Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Kumlanytt
06 July 2022
Tipsa: 073-629 83 19

Besökare till bad vill kunna boka på nätet

En kvinna blev upprörd över att hennes make och barn fick köa en timme innan de kom in på Djupadalsbadet nyligen. Hon anser att badet ska ha ett system där det på nätet går att se hur många besökare som är på badet.

Restriktionerna gör att badet inte får ta in hur mycket folk som helst utan det finns ett tak. Ett tak som då och då nås och när taket är nått brukar badet skriva om det på sin Facebooksida.

Men det räcker inte. 

Tycker inte den kvinna alla fall som nyligen mailat Kumla kommun om saken. Hon kände sig inte helt nöjd efter att hennes make och barn fått köa lång tid för att komma in på Djupadalsbadet. 

“Andra bad har någon form av bokningssystem. Det är helt ofattbart att Djupadalsbadet ännu inte har det år 2022, ett och ett halvt år in i pandemin dessutom.  Min man med barn har idag köat över en timme. Galet. De borde inte ha åkt dit förstås, men om man inte vet innan. Teknik finns tillgänglig för bokningssystem med bestämt antal platser på exempelvis förmiddags, eftermiddags eller kvällspass. Det är nog många som vill att ni börjar med detta. Det skulle underlätta för både personal och besökare”, skriver kvinnan.

Då är frågan, har ett sådant förslag diskuterats hos badet?

- Då vi omfattades av restriktioner under förra året var läget annorlunda. Först hade vi stängt hela anläggningen. När vi sedan öppnade upp, delvis, hade vi bokningsbara motionsbanor där åtta motionärer samtidigt kunde vara. Äventyrsbadet hölls stängt.

- De restriktioner som vi har nu möjliggör att vi kan ha öppet i hela badhuset, med begränsningar baserat på kvm i lokalen. Den typ av bokningssystem som efterfrågas har inte diskuterats tidigare, då det inte var aktuellt då, säger Claes Samuelsson, enhetschef på Djupadalsbadet. 

Är det något badet planerar att införa framöver?

- Vi tittar på olika möjligheter och lösningar. Bokningssystem skulle kunna vara en alternativ lösning, säger Samuelsson som skickar med ett tips till besökare. 

- Om någon planerar ett besök så rekommenderar jag att man ringer till oss först för en aktuell rapport om hur beläggningen ser ut just där och då. Då ges man en ärlig chans att göra sin bedömning om man vill ta sin familj på en utflykt till oss eller inte, avslutar Claes Samuelsson. 

Kommentera artikeln
Publicerad: 2022-01-11 22:05
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.