Pulsen ska upp
på Vialundselever
Det är inte bara Vialundskolans byggnad som ska rustas. Även eleverna ska rustas fysiskt för att bättre klara skolan. Till hösten börjar idrottslärarna med pulsträningspass som läggs på skolschemat. Efter ett pulspass är målet att eleverna ska ligga på minst 65 procent av sin maxpuls i minst 20 minuter.
Inspirationen kommer från Vammarskolan i Valdemarsvik som i sin tur tog del av resultat från en skola i Naperville (USA) där projektet har visat positiva effekter för elever vad det gäller att nå sina mål med bättre koncentration på lektionerna och välmående.
Fysiskt inaktiva elever
Idrottslärarna på Vialund Daniel Bravell och Michael Pihl har tillsammans med Kumlabys idrottslärare varit på studiebesök i Valdemarsvik.
- Vi fick upp ögonen för lite drygt ett år sedan , det är inte så utbrett här i Sverige så det ska bli otroligt spännande att vi och Kumlaby startar det här, tycker Michael Pihl.
- Det handlar om att vi i Sverige har fysiskt inaktiva elever idag, vi har en läroplan som visar att det inte finns någon skola i Europa som har mindre idrott än vi, möjligtvis Irland. Men efter all information vi tagit del tillsammans med vår egen kunskap visar det att fysisk aktivitet har mycket positiv inverkan på skolarbetet, det handlar ju om att ge hjärna syre, det ger en ökad arbetsro, berättar Daniel Bravell.
Viktig med bra pedagogik
De säger att stödet från kollegor och rektor varit väldigt bra och att samtliga var mycket entusiastiska att testa pulsträning och se vad det ger. Bakgrunden till projektet finns som sagt i USA där mycket övervikt och dåligt mående hos eleverna ger låga skolresultat,.
- Det var då man ville genomgöra en förändring med regelbunden pulsträning samt regelbundna diskussioner kring pedagogiken, vilket de pratade om i Valdemarsvik också, att det inte bara är pulsträningen som är viktig och inget man bara kan luta sig emot utan det krävs att man har en bra pedagogik också, säger Michael Pihl.
"Brain breaks"- upp och hoppa!
Idrottslärarna pratar även om något som kallas Brain breaks, att man mitt i lektionen bryter någon minut så att eleverna kan ställa sig upp och köra några drastiska övningar, och sedan återgå till arbetet.
- Efter cirka 20 minuter sjunker koncentrationsförmågan ganska rejält och då måste du få igång kroppen, upp och hoppa, ta en liten dans eller vad som helst men enkla saker, säger Daniel Bravell.
Måste vara lustfyllt
De båda idrottslärarna är överens om att det viktigaste är att pulspassen måste vara lustfyllda och att eleverna kan köra vad som helst egentligen.
- Det är färre barn och ungdomar idag som rör sig spontant vilket gör att man tappar koordinationsträningen. När jag var liten drog vi ut och spelade fotboll på fritiden, vilket ger mycket gratis. Det ser man inte idag och på rasterna i skolan ser man mycket sällan att eleverna är ute och är aktiva, fastslår Daniel och Michael nickar instämmande.
Sett fina resultat
Vilka två klasser som ska ingå i projektet är inte fastsällt, men det handlar om sjuor eller åttor, eller en klass från sjuan och en från åttan. Lektionerna som följer efter passen är kärnämnen, svenska, engelska och matte och har hjärnan syresatts är den extra mottaglig.
- Efter ett pulspass syresätts hjärnan extra mycket i två timmar, och på Vammarskolan har man sett fina resultat som ökad läsförståelse, bättre språkinlärning förbättrade matematik resultat och ökad motivation.
- Vidare har man gjort enkäter och haft samtal med elever och man har även märkt av en ökad närvaro och lugnare elever, berättar idrottslärarna som också hoppas få ett ökat intresse kring Vialundskolan.
"Otroligt taggade"
Intresset för Vammarskolan har varit stort efter tv-inslag som visat pulsbanden och elevernas resultat så när skolan har öppet hus kommer mycket folk och är det föräldramöten är det alltid fullt med föräldrar.
- Då börjar man ju hoppas och drömma, kan vi få så här med? Det ska bli otroligt spännande att sätta igång i höst, vi är väldigt taggade och vi hoppas eleverna kommer vara det också, avslutar Daniel Bravell och Michael Pihl