
Vissa ger säkert ett hjärta åt Kumlas nya platsvarumärke, men inte alla. Dålig tajming, anser flera politiker. Foto: Kumla kommun
Nytt platsvarumärke framtaget av Kumla kommun
"Bra och rolig" eller "Otroligt korkat". Åsikterna bland Kumlas politiker går isär om kommunens nya platsvarumärke. Arbetet med att ta fram platsvarumärket ska ha kostat 550 000 kr.
Kumla kommun släppte under onsdagen info om att man tagit fram ett nytt platsvarumärke. Man vill med detta förnya bilden av Kumla som folk har.
“Oväntat familjärt” föll alltså valet på.
“Ägs av alla”
“Kumla är en omtyckt plats bland både invånare och besökare, men den nationella bilden är i hög grad förknippad med platsens kriminalvårdsanstalt. Kumla kommun har det senaste året arbetat med att ta fram ett nytt platsvarumärke som ska förstärka platsens särskilda värden och egenskaper.”, står att läsa i ett pressutskick.
Man hoppas att flera börjar använda “Oväntat familjärt”
“Det nya platsvarumärket ägs av alla! Därför bjuder vi in företag, föreningar och civilsamhälle att kostnadsfritt ta del av gemensamt material som logotyp, bilder, filmer och texter som gör det lätt att sprida den gemensamma bilden av Kumla. Men att jobba med platsens varumärke är inte så mycket att prata som det är att görs, vilket redan görs idag.”, står att läsa.
Bra eller korkat?
Vad tycker då Kumlas politiker om detta?
-Jag tycker den är bra, rolig, innovativ, svarar kommunstyrelsens ordförande Andreas Brorsson (S).
Partiveteranen från Centern Jan Engman är inte lika förtjust.
-Jag visste ingenting om det här och tycker det är en väldigt konstig slogan. “Väntat ofamiljärt” borde man valt istället med tanke på alla skolor och förskolor som ska läggas ner. Och att anstalten ligger i Kumla kommer vi aldrig bort från, sen vet jag inte om det skulle vara negativt att vara förknippat med anstalten heller? Nä, jag tycker det här var synnerligen dålig tajming och otroligt korkat.
Moderaternas toppnamn Karin Johnson är mer positiv.
-Syftet är att skapa en stolthet och en gemensam bild av Kumla för föreningar, företag, invånare och besökare. Kommunen behöver nya medborgare och företag som vill välja att etablera sig här. Det är viktigt för att Kumla ska fortsatt vara en levande kommun. Genom platsvarumärket vet vi vad vi ska satsa på för att locka dessa målgrupper. Detta är en investering som kommer att löna sig mångfaldigt i framtiden. På frågan om det var rätt eller fel att släppa Platsvarumärket nu finns det säkert många olika uppfattningar om. Men Moderaterna tycker Platsvarumärket är bra.
“Tajming kunde inte varit sämre”
Även Liberalernas oppositionsråd Christian Liljenhed tycker tajmingen är dålig.
-Det är en slogan jag mer än gärna vill förknippa med Kumla. Men tajmingen att offentliggöra den nu kunde inte varit sämre med det skolkaos som (S) och (M) skapat.
Vänsterpartiets George Bivall Höiseth funderar på ordens betydelse.
-Ordet familjär har i sig ingenting med familj att göra. Det betyder välbekant eller välkänd, men jag tror de siktar på att det ska kännas familjevänligt. Att många barnfamiljer och blivande barnfamiljer väljer Kumla betyder att vi också upplevs familjevänligt, så det hade kanske varit ett bättre ord.
-Jag tror också att de styrande hoppas att sloganen håller i sig längre än de senaste månadernas händelser kring skola och förskolor. Det rimmar illa att skära ner på det som ligger många familjer närmast, skolan, och samtidigt vilja göra kommunen mer familjevänlig eller familjär.
Funderar över “krim-turism”
Kumla kommun nämner alltså att Kumla i hög grad är förknippat med anstalten. Tror man med sitt nya platsvarumärke nu på att den bilden kommer att försvinna?
-Jag tror absolut att Kumla fortfarande kommer att förknippas nationellt med en kriminalvårdsanstalt, men förhoppningen är att det inte “bara” är det som är bilden av platsen utan att vi har lyckats göra en förflyttning som gör att bilden är bredare än så. Kriminalvården är, och kommer vara, en stor del av vår plats som vi också ska dra nytta av. I framtiden kanske vi kan arbeta ännu mer med att visa upp allt det bra arbete de gör i samhället och för platsen, kanske börja arbeta med ”krim-turism” eller liknande som på sitt sätt kan locka till besök.
-I framtiden kommer även Kumla få konkurrens på att vara ”det stora fängelset i Sverige” eftersom det byggs upp nya, stora anstalter på andra platser (ex. Trelleborg med över 700 platser) Så den positionen kommer vi på sikt ändå inte kunna behålla och framtidens barn och unga kommer inte tänka på Kumla som den enda platsen med stort fängelse. Innan vi tappar den positionen måste vi veta vad vi vill vara och stå för, och det är just det arbetet vi har gjort nu med ett varumärkesarbete. Vi pratar inte om någon ”quick fix” utan ett arbete som kommer ta många år, säger Johanna Uddling, turism & evenemangsanordnare hos Kumla kommun.
Hejdå, blomstrande kommun
Vad är kostnaden kring detta?
-Vi upphandlade arbetet att ta fram det nya platsvarumärket där Placebrander gav det vinnande anbudet och började arbetet i början av 2024. Arbetet har sedan skett löpande under året med olika aktiviteter och insatser, prislapp 550 000 kr.
Enligt Uddling har många engagerats i att hitta rätt med platsvarumärket.
-De som har varit med i arbetet med att ta fram platsvarumärket har varit politiker, tjänstepersoner, medborgare, föreningar, näringsliv, civilsamhälle, barn, unga och gamla. Vi har helt enkelt gått ut brett med detta och har låtit alla få vara med och ge sin bild av platsen. Undersökningar, workshops och dialogträffar har gjorts på både lokal och nationell nivå.
Tidigare, i många år i skymundan, har Kumla haft en slogan med namnet “Kumla, en blomstrande kommun”. Denna har dock inte använts på länge och i med nytillskottet så har nu “Kumla, en blomstrande kommun” definitivt plockats bort.
Detta röstade kommunstyrelsen för i november 2024.
Det finns en film på https://www.visitkumla.se/vart-platsvarumarke att kolla in.
1: Kristdemokraterna svarar inom kort vad de tycker om kommunens nya platsvarumärke. Sverigedemokraterna har ingen kommentar.
2. Även om några av de svarande kallar det för “slogan” vill Kumla kommun förtydliga att “oväntat familjärt” är ett platsvarumärke. Någon slogan har man inte i dagsläget.