27 Maj 2020
Tipsa: 073-094 57 58

Vill öka effektiviteten efter omorganisation

Gabriella Müeller Prabin och Ulrika Winnerfjord är ansvariga för omorganisationen. Foto: Sandra WallinGabriella Müeller Prabin och Ulrika Winnerfjord är ansvariga för omorganisationen. Foto: Sandra Wallin

I veckan har den omskrivna omorganisationen i Kumla kommuns hemtjänst dragit igång. - Förändring kan vara jobbigt vad det än är, säger Gabriella Müeller Prabin, Socialchef.

Beslut att genomföra omorganisationen inom hemtjänsten i Kumla kommun togs 2018. Sex grupper ska bli fyra och såväl arbetskamrater som brukare byts ut. Därtill tillkommer flera nya rutiner för de 120 undersköterskorna inom Hemtjänsten i Kumla kommun.

- Det var främst baserat på att vi inte hade tillräcklig effektivitet och vissa arbetsgrupper hade en väldigt hög arbetsbelastning. Vi fick signaler från personal om exempelvis folk från olika grupper som möttes i samma trappuppgång, så vi nyttjade inte våra resurser på rätt sätt, säger Gabriella Müeller Prabin.

Nytt med personlig telefon för personal

Så du menar att signaler från personal var orsak till omorganisationen?

Gabriella Müeller Prabin.

- Både och. Jag har hållit i en hel del löne- och utvecklingssamtal genom åren och då har vi fått till oss åsikten att vi måste börja se över vår organisation. Det handlar bland annat om att vi haft samma områdesfördelning i väldigt många år, men befolkningens demografi förändras ju och då gör även ärendebelastningen det. 

En annan orsak som nämns är miljön. Man vill helst undvika körande med bil i centrala Kumla i den mån det går och det kommer att bli bättre när arbetsgrupperna inte är så utspridda, fastslås. Personal kommer även att få börja använda personliga telefoner i sitt arbete istället för att lämna/föra dokumentation via papper.

- Vår personal har då möjligheten att ha planeringen i telefonen. Vi slipper hålla på med papper. Man kan även skriva journaler direkt i telefonen, vilket vi tänker är en patientsäkerhetsfråga. Detta har även varit ett önskemål från våra revisorer.

"Förändring kan vara jobbigt"

Under 2019 tillkom verksamhetschef Ulrika Winnerfjord till Kumla kommun, och tanken var att projektet skulle sjösättas till hösten 2019. "Men vi såg då att vi hade en del kvar att jobba på och valde att skjuta på det", säger Müeller Prabin. Nytt startdatum blev istället måndag 27 april. Hur har då omorganisationen tagits emot av personal?

Ulrika Winnerfjord

- En del har sett fram emot det, man tycker det är bra att grupperna ändras. En del har inte tyckt om det, utan känt att det är tråkigt att lämna brukare man innan haft hand om medan andra ser utvecklingsmöjligheter i att lära känna andra brukare, så det är väldigt blandat, säger Ulrika Winnerfjord.

Hur mycket av personalens åsikter vägs in när man tar ett sånt här beslut?

- Vi har ju jobbat med det sedan 2018, så deras åsikter har kommit löpande. Under 2019 har vi pratat om det väldigt mycket. Vi har haft arbetsplatsträffar, lokalsamverkan, skyddsombudsträffar. Sen även till vardags har vi pratat om den här omorganisationen och där har vi fått till oss frågeställningar och orosmoln. Och samtliga de orosmoln vi fått till oss har vi tagit vidare för risk och konsekvensanalyser, säger Winnerfjord.

- Det finns också en sorg över förändring i arbetet. Förändring kan vara jobbigt vad det än handlar om, och det får man ha respekt för, tillägger Müeller Prabin.

Inga tankar på att skjuta fram

Nu drar den här stora omorganisationen igång mitt under Coronatider, har ni haft funderingar på att flytta fram på grund av detta?

Anders Björk i samspråk med Ulrika Winnerfjord och Gabriella Müeller Prabin.

- Nej. Vi har gjort en riskanalys på grund av covid-19 och tittat på vad det kan innebära. Men dels har vi inget covidutbrott i Kumla.

Vad menas med det, inget covidutbrott?

- Att vi inte har någon jättestor smitta i Kumla, vilket vi är väldigt glada för.

Vilka jämför ni med då?

- Det är jämfört med andra kommuner, eller hur det hade kunnat vara, och hade det varit så hade vi ju inte kunnat jobba på som vanligt i hemtjänsten innan heller om vi haft många smittade. Så ett covidutbrott hade gjort något helt annat med vår organisation överlag. Nu har vi gjort en riskanalys gällande alla delar som kan äventyra verksamheten, däribland patientsäkerheten, säger Müeller Prabin. 

Orosmoln har stillats

Tror ni inte att omorganisationen riskerar att göra det värre med smittspridning kring covid-19?

- I så fall borde det ha visat sig redan för sex veckor sedan när vi tvingades stuva om en hel del med personal på grund av ganska höga sjuktal, förklarar Müeller Prabin.

Nu har ni varit igång några dagar med nya organisationen, anser ni att den oro som fanns innan hos personal stillats eller ökat?

- Jag skulle säga att det stillats. Mycket av oron har varit kring brukarna och nya arbetskamrater och där har man sett de här dagarna som varit att "oj, det var inte så farligt". Det kommer vara en inkörningsperiod nu där man ska få allting att flyta, men jag tycker att de här första dagarna gått förvånansvärt bra.

Utanför entren till Stadshuset.

- Vi har jättebra medarbetare som är vana att vara flexibla och jobba över gränserna. Sen finns det självklart saker vi behöver jobba på, säger Ulrika Winnerfjord.

Hur ser det ut med skyddsutrusting för personal idag?

- Idag har vi all skyddsutrustning vi behöver och det skulle jag vilja säga att vi haft från dag ett förutom munskydd som kom för två veckor sedan. Vi har hela tiden haft förkläden, skyddshandskar, handsprit, tvål och vatten. Även visir har kommit efterhand och under torsdagen får vi en ny leverans på 5 000 visir och 5 000 munskydd, avslutar Ulrika Winnerfjord.

Klicka här för att skriva en kommentar till artikeln
Publicerad: 2020-04-30 15:38
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.