Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Kumlanytt
18 January 2022
Tipsa: 073-629 83 19

När kommer rondellen finnas på plats?

Varning för väjningsplikt räcker inte. En rondell behöver byggas. Men när? Foto: Anders BjörkVarning för väjningsplikt räcker inte. En rondell behöver byggas. Men när? Foto: Anders Björk

Visst ska det bli en rondell i den olycksdrabbade "Shellkorsningen". Både Kumla kommun och Trafikverket anser att det behövs, vilket inte båda parter ansett tidigare. Men det kommer ta tid. - Minst tre år från nu innan den är på plats, säger Jörgen Svensson, gatuchef hos Kumla kommun.

Det är inget avtal som är underskrivet om att en rondell ska byggas vid den olycksdrabbade “Shellkorsningen”. Men då både Kumla kommun och Trafikverket nu drar åt samma håll i frågan tyder ändå allt på att det blir en rondell. 

Trafikverket har ändrat sig

Trafikverket ansvarar för två av vägarna i anslutning till korsningen. Dels den stora vägen, riksväg 529, och även den mindre väg som går mot/från Sickelsta. Kumla kommun ansvarar för Västra Drottninggatan. 

- Båda parter drar åt samma håll och anser att en rondell bör byggas för att öka trafiksäkerheten. Sen handlar det om en förhandling hur kostnader ska fördelas, säger Jörgen Svensson, gatuchef i Kumla kommun.

Kumla kommun har länge jobbat för att få till en rondell vid korsningen. 

Trafikverket däremot har tidigare inte ansett att det behövs en och då bland annat hänvisat till statistik om hur många bilar som passerar och vilken god sikt det är. 

De många olyckorna i korsningen har säkert sin del i att de ändrat uppfattning, men framförallt bostadsbyggandet av helt nya området Gröna Sörby alldeles i närheten, med hundratals nya bostäder, bidrar till vändningen.

Svårare med bygge ju livligare väg

Att bygga en rondell vid en så trafikerad väg är dock inte helt enkelt. 

- Det ultimata är ju att bygga en rondell vid en väg där det inte är någon trafik alls, som exempelvis den rondell som byggts i Gröna Sörby nu innan det flyttat in folk där, säger Svensson. 

Det går dock såklart att lösa rondellbygge även om trafiken är livlig på platsen, det har ju byggts rondeller på mer trafikerade vägar än den som diskuteras här. Olika metoder finns för att underlätta. 

Det går exempelvis att dela upp trafiken i ett körfält, ha hastighetsdämpande åtgärder, trafiksignaler, vakter. 

Tror det tar minst tre år

En kilometer bort ungefär finns ytterligare en korsning där det händer olyckor titt som tätt. Stenekorset. Denna korsning är dock inte lika olycksdrabbad och här pågår inga diskussioner om rondellbygge. 

- Trafikverket har genomfört studier på platsen och det finns problem även där, men där har diskussionen om rondell inte kommit lika långt, fastslår Svensson. 

Även om det blir en rondell, vilket allt i nuläget talar för att det blir, vid “Shellkorset”, så är det knappast något som finns på plats snart. 

- Det ska ändras vägplan, projekteras, upphandlas, förhandlas och mer därtill. Såna här frågor tar tid. Jag tror inte det finns en rondell på plats innan det gått tre år från nu alla fall, men både vi och Trafikverket är med på tåget om att en rondell ska byggas, avslutar Jörgen Svensson. 

Kommentera artikeln
Publicerad: 2022-01-11 14:24
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.