigheten på Kumlas skolor och hur den påverkar resultaten.
Hur ser verkligheten ut enligt tillgänglig statistik? Uppgifterna finns att hämta på följande internetsidor: kolada.se och skolkollen.se
Vad menas med legitimerad och behörig lärare? På skolverkets hemsida hittar man en enkel definition enligt följande: ”Lärare måste ha lärarlegitimation för att bli tillsvidareanställda och få sätta betyg. Förskollärare måste ha förskollärarlegitimation för att bli tillsvidareanställda. För att få undervisa krävs oftast både legitimation och behörighet”. Man ska inte kunna vara behörig lärare om man inte är legitimerad i läraryrket efter en flerårig akademisk utbildning.
Hur är det med behörigheten inom lärarkåren i Kumla? Nedanstående siffror gäller generellt legitimerade lärare i grundskolan och finns att hämta på internetsidan skolverket.se:
Inom Kumla kommun, under läsåret 2022/23, var andelen behöriga lärare 76,9%. Det innebar minskning med hela -12,5% av andelen behöriga jämfört med föregående läsår!
På sidan kolada.se hittar man dessa siffror:
Den högsta behörigheten bland lärarna i Kumla fanns i Hagaskolan under 2022/23 med hela 90,6% och den lägsta i Kumlabyskola F-6 med 39,9%!
Kumla har tre skolor med avgångsklasser till gymnasieskolor: Skogstorp, Kumlaby och Vialund.
På Skogstorps skola 7-9: Under läsåret 2022/23 var behörigheten bland lärarna 72,9%. Det var en kraftig minskning av behöriga lärare med hela -12,7% från föregående läsår!
På Kumlaby skola minskade behörigheten ner till 71,2% under 2022/23! Det vill säga hela -15,3%!
På Vialundskolan minskade antalet behöriga lärare ner till 63,3%. Minskningen var hela -7,2% jämfört med föregående läsår.
Det är inte alls så oväntat att skolresultaten uteblir när det finns en skola i Kumla med bara 39,9% lärare med relevant lärarutbildning? Det innebär att 6 av 10 lärare inte har rätt utbildning i sitt yrke!
Tyvärr förlorar vi legitimerade lärare i alltför stor omfattning och enligt uppgift avslutas anställningarna, i alltför många fall, pga. dålig arbetsmiljö, stressig arbetssituation och bättre lön hos ny arbetsgivare, alltför ofta hos en grannkommun.
Sverigedemokraterna i Kumla anser, att skolorna i Kumla ska vara trevliga arbetsplatser med rimlig arbetsbelastning för lärare, att lönesättningen ska ligga högre än skolorna inom närområdet och att varje rektor att kunna driva ”sin” skola både ekonomiskt, personellt och även ha möjlighet att påverka när och hur skollokalerna underhålls. Sedan är det av yttersta vikt att skollokalerna byggs ut fortlöpande så att den fysiska arbetsmiljön är den bästa möjliga för både elever och lärare.
Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.