13 August 2020
Tipsa: 073-094 57 58

Indian-Simon ger känga för publikrestriktioner

Simon Gustafsson, fd förare, är numer marknadsansvarig hos Indianerna. Foto: 8190.seSimon Gustafsson, fd förare, är numer marknadsansvarig hos Indianerna. Foto: 8190.se

SPEEDWAY: Att endast 50 i publik tillåts hos Indianerna är något som ogillas. - Nu bör denna debatt ta fart om vi och andra elitsporter ska ha chans att kunna bli det minsta lönsamma under dessa tider, säger Indianernas marknadsansvarige Simon Gustafsson. Trots detta har Indianerna fått bra stöd av trogna sponsorer inför säsongen.

- Jag tycker att vi lyckats bra, givet förutsättningarna, säger Indianernas marknadsansvarige Simon Gustafsson om arbetet han lagt ner inför Elitserien.

Köpta årskort innestående till 2021

Hur har det varit för din del att jobba med det efter de förutsättningar som är/varit?

- Det blev ju ett långt avbrott i arbetet från att man beslutade att skjuta upp säsongen, tills alla klubbar enats om regler, datum och upplägg för årets säsong. Under det avbrottet gick det varken att bearbeta nya eller befintliga partners då vi inte visste om, hur och när det skulle bli av.

Vad får de som valt att vara med ut i synlighet under säsongen? Med tanke på att publik i nuläget i stort sett inte är tillåtet.

- Vi har lite olika lösningar för våra partners och kunder, beroende på vilken typ av avtal som ingåtts. De i Nätverket kommer att flyttas upp på VIP-läktaren tillsammans med de som köpt VIP-bord för hela säsongen, och således inte bli påverkade av detta. Däremot kommer inga partner- och årskort gälla under 2020, utan de som redan köpt det har dem innestående till 2021.

Simon och Indianföraren Ludvig Lindgren i samspråk. Simon och Indianföraren Ludvig Lindgren i samspråk.

- Gällande exponering på arenan faller ju skyltar på icke-tv-mässiga platser platt. Däremot har vi en del platser som är extremt väl placerade tv-mässigt, vilket vi använt för att kompensera de som redan köpt skyltreklam på arenan. Ett sådant ställe är till exempel. intervjuplanket där förare och lagledare blir intervjuade och där man nominerar förare för nomineringsheaten. För de som köpt reklam i matchmagasin och på storbildsteven exponeras deras logotyp även i sociala medier och på hemsidan i samband med våra hemmamatcher, ett forum där vi når ut till ca 12 000 personer per inlägg. Givetvis är detta inte optimalt för någon av parterna, men jag tycker att våra partners varit väldigt tillmötesgående och förstående.

“Inte rimligt med publiken”

Vad tycker du om beslutet att det tillåts 50 personer i publik runt hela er arena, och på andra arenor, samtidigt som det är fritt att ta in väldigt mycket mer folk samtidigt hos exempelvis livsmedelsbutiker?

- Jag pratade med ÖSK:s marknadschef nyligen och han beskrev det väldigt bra, “Man får sitta 200 personer och trängas på uteserveringarna i stan, men vi får bara vara 50 personer på Behrn Arena”. Jag håller helt med, det är inte rimligt att man har tusentals personer som går och kladdar på samma frukter, kylskåpsdörrar och kortläsare på ICA, medan vi inte får chansen att dela in arenan i sektioner och endast sälja biljetter genom förköp och schemalägga både in- och utsläpp för att inte få köbildning.

- Samtidigt har vi full respekt för att man i ett tidigt skede gick ut och begränsade evenemang till 50 personer. Men nu bör denna debatt ta fart, om vi och andra elitsporter ska ha chans att kunna bli det minsta lönsamma under dessa tider.

Skulle du säga att Indianerna har många trogna sponsorer som bryr sig om klubben?

- Ja det tycker jag. Det är i sådana här lägen man känner att det finns ett starkt engagemang och att laget före jaget verkligen smittat av sig även till våra partners. Deras insatser är ju avgörande för att vi ska kunna fortsätta arbete mot våra mål och visioner, där den icke vinstdrivande ungdoms- och breddverksamheten har stort utrymme.

Klicka här för att skriva en kommentar till artikeln
Publicerad: 2020-07-12 12:36
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.