
Inbrottet vid Stadshuset skedde natten till söndagen den 2 november. Foto: Jonas Classon.
Vad hände egentligen när Stadshuset hade inbrott?
Polisen har slutfört sin tekniska undersökning och det ordinarie arbetet i Kumla stadshus rullar åter på som vanligt. Men för invånarna kvarstår många frågetecken. Hur tog sig förövarna in i huset egentligen? Startade inte larmet – och varför kom ingen väktare eller polis dit i så fall?
-Det är jättetråkigt, men jag kan inte kommentera de frågorna, säger Anne-Lie Carlos Jeansson, tillförordnad kommundirektör hos Kumla kommun.
Avspärrningarna är borttagna sedan flera dagar, både utanför och inne i Stadshuset.
Känsliga grejer prata om
Personalen som jobbar i huset är tillbaka i sina vanliga lokaler. För ögat är det i stort sett ingenting som avslöjar att det skedde ett förhållandevis märkligt inbrott där natten till söndag 2 november.
Enligt Anne-Lie Carlos Jeansson är Stadshuset utrustat med inbrottslarm, så mycket kan hon säga. Vilken typ av larm det handlar om kan hon emellertid inte gå närmare in på, inte heller vilket vaktbolag de anlitar.
-Det kan vara av intresse för invånarna att få information om kommunens säkerhetsskydd. Men om jag berättar öppet om det så blir det samtidigt en källa till att inhämta kunskap, säger hon.
Är det så känsligt?
-Ja, så känsligt är det. Därför behöver vårt säkerhetsarbete vara dolt i dunkel, betonar Anne-Lie Carlos Jeansson.
“Vi gör egen utredning också”
Det framkommer att larmet i Stadshuset ska ha aktiverats någon gång under sena natten. Men det är där som händelsen blir konstig, för det kom varken väktare, polis eller annan kommunpersonal till platsen när larmet gick.
Kom det ingen påringning hos vaktbolag eller någon som hade jour?
-Jag kan inte kommentera det. Sådana uppgifter är en del av säkerhetsarbetet och vi måste skydda allt sådant.
Normalt brukar en larmcentral ringa tills någon svarar när det har skett ett inbrott. Hade någon ansvarig försovit sig den här gången?
-Nej, det var ingen som försov sig. Naturligtvis har vi rutiner för hur det ska gå till vid ett larm. Vi har vaktbolag och allt man kan tänka sig.
Men nu gick det snett?
-Vi lär oss av varje incident, om de inträffar, och blir än säkrare. En del av det är att se över om något hade kunnat gjorts annorlunda. Polisen gör ju sin utredning. Men vi gör en egen utredning också kring händelsen, och får även ta del av förundersökningen.
Tog tid att upptäcka
Som det föll sig kom det att dröja ända tills nästa dag innan inbrottet upptäcktes. En medarbetare kom till jobbet i ett annat ärende, och fick då se vad som hänt.
Det konstaterades att 27 datorer och sju mobiltelefoner hade blivit stulna, med andra ord rätt så mycket skattepengar. Fyra avdelningar i huset drabbades av stölderna. Det var socialförvaltningen, samhällsbyggnadsförvaltningen, caféet och kommunens internservice.
Var datorerna och mobilerna inlåsta i kassaskåp eller liknande?
-Nej, inte inlåsta på det viset. Man skulle kunna skydda kommunhuset som en fästning, men frågan är till vilket pris. Vi är tillsatta att tjäna medborgarna. Det kanske inte är rimligt att installera kassaskåp. Däremot ska de skyddsvärda uppgifterna vara säkrade.
Nya datorer stals
Enligt uppgifter till Sydnärkenytt så fick ett flertal anställda nya bärbara datorer i veckan innan inbrottet skedde.
Detta ihop med de underliga omständigheterna i samband med att inbrottslarmet gick leder till fler frågor, om det exempelvis kan handla om ett insiderbrott.
Inte heller sådana frågor går Anne-Lie Carlos Jeansson in på, inte heller hur förövarna tog sig in. En presstalesperson hos polisen uppgav dock för SVT dagen efter inbrottet att dörrar var uppbrutna i huset när polisen kom dit.
Efter inbrottet så spärrades alla de stulna datorerna. De var dessutom försedda med så kallad tvåfaktorsautentisering, vilket innebär ett extra krav utöver medarbetarens lösenord som visar på att ”rätt” person verkligen loggar in.
Känsliga uppgifter läckte ut
Det som sagts från kommunen är att i vart fall en personuppgiftsincident identifierats. Det innebär att obehöriga har haft tillgång till fysiska akter inom socialtjänsten samt till kommunens interna och externa post.
Händelsen är polisanmäld och de har även anmält personuppgiftsincidenten till Integritetsskyddsmyndigheten.
Vidare har kommunen informerat berörda personer via telefonsamtal och fortsatt att informera personer som är i behov av särskilt skydd.
Exakt vilka uppgifter som eventuellt kan ha hämtats ut från datorerna eller telefonerna är inte helt klarlagt.