Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Kumlanytt
27 January 2021
Tipsa: 073-094 57 58

Samarbete för minskade kostnader – ny kollega på köpet

Marina Ljungdahl, i bakgrunden, flyttar in hos Malin Bengtsson på Salong Stage. Foto: Henrik ÖstenssonMarina Ljungdahl, i bakgrunden, flyttar in hos Malin Bengtsson på Salong Stage. Foto: Henrik Östensson

För många företagare har det gångna året varit tufft. Kumlafrisören Marina Ljungdahl bestämde sig för att att söka samarbete för att minska de fasta kostnaderna. På köpet har hon fått en kollega, Malin Bengtsson.

– Visst har jag tappat intäkter under det gångna året. Men det var egentligen inte det som fick mig att agera utan det faktum att min förra kollega, som hyrde en stol av mig, har valt att säga upp sin stol hos mig för att satsa på sin familj och klippa hemifrån istället. Hon slutar sista februari, berättar Marina.

Hon stod då ensam, med en förhållandevis dyr lokal på Trädgårdsgatan i centrala Kumla.

– Det är lite känsligt med höga fasta kostnader, när man är ensam i en lokal. Jag har exempelvis, på grund av pandemin, tvingats isolera mig i två perioder om två veckor, eftersom jag haft Corona i familjen. I det läget tickar ju kostnaderna på medan inkomsterna uteblir.

Kontraktet gick ut

Marina hade lite tur.

– Ja. Det är brukligt med treårs-kontrakt på lokaler. Min kontraktsperiod tog slut. Jag bestämde mig då att göra mig av med lokalen och leta efter samarbetspartner. Jag kom då att tänka på Malin, som driver Salong Stage, här, snett över gatan, som jag egentligen inte kände, men kände till.

– Det passade mycket bra. Jag har jobbat ensam här i min salong alltid. Jag har givetvis också tappat under pandemin och på det här sättet får jag lite hjälp med kostnaderna för lokalen.

Bland frisörer är det förhållandevis ovanligt att man är anställd. Man har istället enskild firma och hyr in sig i en salong. Man brukar i frisörkretsar tala om att hyra en stol.

– Det beror dels på traditioner, men också på att det är både komplicerat och dyrt med anställda. Vi har ju ofta rätt låg omsättning och arbetar hela tiden operativt med att klippa. Det är svårt att hinna med administrationen kring anställda.

Malin håller med:

– Man drar sig för att anställa, en hög tröskel.

Stor erfarenhet

Båda frisörerna får betraktas som erfarna.

– Jag började för 30 år sedan. Jag kom inte in på frisörgymnasiet utan fick en ungdomsplats efter nian på en salong i Hallsberg, berättar Malin.

– Året efter blev det dock gymnasium, sedan har jag jobbat med det här.

Marina började direkt efter gymnasiet.

– Det är 21 år sedan nu.

Nu ska ni samarbeta under samma tak, men är ni egentligen inte konkurrenter?

– Nej, jag tror aldrig jag sett på andra frisörer på det sättet, man är kollegor. Folk måste klippa sig, det finns plats för alla, säger Malin.

Marina håller med.

– Alla klipper på sitt eget sätt, har sin stil och sina egna kunder. Man kompletterar varandra. Det viktigaste med det här är är att vi klickade med varandra, att vi trivs ihop.


Det har varit en nedgång

Exakt hur mycket intäkterna, antalet klippningar minskat under pandemin har de svårt att säga.

– För mig har det blivit betydligt mindre av längre behandlingar, färgningar, slingor och liknande. Det kan man spara in på, medan man kanske känner att man måste klippa sig.

Malin upplever snarast motsatsen. Mer färgning, men något färre vanliga klippningar.

Hon upplever att kunderna är duktiga. Att folk följer restriktioner och stannar hemma om man är sjuk, lämnar återbud.

– Det har skett en förändring, jag ska vara ärlig och säga att det tidigare varit vanligt att folk passat på att gå till frisören när man varit hemma, sjukskriven. Det gör man inte längre.

– Jag har märkt, framför allt till storhelgerna, att det varit en nedgång. Tidigare blev det många kunder, ofta övertid, ibland jobb ända till klockan nio. Så har det inte varit i år, säger Marina.

En normal dag, hur många kunder har en frisör?

– Det går inte att säga. Ska man färga, permanenta och greja kan det vara fullt upp med fyra kunder på en arbetsdag. En annan dag kan jag klippa 12 kunder. De beror på vad man gör, vad kunden bokar för.

– Ingen av oss har mottagit något stöd under pandemin. Stöden är helt enkelt inte så bra anpassade för så små företag som vi utgör.

Marina kommer arbeta i sin egen salong februari ut. Sedan går flyttlasset tvärs över gatan till kollegan Malin.

Kommentera artikeln
Publicerad: 2021-01-13 19:00
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.