Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
28 October 2021
Tipsa: 073-629 83 19

Laxå station ska bli säkrare för tågresenärerna

Tåg på ingående - se upp.  Foto: LG MånzonTåg på ingående - se upp. Foto: LG Månzon

Plattformen ska byggas om och bli bredare vid Laxå station, och det ska bli en gångbro över spåren. Det här något av det Trafikverket planerar för en ökad säkerhet vid stationen. Nu startar projektet så smått.

- Vi har upphandlat en konsult som under hösten börjar jobba med detta, säger Anna Kero, projektledare vid Trafikverket. 

Inmätningar, fältundersökningar, olika inventeringar för naturvårds-  och miljöintressen ska göras för att myndigheterna ska ha ett bra beslutsunderlag.

- Det är ett långt arbete, säger Anna Kero, som gissar att byggstarten kan bli tidigast 2026 och det kommer att ta ytterligare några år innan det är invigning.

Mellan perrongerna blir det spärrstaket för att förhindra folk att ta genvägen över spåren. Foto: LG Månzon Mellan perrongerna blir det spärrstaket för att förhindra folk att ta genvägen över spåren. Foto: LG Månzon
Gå över spåren

Att säkerheten för resenärerna behöver ökas på Laxå station råder inget tvivel om. För att ta sig ut till perrongen måste man gå på en övergång över spåren, det är ingen planskild korsning idag. Nu ska det alltså bli en gångbro över spåren.

- Sådana här korsningar innebär en stor osäkerhet för resenärerna, men vi försöker jobba bort plankorsningar och de är inte så vanliga längre på stationer där det passerar snabba tåg, säger Anna Kero och tänker på Laxå.

160 kilometer i timmen

När vi besöker Laxå station passerar ett X2000-tåg förbi perrongen i en hastighet av 160 kilometer i timmen. Fort? Ja. Det bara svischar till.

- Och ändå är detta en nedsatt hastighet - det kan man inte tro, säger Anna Kero. Tågen skulle egentligen behöva köra i 200 kilometer i timmen, för sänker man hastigheten på en två kilometer sträcka påverkar det restiden.

Efter ombyggnaden är tanken att högsta hastigheten för X2000 ska återtas.

Här ska det bli en gångbro så resenärerna på ett säkert sätt kan ta sig över spåren. Foto: LG Månzon Här ska det bli en gångbro så resenärerna på ett säkert sätt kan ta sig över spåren. Foto: LG Månzon
Mer utrymme på perrongerna

När perrongerna blir bredare får resenärerna mer utrymme för att kunna backa undan när de snabba tågen passerar i hög fart.

- Idag är perrongerna låga och de lutar ofördelaktigt mot spåren. Men de ska bli högre och få en annan lutning.

Mellan spåren ska det bli spärrstaket.

- För att förhindra att folk springer på spåren mellan plattformarna.

Kommunalrådet är luttrad

Ett nytt spår på cirka 800 meter planeras byggas, så att godstågen kan mötas på stationen, och inte som idag bara ute på linjen. Det förväntas öka kapaciteten på järnvägen.

Planerna på ombyggnationen av bangården är långt ifrån nya. Redan 2007 fanns det med i dåvarande Banverkets planering.

- Det här skulle ha kommit igång för fem år sedan, men då hade pengarna tagit slut. Jag förväntar mig att det blir av nu, men jag är så luttrad, säger kommunalrådet Bo Rudolfsson.

Hur som helst har en konsulttjänst handlats upp, och enligt Trafikverket kör denne igång under hösten med en första projektering. En järnvägsplan och systemhandling ska tas fram. Järnvägsplanen ska vara helt klar och skickas till planprövning 2024.

Kommentera artikeln
Publicerad: 2021-10-07 18:03
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.