”Det pågår ett konstant
gratisåkande sedan flera år”
Misshandeln av en tågvärd på Kumla station i förra veckan har åter fått bägaren att rinna över hos fackförbundet Seko SJ. Enligt ordföranden Stefan Zetterlund är sträckan Örebro – Hallsberg en av de mest utsatta i hela landet, och situationen kring kvällståget där tågvärden misshandlades beskriver han som ”laglös”. Som en första åtgärd vill facket ha väktare med på vissa tåg en period framöver.
Som Sydnärkenytt tidigare har berättat var det natten mot torsdag i förra veckan som en tågvärd misshandlades när ett tåg från Örebro gjorde uppehåll vid Kumla station 00.15.
Tåget i fråga är ett av de sista för kvällen som trafikerar sträckan Örebro – Hallsberg. Turen är ökänd bland personal som jobbar inom SJ.
– Det handlar om olustiga personer som tar plats på tåget. De köper och säljer knark - men inte biljetter. Det är inte många tågvärdar som viserar biljetter där längre tyvärr, säger en anställd till Sydnärkenytt.
Den aktuella natten i torsdags klev tre män utan giltigt färdbevis på tåget vid södra station i Örebro. Tågvärden och hennes kollega konstaterade att ingen av männen hade någon biljett.
Nära att strypas
De gav sig dock inte in i någon diskussion då den gratisåkande trion ändå skulle kliva av i Kumla. Men när männen höll på att lämna tåget attackerade en av dem plötsligt tågvärden.
Mannen slet tag i tågvärdens ID-kort, som bärs i ett tygband runt halsen. Mannen drog hårt varpå bandet blev som en strypsnara. När tågvärden kämpade för att försöka ta sig loss riktade mannen en kraftig spark mot tågvärdens knä.
Andra personer kom till undsättning, och tågvärden klarade sig utan större fysiska skador. Men mentalt sätter händelsen avtryck och är väldigt stressande, har tågvärden berättat för Sydnärkenytt.
Mycket allvarligt
Stefan Zetterlund är förbundsordförande för Seko SJ. Han ser mycket allvarligt på attacken mot tågvärden i Kumla, och han har direkt vidtagit vissa åtgärder.
-Först vill jag säga att det redan pågår ett stort arbete kring de här frågorna. Den här veckan har vi sedan tidigare en planerad träff med bland annat skyddsombud, fackliga representanter och kontrollgrupper.
– På måndag har jag dessutom initierat ett särskilt möte med chefen för tågvärdarna, och mer kommer att göras, tillägger han.
Vad är kontrollgrupper?
– Det är speciella team som har uppdrag att skapa trygghet på tågen och stoppa gratisåkande. De jobbar tre och tre. Det brukar hjälpa ett tag när de gör sina insatser, men sen blir det likadant igen.
Kumla sticker ut
Stefan Zetterlund kan bekräfta att problemen är mycket stora och komplexa i området där tågvärden blev misshandlad förra veckan, inte minst i Kumla där flera kriminella uppehåller sig, uppger han:
– Sträckan Örebro - Hallsberg är en av de värsta i Sverige. Tågvärdarna är väldigt hårt ansatta av personer som bråkar, och det blir otryggt för andra passagerare.
– Situationen på just det här sena kvällståget från Örebro kan närmast beskrivas som laglös, tillägger han.
Konstant gratisåkande
Enligt både Stefan Zetterlund och tågvärdar som Sydnärkenytt har pratat med så pågår ett konstant gratisåkande sedan flera år.
– Tågvärdar som gör sitt jobb riskerar att få en smäll på käften, säger Zetterlund.
För några år sedan gick det så långt att både SJ och Tåg i Bergslagen övervägde att sluta stanna på stationen i Kumla, där situationen var som mest hotfull.
En åtgärd då blev att Kumla kommun anställde ordningsvakter som patrullerar i Kumla - dock inte nattetid. Stefan Zetterlund upplever emellertid att polisen syns mer i sina bilar om nätterna i Kumla och Hallsberg sedan dess.
Inte bara SJ:s problem
Stefan Zetterlund vill betona att individerna som hotar, bråkar och förstör inte bara är SJ:s bekymmer, utan ett samhällsproblem de försöker jobba med.
– Det vi brottas med på tågen är samma situation som på Ica, säger han.
Det är svårt att mota hotfulla gratisåkare av tågen, menar Zetterlund, och mycket svårt att få till besöksförbud på dem som bråkar och stjäl i butiker.
Så vad kan ni göra?
– Som första åtgärd en period framöver tänker jag att vi får ha väktare med på vissa tåg i det aktuella området.
Är SJ beredd att betala för de extra kostnader som blir då?
– Ja. Ingen vill att ens medarbetare ska skadas.
Vill bygga om tågstationerna
Från Seko skulle de helst vilja att tåg-stationerna byggdes om och försågs med spärrar, alltså samma system som på exempelvis tunnelbanan i Stockholm. Den som inte har biljett skulle då inte ens få kliva på tåget.
– Så fungerar det i flera andra länder, säger Stefan Zetterlund.
En annan åtgärd som kan vidtas om SJ finner situationen ohållbar är att ta bort ett visst tåg från tidtabellen, exempelvis den ökända kvällsturen från Örebro till Hallsberg.
Händelsen på Kumla station i torsdags natt är polisanmäld.