Gå till innehåll
Kumla / Politik
En motorcyklist gör ett hopp i luften över en ramp i ett utomhusevenemangsområde med åskådare och molnig himmel.

Bild från arrangemanget Tåppen 2023. En av de verksamheter som hållits på Trafikcenter, heller Ytongbanan som den hette förr. Foto: Erik Widlund.

Kumla kommun och regionen lägger ner halkbanan i Kvarntorp

Publicerad: 20 January 2025 10:06

Kumla kommun och region Örebro län kommer avveckla verksamheten i företaget Scantec, som driver verksamhet på halkbanan i Kvarntorp.
– Bolaget har krävt ett ägartillskott på 5-6 miljoner för att komma på fötter.  Det är inte något vi känner att vi ska använda skattepengar till i det läge både vi och regionen är i, säger Andreas Brorsson (S) kommunstyrelsens ordförande i Kumla.

Det är ett tvådelat beslut. Kommunstyrelsen i Kumla kommer ta beslutet på ett möte senare denna vecka, regionstyrelser kommer ta beslutet senare i februari. 

– Målet är att avveckla verksamheten från halvårsskiftet. Planen är att entlediga nuvarande styrelse och ersätta den den med en styrelse som får till uppgift att avveckla verksamheten, fortsätter Andreas Brorsson.

Ordförande för styrelsen i Scantec AB är Thage Arvidsson, före detta kommundirektör i Kumla kommun.

Bolaget kommer dock finnas kvar.

– Ja, tanken är att bolaget ska äga anläggningen även fortsättningsvis, men det kommer inte drivas någon verksamhet från halvårsskiftet.

Vad kommer hända med anläggningen?

– Det vet vi inte riktigt än. antingen kommer den ligga vilande, eller så kommer det någon annan som vill bedriva verksamhet där. Det får framtiden utvisa.

“Ägarna bedriver mycket liten verksamhet”

Tidigare har kommunen bland annat bedrivit vuxenutbildning på halkbanan, verksamhet som är avvecklad. Inte heller regionen driver särskilt mycket verksamhet på banan. Att ägarna minskat sin verksamhet på banan är en av orsakerna till att ekonomin nu tryter,

– Ägarnas andel av bolagets intäkter utgör ungefär 5 procent av omsättningen. Det finns med andra ord ingen rimlig orsak för oss att driva verksamheten längre.

Huvuddelen av Scantecs verksamhet består av företag som köper internutbildningar till sin personal. Även Polisen och Försvarsmakten är kunder. Region har tidgare bland annat utbildat bussförare och ambulansförare på banan.

Förlust 2024

Ekonomin har gått upp och ner under åren. Åren 2021, 2022, och 2023 har bolaget presterat en blygsam vinst.

– Bolaget fick rejäla problem under pandemin. Dessa klarade man upp på ett bra sätt.  Men i bokslutet för 2024 blir det en stor förlust, det kommer det bli även 2025 och troligen även 2026, även om vi går in med pengar. Vad som händer sedan vet vi inte, men det är inte  säkert att det ägartillskott man begärt skulle räcka, fortsätter Brorsson.

Det finns totalt fyra heltidstjänster, fördelade på 4-5 personer som berörs av nedläggningen. Innan pandemin hade företaget cirka 10 anställda.

En orsak till problemen är enligt vad Sydnärkenytt erfar att allt fler bilskolor väljer att förlägga halkutbildning till andra anläggningar, som erbjuder tjänsterna billigare. På dessa banor använder man ofta ett slags vagga som lyfter bilen för att simulera halka, en billigare lösning än den som erbjuds i Kvarntorp.

Bygdes 1967

Halkbanan, som förr kallades Ytongbanan, byggdes redan 1967 och har sedan utvecklats och byggts om i omgångar. Bolaget Scantech har ägt anläggningen och drivit banan, från början. Det ska vara en en av de största trafikövningsplatserna i Europa. 

Några av oppositionspartierna  i Kumla kommun stödjer enligt vad Sydnärkenytt erfar beslutet om nedläggning. Kristdemokraterna och Centerpartiet föreslog att kommunen skulle dra sig ur ansvaret redan 2017

Annons

kumla