Gå till innehåll
Hallsberg
Ett svart tåg färdas längs spåren i snön.

Lokföraren Mikael Freiholtz, ser helst att Södra station stängs som hållplats.

Lokförare i Hallsberg:
”Stäng Södra station,
det har jag sagt länge”

Publicerad: 1 March 2024 15:22

Hjärtat i halsgropen, en hand beredd över tutan. Mikael Freiholtz är lokförare och styrelseledamot i Seko Järnvägsklubben Hallsberg. Han kör tåg över hela landet – men mer olustig passage än Södra station i Örebro finns inte, uppger han. Det är hög tid att säkerheten får gå före bekvämligheten med en livsfarlig övergång, anser Mikael Freiholtz som gärna ser att denna station i nuvarande skick stängs som hållplats.

Lokföraren Mikael Freiholtz är inte förvånad över den tragiska olyckan på Södra station i onsdags kväll då tre personer miste livet, påkörda av ett godståg.

– Det var bara en fråga om när det skulle ske igen. Det finns flera farliga platser vid järnvägen runt om i landet, men det här är den värsta övergången vi har, säger han.

Känslor av sorg och frustration snurrar runt inuti. Tankar på de omkomna och deras familjer, tankar på kollegan som körde godståget. Sedan tanken som inte går att förhindra hos den erfarna lokföraren:

– Det är så himla onödigt.

En man klädd i väst och grön slips.

Mikael Freiholtz, lokförare.

Farliga situationer dagligen

Exakt vad som hände på Södra i onsdags kväll är fortfarande inte helt klarlagt. Men Mikael Freiholtz är alltför bekant med problemen där, och farliga situationer som uppstår på övergången över dubbelspåren.

– Det vanligaste är att folk ignorerar ljus- och ljudsignalerna. Du kliver av tåget vid spår två, och vill sedan inte stå och vänta utan sticker över spåren trots att det både blinkar och låter.

– Många tolkar det som att signalerna hör ihop med tåget som de nyss klev av och nu står still. De tänker inte på att det är dubbelspår, att ett nytt tåg kan vara på väg in. De håller bara fokus på tåget som står invid övergången.

Alltid på helspänn

Mikael Freiholtz berättar att han är på helspänn när han passerar Södra station, vilket håll han än kommer ifrån. Han håller alltid en hand beredd över tutan.

– När vi står still är jag alltid redo att tuta också, om någon börjar öppna grindarna vid övergången innan ljus- och ljudsignalerna har upphört.

Detta bygger förstås på att han är på väg med tåget in mot Örebro. Kör han mot Hallsberg så ser han inte vad som händer vid övergången bakom sista vagnen.

Folk i dag har ofta ögonen i mobiler och hörlurar för öronen. Är det ett problem i sammanhanget?

– Ibland. Men det allra vanligaste är att de kommer rusande längs perrongen och vill hinna över spåren innan tåget kör vidare – trots att plingar och blinkar.

– Ofta är det någon som öppnar grinden vid övergången och sticker ut på spåren, och då hänger fler på.

Försöker skydda passagerarna

Lokförarna försöker hjälpa till så gott de kan. Om Mikael exempelvis har rullat i gång från Södra mot Centralen och ser att det kommer ett tåg från Örebro på spåret bredvid så kan han ”sacka” sitt tåg. Då blir hans tåg en barriär medan det andra tåget passerar övergången.

– Men det är ju tillfälligt som sådant kan göras och inget att luta sig mot i ett säkerhetsarbete, säger han.

Arbetsmiljömässigt är situationen vid Södra station utan tvekan en mardröm för lokförare och tågvärdar, menar Mikael Freiholtz. Det är alltid ett enormt stress-påslag att passera där.

Skriver rapporter

– Från Seko har vi skrivit många rapporter kring tillbud vid Södra och tryckt på från klubben till Trafikverket att något måste göras, på allvar. Men det finns också ett stort mörkertal i det här.

– Du blir uppgiven och allt blir inte rapporterat. Det är först när det sker en olycka så här som det kommer en reaktion från dem som styr. Det är tragiskt.

Som lokförare och facklig företrädare ser Mikael Freiholtz gärna att Södra station läggs ner som hållplats. Den kanske är smidig att ha för dem som pendlar, och för servicen i Örebro, men inte till priset av att människor riskerar livet.

Tryggare om Södra stängs

– Det är inte så många orter av Örebros storlek som har två stationer på det här viset. Det skulle vara tryggare för både passagerare och tågpersonal att Södra stängs.

Alternativet är att bygga om stationen. Radikalt, och omgående, vad det än kostar, betonar Mikael Freiholtz. Planer på ombyggnad finns, men i en framtid. Det är inget resonemang som håller, anser han.

– Är inte det tydligt nog efter händelsen i onsdags? frågar han sig.

Annons

hallsberg