Gå till innehåll
Kumla / Näringsliv
En tekniker arbetar i ett rent garage utrustat med ett fordon och olika verktyg och arbetsstationer.

Dovra håller till på Marsvägen. I en här lokalen monteras allt. Bilarna levereras svarta, men folieras grå. Det är Swantje Krüger, som syns på bilden. Foto: Henrik Östensson

Kumla har fått
sin första bilfabrik

Publicerad: 31 March 2024 5:41

På Marsvägen i Kumla, ett stenkast från den stora padelhallen, tillverkas numera bilar. Under märket Dovra skapar fem personer husbilar av det mer tuffa slaget.

Några bilar har så vitt vi på Sydnärkenytt känner till inte tillverkats i Kumla historiskt. Det närmsta verkar vara husvagnar tillverkade i Hallsberg och Fjugesta på 1960-talet. Men sedan tre år finns alltså en biltillverkare i Kumla. Det är först under det senaste året produktionen kommit igång på allvar.

Ska man vara mer exakt så är det frågan om ombyggnad av bilar, men det är en ganska stor och och omfattande ombyggnad. Under märket Dovra byggs skåpbilar av typen Mercedes Sprinter om till väldigt speciella, påkostade husbilar, eller äventyrsbilar som företaget gärna vill kalla dem.

Hade samma syn på vad de inte gillade

– Frågan är ju om det är en regelrätt husbil. Vi vill väl se den som en bil för äventyr. Den har inte så mycket gemensamt med en vanlig husbil, säger Johan Särefors, en av företagets grundare.

Det finns gott om Johan i företaget, hela fyra stycken. Johan Särefors och Johan Ingvarsson grundade företaget och har sedan tagit in Fredrik Wargholm, som har bred erfarenhet av att jobba med husbilar.

– Både Johan och jag jobbade inom inredning- och möbelbranshen, det var där vi lärde känna varandra. Vi var intresserade av husbilar och märkte snart att vi hade en gemensam syn på husbilar, eller, för att vara ärlig var vi överens om allt vi tyckte var fel med befintliga husbilar. Vi började spåna på vad vi ville ha och kom fram till hur en drömhusbil, eller snarare en dröm-äventyrsbil skulle se ut. Dagens Dovra är väldigt nära den visionen, säger Johan Särefors.

– Vi har fått lära oss en del på vägen, vi har ju inte jobbat med bilar förr, Fredrik har varit till god hjälp med sin erfarenhet.

Grupp av leende människor inuti en modern skåpbil med en person som står i bakgrunden.

Gänget bakom Dovra-bilarna. Johan Ingvarsson, Swantje Krüger, Johan Stenholm, Johan Särefors och Fredrik Wargholm. Saknas gör ännu en Johan, Holm. Foto: Henrik Östensson

Mercedes i grunden

Grunden i husbilen Dovra är alltså en fyrhjulsdriven förhöjd skåpbil, Mercedes Sprinter. Militären använder en liknande modell.

– Vi gör sedan en stor ombyggnad. Allt, från hjulen, via vattentankar,  små beslag, inredning till takräcke och fotsteg är specialutformat, designat av oss. Vi har också som ett av få företag, fått till ett samarbete med Mercedes om styrningen av alla funktioner i bilen, säger Johan Särefors.

Allt kan därför styras från bilens inbyggda på instrumentpanelen. Det sitter en likadan skärm baktill, ovanför gasolspisen.. Man kan styra värme, ventilation, belysning med den, Man kan också få upp samma funktioner i en app i telefonen, för att exempelvis sätta på eller höja värmen på distans,

Tillverkar det mesta själva

– Det mesta vi monterar i bilen tillverkas antingen i Sverige eller i Tyskland. En del tillverkar vi själva här, fortsätter Johan och visar företagets 3D- printrum.

Där jobbar flera 3D skrivare med att tillverka plastdetaljer. Beslag, elektronikdosor, små gummidetaljer som ska motverka vibrationer och liknande.

En av ombyggnader innebär att man kapar upp ett par stora hål på var sida om skåpet, långt bak i bilen.

– På hålen monterar vi sedan det vi kallar poddar. Ett slags plastutbyggnad, kompletta med isolering. Dessa gör att en normallång person kan sova på tvären i bilen.

Överhuvudtaget har Dovra lagt mycket energi på att isolera bilen. Isoleringen är specialgjord i formskurna bitar, som passar exakt in i bilen.

