
Nästa år kommer Hallsbergs kommun renovera Samzeliviadukten, eller Samzelibron, som Tekniska chefen helst kallar den. Foto: Henrik Östensson
Stort och dyrt jobb när Samzeliviadukten ska renoveras
I går var det möte med kommunstyrelsen i Hallsbergs kommun. Ett av besluten var att ge klartecken för och avsätta pengar för en större renovering av Samzeliviadukten i Hallsberg. Det hela beräknas kosta 44,5 miljoner och pågå i princip hela nästa år. Ett ovanligt stort projekt i Hallsberg.
– Det är en av flera broar vi äger. Det har gjorts inspektioner som måste göras med ett vist intervall. Man har då kunnat konstatera att det finns ett antal brister som måste åtgärdas. Det är väldigt mycket pengar men något som måste göras, säger Magnus Andersson (S) kommunstyrelsens ordförande.
Fredrik Boström, teknisk chef i Hallsberg berättar mer:
– Det är ju ett komplicerat och kostsamt projekt som nu ska upphandlas. Vi har haft hjälp av konsulter, inriktade på just broar för att få fram ett underlag för upphandling. Största utmaningen är givetvis att bron korsar ett mycket tungt trafikera järnvägsavsnitt.
Kommer man behöva stoppa tågtrafiken?
– Konkret går det till så att man tilldelas tider i spåret av trafikverket, kortare och längre lúckor av tid där man får jobba. Det försvårar givetvis och fördyrar arbetsplaneringen. Men långt ifrån alla åtgärder på bron kommer att kräva tider i spår.
Trots att bron ofta går under namnet Samzeliviadukten anser Boström att det är lite missvisande.
– Jag vill helst kalla den en bro, för det är vad den är.
20-tal åtgärder
Exakt vad som ska göras går inte Boström in på.
– Det handlar om ett 20-tal olika punkter som måste åtgärdas. Det handlar om olika åtgärder för att se till att bron kommer hålla för belastningen även framåt. Den är 70 år gammal och på det här sättet hoppas vi kunna förlänga livslängden med i alla fall 50 år.
Bron får ses som en minst sagt känslig del av Hallsbergs infrastruktur. Förutom den smala passagen under rangerbangården, en bit väster om centrum, är ju bron det enda sättet att korsa spårområdet med fordon.
Ingen vet varför kommunen äger
Att kommunen äger en sådan bro som Samzeliviadukten är lite speciellt.
– Det är ju vår gata som går över den, så just det är inget konstigt, det som är mer speciellt är ju att den går över en så pass trafikerad järnväg. Det skulle ju kunna tala för att Trafikverket skulle ansvara för en sådan bro, men så är det dessvärre inte här, säger Fredrik Boström.
Bron ska ha övergått i kommunens ägo i något slags överenskommelse. Men ingen verkar minnas riktigt när det inträffade.
– Nej, jag har forskat lite. Det finns urklipp om bron, men jag har inte hittat något om hur och varför bron övergick i vår ägo. Men det var länge sedan. 70-talet, eller kanske tidigare, säger Magnus Andersson (S).
Exakt när arbetena drar igång kan man inte säga just nu. Det ska som sagt göras en upphandling. Men tanken är att jobbet kommer pågå under större delen av 2026. Självklart kommer arbetet bitvis påverka framkomligheten på bron.