Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Kumlanytt
07 July 2022
Tipsa: 073-629 83 19

Lokreparatörens
fantastiska Ford

Tommy Hallberg i Kumla har fem amerikanska Ford V8-bilar av äldre årgång. Här luftar han sin 1932:a cabriolet. Foto. Lars-Göran MånzonTommy Hallberg i Kumla har fem amerikanska Ford V8-bilar av äldre årgång. Här luftar han sin 1932:a cabriolet. Foto. Lars-Göran Månzon

Ford V8 1932 är en högt älskad bil bland motorentusiaster och Tommy Hallberg i Kumla tillhör den skaran. Sin egen trettiotvåa Cabriolet har han byggt upp från grunden. Och då menar vi verkligen från grunden.

Tommy har renoverat och reparerat fordon i alla tider, både i sitt yrke som diesellokreparatör och på fritiden hemma i garaget på Folkungagatan.

– Numera blir det väl inte så mycket biljobb. Men jag räknar med att gå i pension nästa år och då får man ju lite mer tid, säger han.

Han har fem USA-Fordar, och när vi besöker honom tas två av bilarna ut i vårluften. En grön Ford Cabriolet 1938 och en Ford V8 Cabriolet, 1932, med sidventils V8.

32:an är favoriten i samlingen.

– Det som gör den så speciell är dess eleganta utseende. För oss som förstår behövs ingen mer förklaring, för dom andra finns ingen förklaring …

 Dottern Annelie Hallberg backar ut från garaget och verkstaden på Folkungagatan. Hon hänger på när vi ska ut och ta bilder, och rattar Tommys 38:a som är minst lika fin som 32:an.  Dottern Annelie Hallberg backar ut från garaget och verkstaden på Folkungagatan. Hon hänger på när vi ska ut och ta bilder, och rattar Tommys 38:a som är minst lika fin som 32:an.
Folk behövde en snabbare bil

Biltillverkaren Henry Fords framgångar började med T-Forden, automobilen som satte världen på hjul. Mellan 1908 och 1927 byggdes 15 miljoner T-Fordar. Den ersattes av A-Forden, 1928 - 31.
Nu hade konkurrenten Chevrolet börjat bygga bilar med 6-cylindriga motorer, och då ville Henry Ford bygga något värre. Det blev 32:an, en V-8:a försedd bil som i likhet med T-Forden ”folk skulle ha råd med”. Den kallades modell B och var första generationen Fordbilar med V8-motorer. 

65 hästkrafter

Med sina 65 hästkrafter var bilen snabb. Den mullrande V8:an lockade en bred kundkrets, även de som i sitt yrke behövde en snabb bil.

– Som bankrånare och hembrännare, säger Tommy. Bilen kom ju under förbudstiden, och då fanns ett visst behov att kunna köra ifrån polisen.

25 år har gått sedan Tommy började bygget. Färdiga bilar fanns förvisso att köpa vid den tiden, men få i originalskick - till ett vettigt pris.

kärmarna är i svart och karossen blå. Självklart har bilen svärmorslucka. kärmarna är i svart och karossen blå. Självklart har bilen svärmorslucka.
Används sommartid

Tommy och hustrun Eleonore använder bilen under sommarsäsongen, och på de 20 åren som den varit i trafik har det blivit runt 5 000 mil. 

– Vi har åkt nedcabbat genom Sverige, det har blivit massor av bilträffar bland annat i Stockholm.

Närhelst Hallberg bromsar in med 32:an för att tanka soppa på macken brukar folk komma fram och fråga om bilen.

”En del frågar om bensinförbrukning”

– En del frågar hur mycket bensin den drar, men då tycker jag att diskussionen redan är avslutad. Det handlar inte om bensinförbrukning utan om nöjet att köra. Men andra frågar om bilen är original och var den härstammar från, det är en helt annan sak.

Och en originalbil är det - med gamla eller nygamla delar.

– Den nyaste delen är växellådan, som är från 1949. Den har overdrive, vilket jag tycker är trevligt. Så jag fick göra avkall på att även växellådan skulle vara från 1932 …

Tommy Hallberg har ord om sig att vara en noggrann bilbyggare. Blir en detalj inte bra från början gör han om den.

– Jag jobbar på tills jag är nöjd med resultatet.

Utanför garaget står en A-Ford under en presenning och väntar på att renoveras.

– Ju äldre man blir, desto mer tid får man, och man har mer kunskap. Det är väl orken som tryter på gamla gubbar, men jag har inte riktigt nått dit, säger Tommy Hallberg. 

Mer (och kuriosa detaljer) om Tommys bilbygge:

Tommy har själv sprutlackerat bilen. Karossen är i blå färg, och skärmarna svarta. Precis som originalets. När bilarna byggdes på 1930-talet doppades skärmarna i färgbad i stora bassänger, men karossen sprutlackerades.

Randningen på sidorna är av egen härd. Tommy lade ned ett stort arbete med att ta reda på hur breda de gula linjerna skulle vara - och hur de var placerade men blev inte klok på det. 

– På Fordfabriken var det ju löpande band, och det stod en arbetare på var sin sida om bilen och gjorde randningen manuellt. Därför kan det skilja emellan olika bilar hur randningen gjorts, säger Tommy.

 I USA har Ford-entusiaster tagit fram en domarbok om hur randningen ska vara utformad. Detta efter att ha hittat originalritningar på 32:an, gjorda av Henry Ford. Tommy har randat sin Ford efter domarboken.

Inredningen har Tommy sytt själv. Hans mamma Maj-Lis Hallberg arbetade hemifrån för en skofabrik, och när hon slutade fick hon behålla nåtlingsmaskinen som Tommy senare kunde använda. Skinnet i bilen kommer från begagnade skinnsoffor på Blocket. ”Ryggstöden brukar inte slitas så mycket”.

Ett besvärligt kapitel i bygget var bilens golv. Tommy byggde ett nytt (!) golv genom att ta de exakta måtten från en färdig 32:a och överföra detta till plåt.

Hitta begagnade delar har inte varit bekymmersfritt. Som strålkastarna. Tommy fick tag i pottor (en del av strålkastare), därefter en sarg. För att få tag i rätt lyktglas fick han köpa minst tio glas för att hitta rätt.

Bilens front köptes i Nyköping. Bakskärm, bensintank och kylare kommer från Norge, motorhuven från Västerås. Till det ska läggas massor av delar, köpta från USA.

Chassiet och ramen har suttit på en svensksåld 32:a. ”Men chassiet var oerhört dyrt i inköp”.

Bilen rullar på tillbehörsfälgar av märket Kelsey-Hayes, som breddat

En förarmiljö som heter duga. Tommy och hans hustru Eleonore har kört tusentals mil under alla år bilen varit i trafik. Han berättar om en härlig känsla att åka med cabben nedfälld. En förarmiljö som heter duga. Tommy och hans hustru Eleonore har kört tusentals mil under alla år bilen varit i trafik. Han berättar om en härlig känsla att åka med cabben nedfälld.
Kommentera artikeln
Publicerad: 2022-06-06 9:37
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.