– Isoleringen är tillverkad av återvunna PET-flaskor. Tanken är att bilen ska var mjuk, komfortabel, och varm på insidan, men se hård, tuff ut på utsidan. Bilen är rejält varm inuti om man vill. Den ska kunna användas att bo i mitt i vintern. Det är ju en äventyrsbil.

Bilen har ju, precis som vanliga Mercedes Sprinter, stora dörrars. bak och en skjutdörr på ena sidan.

– Normalt är ju bakdörrarna stängda. Men man kan enkelt öppna för att byta gasol och lasta. Tänk också att parkera på en strand en varm sommardag och slå upp bakdörrarna mot havet.

Solceller

Bilen är också utrustat med solceller på taket och en mycket stor generator. Baktill finns extra litiumbatterier på totalt 400 amperetimmar samt en inverter som omvandlar ström till 220 volt, om man vill.

– Tanken är ju att man ska kunna bo i bilen flera dagar utan tillgång till el eller möjlighet att tömma avloppsvatten. Därför har vi också satsat på en avancerad torrtoalett.

”Handlar till stor del om inredning”

Bilarna levereras svarta. Men mitt i processen lämnas de iväg för foliering. Alla får samma, lite säregna grå färg. Den gör att bilen påminner lite om något slags militärbil.

Företaget grundades för tre år sedan. I dagsläget producerar man fyra Dovrabilar i månaden.

– Vi vill växa i lagom takt. Vi tror det kommer bli ungefär 24 bilar totalt i år och dubbelt så många nästa år.

– Vi ser väl ingen övre gräns egentligen. Vi har varit entreprenörer hela livet och  har stor vana av olika typer av produktion inom inredningsbranschen. Vi vet också hur man uthålligt skalar upp produktion, det har vi gjort förr, inflikar Johan Ingvarsson.

Johan Särefors har bland annat ansvarat för en fabrik i Kina med flera hundra anställa. Johan Ingvarsson var med och startade inredningsföretaget Nitton93, som i dag har över 100 anställa.

– Till stor del handlar ju faktiskt byggandet av sådana här bilar om just inredning, något vi har stor erfarenhet av, fortsätter Ingvarsson

En dammig, svart terrängbil med reservdäck monterat på baksidan står parkerad inne i ett garage.

Bilen på bilden är företagets demobil, som just nu uppgraderas till den senaste tekniken. en påminner lite om ett militärfordon. Foto: Henrik Östensson

Planerar att utöka produktionen

I dag arbetar fem personer i företaget som har lokaler på Marsvägen i Kumla.

– Men vi söker mer personal. Vi behöver en montör här. Det kommer behövas fler senare på året. Vi kommer även anställa någon som kan hålla på med support i Tyskland.

Dovra-gänget sticker nämligen inte under stol med att man siktar internationellt och framför allt just mot Tyskland.

– Vi ser det så här: Sverige är vår hemmamarknad, Tyskland är vår huvudmarknad. Där vet vi att det finns ett stort sug efter våra produkter.

Namnet Dovra då?

– Vi är ju alla från området. Vi började spåna vad våra bilar skulle heta. Dovra sjöar är ju ett naturområde här som många känner till och som vi ser det, ett riktigt snyggt namn på vår bil. Självklart är inte Dovra sjöar kända internationellt. Men om en potentiell kund googlar och letar upp det är det ju ingen nackdel.

Dovra säljer väl kanske lite av en livsstil.

– Vår målgrupp är ju välbärgade som kanske ägnat sig åt friluftsliv, kanske paddling, vandring, klättring cykling och sådant. Vi tror man har tältat en hel del och nu känner att man har råd att kosta på sig något bekvämare, avslutar Fredrik Wargholm.

Kanske stämmer det  ganska bra på en av de Kumlabor som köpt sig en Dovra, nämligen naturfotografen Jonas Classon, han har stor vana av att ligga i tält, eller olika gömslen, för att kunna ta den perfekta bilden.

Man sitter inne i kabinen i ett parkerat nyttofordon.

Stolarna går att rotera för att utgöra en integrerad del av inredningen. Fredrik Särefors demonstrerar.

Man som står bredvid en terränghusbil som håller ett metallfodral, med en dramatisk himmel i bakgrunden.

Det är delvis livsstilen Dovra säljer. "Bilen vänder sig inte i första hand till de som vill stå på en camping", säger Fredrik Warghgolm"

En 3d-skrivare med en svart filamentrulle, mid-print inne i ett slutet utskriftsområde.

Här tillverkas plastdetaljer i 3d-skrivare.

Annons

kumla