Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
Betrakta kvinnan på bilden som betraktar dig. Osminkad, enkelt klädd med en skymt av en röd näsduk i bröstfickan som raffinemang. Hon är 27 år. Hon heter Julia Beck. Med detta självporträtt kliver hon självsäkert in bland de manliga konstnärerna på den prestigefyllda Parissalongen 1880. Därmed startade ett framgångsrikt livslångt konstnärligt skapande på fransk mark. Krönt omsider av Hederslegionen.
Julia Beck tillhörde den första generationen kvinnor som fått tillträde till den manliga bastionen Konstakademin. En generation av borgerskapets döttrar bl.a.: Julia Beck, Karin Bergöö, Eva Bonnier och Emma Löfstedt beredde sig plats. Julia Beck, dotter till en framgångsrik bokbindare i Stockholm, tog ledartröjan. Hon tog initiativet till den livaktiga Akademie-Klubben där unga konstnärer, kvinnliga och manliga, umgicks under så fria former att det vållade höjda ögonbryn, liksom den ”förnämt nyckfulla” publikationen Palettskrap
Parispubliken hade fallit för hennes självporträtt men hon blev friluftsmålare. Hon målade alltid i det fria ända upp i hög ålder i det franska landskapet. Hon beundrade Claude Monet. Vistelsen i Frankrike bröts då och då för besök hos hennes själsfrände inom måleriet prins Eugen på Valdemarsudde. Ännu i åttioårsåldern skrev hon entusiastiskt ;- Jag reser, arbetar säljer och förstår ej sjelf min höga ålder. Nå, hennes stund kom med en hjärnblödning 1935.
1994 visades i Bergöövåningen i Hallsberg utställningen Julia Beck, Karin Larsson och andra konstnärinnor i Grez. En utställning som väl tål att berättas om, men vid ett senare tillfälle.
Ulrik Jansson
Ulrik Jansson är f d gymnasielärare i Hallsberg som kan det mesta om bygdens historia, dokumenterat i flera böcker. Han vill ge perspektiv på nutiden genom att hitta historiska spår.
Inlägg
Biter nya svenska stålet? 14 mars gammal flyttdag Historien om slavskolan Så fick vi vaccin Vikingarnas jul Hästlunk styr Biden Tala om tideräkning Wigforss (S) visar vägen 1928 Sverige först erkänna USA Bekanta från förr Pressfrihet inte självklar En riktig karantän Influencers för tryckfrihet Först med tryckfrihet Engelska banbrytare Då föddes skräckromanen Läsa Boccaccio hjälper Om svenskars förfäder Gästgiveriet som flyttade Fritid före Reinfeldt Konst på Waldemarsudde Tulpaner och girighet Överlevnadskonst Historiskt var ordet Om samtal Flykting passade in Mästersmeden började med spik Leve Skomakarveckan Rika tar för sig Upproret i Tiveden Läslusten blommade Jag fick ett sketbrev Växtvärk i Hallsberg Livslängd förr och nu Om kvarnstenar Kvinna i bergsmansbyn Vi här uppe, dom därnere Kata, sensationell kvinna Om studentmössor Gamla verktyg håller än Lantbruksrörelsen firar 100 år Askersund i praktverket När bonden gick med bössa Främlingsrädsla Den gripande bilden När Karin tog plats När kriget kom Allés skolgård ett sädesfält I döda andars svenska sällskap Mord efter hatrykten Ost var kvinnokultur I ramslökens rike Dragna värjor De gick inte på pumpen Hedrar Julia 8 mars Vår franska by, ett bokslut Vår franska by som dog Downton Abbey och den arbetsfria klassen Att vara språkvän Kommissarie Kempes näve Sörgård och skallemätare Resan till Resville 40-tal med självhushåll Älskade hästar Trull i ny kostym Flyktingar bär med sig hopp Fotboll på tv i Grez Edlas kaka när Karin firas På tal om greker Ladan på Torp En god cigarr Att starta om historien Att vakta järnvägen Om försvarskostnader Generositet över gränser Lång tradition av kvinnligt fredsarbete Titt på undantaget Tanzania Kvinnokamp i Hallsberg Främlingsrädsla kan kureras Bygdehistoria i bild Bilden av Hallsberg förskjuts Tomten väckte läslust! Grattis Adventskyrkan, 70! Dåtida “käbbel” Trapp, ett historiskt hus Tromben vid Hallsberg På Anckarströms vis Ett tusen ånglok Lägg på luren! Älgjakt enl. Caesar De lyfte folkskolan