
Kommunen verkar inte riktigt vilja redogöra för alla kostnader som det nya varumrket innebär.
"Oväntat familjärt" kostar betydligt mer än 550 000
Hör om dagen berättade vi om Kumla kommuns nya så kallade platsvarumärke, "Oväntat familjärt”. I artikeln uttalar sig Johanna Uddling, turism & evenemangsanordnare hos Kumla kommun. Hon berättade att satsningen kostat 550 000 kronor. Det verkar dock som Uddling bortsett från en hel del kostnader kring varumärket. Över 800 000 ligger närmare sanningen. Då har man dessutom inte räknat in arbetstiden för kommunens personal.
Det är Slöseriombudsmannen, en granskningsfunktion som drivs av organisationen Skattebetalarna som hunnit med att begära ut alla fakturor kring framtagandet av varumärket. Uddling har dessutom glömt momsen.
Så här skriver Slöseriombudsmannen själv, Philip Syrén i ett mail till Sydnärkenytt
– I artikeln säger Uddling att kostnaden uppgår till 550 000 kronor, vilket är en sanning med modifikation. Då nämner hon bara kostnaden för konsulttjänster EX moms. Inkluderar man momsen blir det 700 000 kronor, men därutöver har man lagt pengar på workshops, film, musiklicens, visuell identitet, grafik och beachflaggor.
Mer än 850 000 i fakturor
Fakturorna som slöseriombudsmannen begär ut landar på 862 445 kronor, alltså nästan 900 000. Då pratar vi alltså bara om fakturorna. Vad arbetstiden för kommunens personal kostat skattebetalarna är så här långt inte redovisat. Men på en av fakturorna framgår att mer än 40 personer deltog i en workshop. Dessa personer uppbär sannolikt lön.
Enligt flera ledamöter i kommunfullmäktige ska det ha avsatts två miljoner för 2025 för marknadsföring av platsvarumärket
– Jag är övertygad om att Kumlaborna får förtroende för varenda förvaltning som klarar av att hålla sig till kärnuppdraget och leverera bra samhällsservice. Ett coolt platsvarumärke väger lite jämfört med väl utfört uppdrag, säger Philip Syrén till Sydnärkenytt.