
Att det inte gick att avboka tågbiljetten från Kumla är något Christer Fallén inte förstår. Foto: Anders Björk
Christer bojkottade SJ efter att inte fått pengar tillbaka
Christer Fallén från Kumla fick inte pengarna tillbaka när han avbokade sin biljett hos SJ. Något som fått honom att surna till. - Det var nog sista gången jag åkte tåg, säger han.
Christer Fallén börjar bli till åren och har en sjukdom som gör att han var tvungen att besöka Stockholm. När han fick sin läkartid i huvudstaden bokade han därför tågbiljett till sig och sin ledsagare inför resan.
“Sämsta policy jag hört”
Men tiden för sjukhusbesöket ändrades och när Christer fick info om det kontaktade han i god tid SJ för att avboka de biljetter han bokat och istället hitta en ny resa.
-Men då sa den jag pratade med att jag inte kunde få några pengar tillbaka. Skojar du, svarade jag. Nä, det är en policy vi har, fick jag till svar. Det var den sämsta policy jag hört, replikerade Christer Fallén.
För många år sedan jobbade Christer själv på SJ, mellan åren 1979-87. Han jobbade då som stins och trafikledare. Enligt Christer fanns då inga såna här policys.
-Nej, det gjorde det inte. Då jobbade man stället för att lösa problemet så att kunden blev nöjd, och det gick alldeles utmärkt. Det var därför jag nu blev så förvånad.
“Så tydligt som möjligt”
Till SJ:s försvar ska sägas att det framgår vid bokning om biljett är ombokningsbar eller inte. Denna info gick Christer förbi och han valde att inte boka någon ny resa.
-Nä, det struntade jag i, en släkting fick köra dit mig med bilen istället. Det är tveksamt om jag nånsin kommer åka tåg igen. En sån här policy förstår jag mig inte på, avslutar Christer Fallén.
Sydnärkenytt har kontaktat SJ för att få svar på tydligheten och synligheten vad gäller infon om att resenärer inte får pengar tillbaka vid om/avbokning.
-Hur tydligt det framgår är naturligtvis subjektivt, men vi har försökt göra det så tydligt som möjligt i våra säljkanaler redan vid valet av biljett. Där måste man göra ett val av flexibilitet och klicka i antingen ”kan ej ombokas” eller ”kan återbetalas”, skriver SJ presstjänst.
Varför har ni denna policy?
-SJ har dynamisk prissättning och olika typer av biljetter samt klasser för att det ska vara möjligt att boka resor till så låga priser som möjligt. Vi vill att alla ska kunna resa med SJ. De lägsta priserna möjliggörs bland annat av att det går att välja bort tillval och tjänster som av- och ombokning. Väljer man bort det blir biljetten billigare.