Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
06 July 2022
Tipsa: 073-629 83 19

Postnord sände däck till Tyskland: "Fel ortsnamn"

Annacarin Nykvist är innehavare av Ribboda MC-Service som ligger i Övratorp och inte i Fjugesta. Foto: LG MånzonAnnacarin Nykvist är innehavare av Ribboda MC-Service som ligger i Övratorp och inte i Fjugesta. Foto: LG Månzon

I slutet av maj beställde Ribboda MC-Service ett motorcykel däck från Tyskland till en kund. Däcket kom snabbt till Sverige men leverantören hade missat en sak i adressuppgiften. Då skickade Postnord tillbaka däcket ända till Tyskland.

- Jag har ringt och ringt till Postnords kundtjänst men de vill inte hjälpa till, säger Annacarin Nykvist, som äger firman som finns i Övratorp mellan Fjugesta och Mullhyttan.

Det är i adressen som det blev fel.

Glömde skriva Övratorp

När leverantören Dackonline i Tyskland fyllde i vart däcket skulle skickas missade de att även skriva Övratorp. De skrev: ”Ribboda MC-Service, 716 93 Fjugesta”.

- Firmanamnet och postnumret är ju rätt, och vi finns inte så långt från Fjugesta. Men Övratorp fattades. Jag ringde Postnord och bad att de skulle ta en penna och skriva till namnet, men nej, det kunde man inte säger Annacarin.
 

Hämta på postterminalen

Annacarin säger att posten hävdar att de skickat sms om att hon kunnat hämta paketet på terminalen vid Pilängen.

- Men det sms-et kan inte ha kommit fram, och då skickades däcket tillbaka till Tyskland. 
Till saken hör att firmanamnet Ribboda MC-Service inte existerar någon annanstans i Sverige än i Övratorp, inte långt från Fjugesta,

- Om Postnord hade tagit med däcket på bilen som kör ut grejor hade det löst sig med en gång om chauffören haft lite lokalkännedom, säger Annacarin.
 

Avsändaren måste ändra fel adressuppgifter

Postnord hävdar att om leverantören av en vara skriver fel i adressuppgiften så är det samme leverantör som ska kontakta Postnord för att rätta till felet.
Det räcker inte att Annacarin själv ringer terminalen för att be personalen skriva dit ortsnamnet?

- Nej, så kan man inte göra. Det är avsändaren (leverantören av däcket i det här fallet) som får en tjänst utförd och då kan denne få hjälp med att rätta en felaktig adress, säger Maria Ibsen på Postnords presstjänst.

Postnord som däcks-deckare

Samtidigt finns det många exempel på märkliga adresser på brev som posten ändå lyckas få fram till rätt mottagare. Kan inte Postnord även göra lite deckararbete för ett mc-däck?

 - Så kan det naturligtvis vara, bara det finns lokalkännedom. Paketen distribueras på lite annat sätt än brev, och på paketcentralen i Örebro kanske man inte känner till Fjugesta på det sättet, säger Maria Ibsen, som poängterar att hon inte är insatt i det specifika ärendet och uttalar sig generellt.

Däcket dök upp

Men slutet gott allting gott.

När vi ringer upp Annacarin Nykvist på eftermiddagen har däcket anlänt. Vilket säkert glädjer kunden som väntat en månad på att komma ut på vägarna med sin hoj.

Däcket var märkt med fullständig adress denna gång.

- Jag tror till och med att det skickades ända från Spanien. Det här däcket har färdats genom halva Europa därför att det fattades Övratorp i pappren. 

Kommentera artikeln
Publicerad: 2022-06-13 16:15
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.