
Magnus Larsson, näringslivschef i Hallsberg, Dino Keljalic, nyanställd projektledare för Railcenter Hallsberg samt Magnus Anderssson (S) kommunstyrelsens ordförande. I bakgrunden, järnvägen, ständigt närvarande i Hallsberg. Foto: Henrik Östensson
Hallsbergs vill bli nav
när järnvägsbyggarna
ska utbildas
Järnvägen i Sverige är i akut behov av upprustning och utbyggnad. Samtidigt ökar tågtrafiken. En del järnvägsprojekt pågår, andra är planerade. Helt klart är att det kommer hända mycket inom några år. Frågan är dock vem som ska göra jobbet. Det råder stor kompetensbrist. En brist man vill avhjälpa i Hallsberg, tillsammans med bland annat Kumla kommun och regionen.
Genom projektet Railcenter Hallsberg vill man locka företag och kanske rentav Trafikverket att utbilda personal i Hallsberg. Det är ett treårigt projekt.
– Vi har ju sysslat med järnvägar i sådär 160 år här i Hallsberg. Vi är ju redan ett järnvägsnav, med många anställda i järnvägssektorn. Järnvägen är i ropet, inte minst som hållbar och effektiv godsförflyttare. I närområdet pågår bland annat det stora projektet att bygga ut godsstråket i Bergslagen till dubbelspår. Det blir dubbelspår ända ut i Europa från Hallsberg. Ett projekt som i flera år kommer sysselsätta mellan 150 - och 350 personer, säger Magnus Larsson, näringslivschef i kommunen.
Stor kompetensbrist
– För några år sedan fick vi till oss att det råder stor brist på kompetens med rätt utbildning när det ska byggas och renovera järnväg. Det saknas framför allt signaltekniker, bantekniker och eltekniker med järnvägsinriktning, men också bland annat ingenjörer. Även när det gäller underhåll av lok och vagnar saknas tekniker med rätt utbildning och kompetens.
Bristen är så pass stor att den riskerar att försena och försvåra stora projekt.
– Utifrån det perspektivet beslöt vi att göra en förstudie för ett eventuellt projekt, fortsätter Magnus Larsson.
Man besökte Trafikverksskolan i Ängelholm, som utbildar bland annat just tekniker för järnvägssektorn. Något man i princip haft monopol på.
– Vi kom fram till att gå vidare med ett projekt, för att få fram ett center för utbildning, logistik och samarbete i Hallsberg.
– Sedan kom de till oss i kommunstyrelsen för att äska pengar, inflikar Magnus Andersson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Samarbete med företag
Planen är dock inte att kommunen ska driva några utbildningar, eller bygga någon träningsanläggning.
– Nej tanken är att skapa möjligheter för företag och kanske också Trafikverket att utbilda och träna personal i Hallsberg. Man ska kunna komma hit, hyra in sig för utbildning, träning hos de företag som redan har anläggningar i Hallsberg. Det finns ju flera järnvägsaktörer här, bland annat Train Alliance, Swemaint, Euromaint, Siemens och Vossloh, för att inte tala om Green Cargo. Vi vill bygga samarbeten, nätverk. Vi tänker oss också att exempelvis Alléskolan kommer vilja vara med. Även Åsbro kursgård som finns i närområdet är en intressant samarbetspartner.
Larsson menar att träning, praktik hos företag i branschen är en bra idé ur flera perspektiv.
– Dels så är det så att någon form av träningsanläggning skulle kosta stora pengar. Dels blir en sådan anläggning snabbt föråldrad. Genom samarbeten med företag kan man få tillgång till teknik och utrustning som är modern och uppdaterad. Ta bara Siemens anläggning i Hallsberg, som är norra Europas modernaste lokverkstad.
Möjliggörare och spindel i nätet
Railcentrets roll blir att vara en spindel i nätet, en kontaktpunkt, en möjliggörare.
– Vi ska också se till att få fram lokaler i Hallsberg för teorilektioner, samordning och nätverkande.
Projektet kommer pågå i tre år.
– Vi fick redan tidigt med oss Kumla kommun och Region Örebro län i projektet. Men vi har också fått med några viktiga järnvägsföretag som finns i Hallsberg och i närområdet. Train Alliance, som bland annat äger hjulsvarven i Hallsberg, är med i projektet, liksom Vossloh och STG, Scandinavian Track group.
Tio miljoner är avsatta för projektet, Hallsberg står för 3 miljoner, Kumla kommun 1,5 miljoner, region Örebro 4,5 miljoner. Resten av pengarna, 1 miljon, har företagen gått in med. Hallsbergs kommun är projektägare.
Dino ska leda projektet
Som projektledare har man rekryterat Dino Keljalic, som har rötterna i Hallsbergs kommun. Dino har arbetat i region Örebro län. Bland annat med det transportpolitiska samarbetet ”En bättre sits” inom Mälardalsrådet och kompetensförsörjningssamarbetet ”En bättre matchning”, även det i Mälardalsrådets regi.
– Jag har jobbat sex år med infrastrukturfrågor och med kompetensförsörjning just inom infrastruktur, berättar Dino.
Flera olika typer av utbildningar
På frågan om man har för avsikt att locka staten, genom Trafikverksskolan, att starta utbildningar i Hallsberg svarar Magnus Larsson så här:
– De vore givetvis jättebra, Men satsningen, projektet, står inte och faller med det. Det finns många andra intressenter.
Vad tänker ni er för utbildningar?
– Vi ser väl allt från interna företagsutbildningar, yrkeshögskola, gymnasieutbildningar, vuxenutbildningar till högskoleutbildningar, avslutar Magnus Larsson.
Vad tänker ni för lokaler? Finns det något tomt som kan vara aktuellt?
– Vi tittar på flera alternativ och har absolut inte bestämt något. Men Kullängen, det som utgjorde äldreboende fram till flytten till Blomsterängen är ju tomt. Det är fyra längor som passar för kontorslokaler och en stor samlingslokal. Säger Magnus Andersson.
Lokalerna ägs dock av Länsgården.