Gå till innehåll
Kumla

Djupadalsbadet varnade kunder för bedrägeririsk

Publicerad: 27 September 2024 23:10

En personuppgiftsincident upptäcktes i kommunens system för betalning på Djupadalsbadets BRP systems, som berör medarbetare i kommunen och kunder på Djupadalsbadet. Efter upptäckten kontaktades kunder och det varnades för risk för bedrägerier.

Mailet som skickades ut under fredagen hade följande innehåll: 

"Systemet används för hantering av bland annat betalningar, bokningar och abonnemang för Djupadalsbadets bad och gym. Incidenten handlar om obehörig åtkomst i systemet, någon inom eller utanför organisationen kan ha tagit del av information som den saknade behörighet till. Kommunen har tagit bort alla obehöriga i systemet.

Incidenten är anmäld till Integritetsskyddsmyndigheten. Vi vill uppmärksamma er på risken att era uppgifter kan spridas online och uppmana er att vara vaksamma mot bedrägerier. Vi beklagar det inträffade."

Upptäckten gjordes under dagen.

-Det var när vi genomförde en kartläggning av systemet i samband med dataskyddsarbete, säger dataskyddssamordnare Emilia Sandsten Vikberg. 

Det ska ha handlat om att tidigare medarbetare inte plockats bort från systemet, som de borde gjorts. När upptäckten gjordes kontaktade man sina kunder. 

-Detta gjorde vi genom mail. Vi ville informera för säkerhets skull och måste informera enligt dataskyddsförordningen, avslutar Sandsten Vikberg. 

Inga uppgifter finns dock om att någon form av bedrägeri skett i samband med den obehöriga åtkomsten i kommunens system.

Annons

kumla