
Så här ser det innovativa locket ut. Foto: Privat.
Inget spill med Zero Mess
Att slippa onödigt spill och underlätta för människor med motorikproblem, det var tanken när fem tjejer på Alléskolan startade UF- företag ihop som slutprojekt på sin utbildning. Tillsammans tog de fram produkten Zero Mess - ett innovativt lock som man kan sätta direkt på torrvarors påsar.
Nelly Hedelius, Wilma Lindberg, Ella Fagerlund, Vilma Törnqvist och Tuva Hamnqvist går tredje och sista året på Alléskolan, linjen för försäljning och service. En del av utbildningen går ut på att man ska ska skapa och driva ett UF- företag (Ung Företagsamhet.)
– Jag har alltid gillat att baka men har ofta stört mig på att det blir så mycket spill med torrvarorna. Jag har tänkt att det måste kunna gå att lösa på något smidigt sätt och där uppstod tanken på något slags lock, berättar Nelly.
Tillsammans pratade tjejerna ihop sig och började skissa på den produkt man har idag; ett lock med tillhörande ram. Ramen trär man över, till exempel, mjölpåsen och viker ner kanterna så att den sitter fast. Sedan kan man sätta på locket. Locket försluter påsen så att varorna håller sig fräscha.
– När vi hade en färdig skiss på papper så hjälpte min pappa oss att göra om den i dataprogram, städa upp skissen. Sen kunde vi skriva ut olika prototyper med hjälp av 3D-skrivare, säger Ella.
Lätt att öppna
Tjejerna började med projektet under september förra året. I november hade man en färdig produkt. Olika förbättringar har gjorts under arbetets gång.
– Vi gjorde flera olika modeller och testade olika utföranden. Vi la till en kant som enkelt kan skrapa av måtten på och bytte till en plast godkänd för livsmedel, förklarar Vilma.
Tanken med produkten var att den skulle minska spill och vara lätt att använda.
– Den är även anpassad för dem som kanske har lite svårt att använda sina händer, om man till exempel har Parkinsons eller en funktionsnedsättning som påverkar motoriken. Locket är lätt att öppna och ramen gör att påsen håller sig vidöppen för att man på ett smidigt sätt ska komma åt innehållet, förklarar Tuva.

Från en företagsmässa i Hallsberg. Foto: Privat
Försäljning över förväntan
Marknadsfört sin produkt, som tjejerna passande döpt till Zero Mess, har man främst gjort via Instagram och Tiktok, men företaget har också medverkat i andra medier och deltagit i olika tävlingar.
– UF i Örebro län hade en tävling, där var vi nominerade i kategorierna ”årets vara” och ”årets innovation.” Första steget var en uppsats, därifrån gick vi vidare till en pitch och sen till en gala i Örebro där man kunde kvalificera sig till SM. Tyvärr gick vi inte vidare där, men vi var det första företaget på Alléskolan som kommit så långt i tävlingen, säger Nelly.
Försäljningen av produkten har gått över förväntat. Som mål hade tjejerna satt 50 sålda lock, men i nuläget har man sålt över 120 stycken. Responsen från kunderna har varit positiv.
– Många har hört av sig i efterhand och berömt vår produkt. De tycker att det är en bra grej som sparar plats i skafferiet och underlättar. Det är jättekul att höra, menar Wilma.
Produktens framtid
Ett UF-företag driver man bara under en viss tid, för att unga ska få en känsla för hur det är att driva eget företag på riktigt, och sedan avvecklas det. Det är där Zero Mess nu befinner sig. Projektet ska sammanfattas och sedan väntar studenten. Vad som händer med tjejernas produkt fortsättningsvis återstår att se.
– Det är en dyr process. För att det ska fungera långsiktigt behöver vi antingen hitta en producent som kan tillverka locket i stor skala, eller så kan vi sälja produkten vidare till ett annat företag som redan har kapacitet. Vi tycker om vår idé och vill gärna se att den lever vidare på något sätt, avslutat Vilma.
Zero Mess går fortfarande att köpa av tjejerna. Ett lock kostar 129 kronor men ibland har man extrapris eller utförsäljning på produkten. Se och läs mer på produktens Instagram.