Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
På kvällen 22 november 1963 stod jag och väntade på 21:an vid Humlegården för att åka hem till ön när folk plötsligt började prata med varandra och såg allvarliga ut. Nyheten att USA:s president John Kennedy hade skjutits i Dallas fick jag reda på då och där.
Det var ett foto av ett väntande tågsätt i kvällstid vid Humlegården som fick hjärtat att klappa lite extra och minnas det ena och andra. Vid den tiden tog sig Lidingöbanan ända ner till Stockholms centrum, ett stenkast från Stureplan.
Jag fick nämligen en påskpresent som snabbt förflyttade mig till svunna tider, en nyutgiven skrift av Hans Harlén, Trafik-Nostalgiska förlaget, om Lidingöbanan, denna kära spårväg med sina rödbruna vagnar som var vår barn- och ungdoms livlina.
Jag kunde kliva på i Baggeby, känna tåget dra på för fullt i ravinen ner mot Värtan så vi skakade på sätena, det gnisslade i kurvan före strandkanten. Den mäktiga bergssidan tornade upp sig mot Foresta; ekot från skenskarvarna fick här en annan karaktär, öppnare.
Sällan stannade vi vid Herserud, oftare vid Torsvik och det slitna varvet, ibland vid Brogrenen där man kunde byta till norra banan.
Den rogivande färden över gamla bron, denna sköna navelsträng från 1925 med dubbelspår och klapprande bräder som gångbana. För bilisterna var det en prövning att styra rätt mellan spåren så de fick en egen snygg betongbro 1971. Men 750 meter lång bär den gamla än i dag tåg och cyklister på sitt smarta fackverk av stål.
Som undersökande reporter har jag klängt bland balkarna under bron tillsammans med den expert som på 80-talet kunde intyga att stålet ännu höll måttet och därmed räddade banans fortsatta liv.
Men då var bara linje 21 på södra ön kvar, norra banan till Kyrkviken lades ner 1971.
Det tragiska beslutet 1967 att skrota spårvägarna i Stockholm fick konsekvensen att Lidingötågen inte längre hade slutstation i Humlegården utan fick vända i Ropsten efter brofästet.
Nu kunde vi inte längre tända en Commerce i rökavdelningen och skramla fram längs Lidingövägen, se om det var fart i pannorna hos Nya Asfaltbolaget (där farsan jobbade), passera Kungliga Tennishallen och Livregementets tegelhög, Östermalms IP och Stadion, korsningen Valhallavägen och Sturegatan ner till växeln in på Humlegårdsgatan.
Att komma tillbaka till Humlan efter att ha rumlat i stan och se vagnarna stå inne var något visst. Som en trygg - och priviligierad - utpost på främmande mark väntade vårt eget tåg att forsla oss ut från stadens kvalm till den gröna lugna ön.
Bilar och bussar tog över i Stockholm. Och tunnelbanan förlängdes till Ropsten med tanken att dra den vidare över nya bron vilket aldrig skedde. Så Lidingötåget rullade på över gamla bron ända ut till Gåshaga. Efter åratals av kommunala debatter och folkligt engagemang fick den vara kvar.
Numera är Lidingöbanan kraftigt upprustad för många miljoner med moderna blåa vagnar och framtiden för den miljövänliga spårtrafiken har ljusnat på flera håll.
Man funderar faktiskt på att bygga en ny spårvägsbro och låta banan fortsätta på Stockholmssidan i en sväng via Värtahamnen där nya bostäder ska byggas och in mot City. Låter inte så dumt sett från Sydnärkes horisont.
Lars Litzén
Kumlanytts redaktör Lars Litzén med över 50 år i branschen skriver krönikor om lite av varje, är ibland väldigt arg men fördjupar sig gärna i barndomsminnen.
Inlägg
Willys förskräckliga skylt Urgammalt besök Tiden går i Tived I elektronernas värld Brännskadad koran Trägna vänner Fantastiske Torbjörn! Stormvarning från Kina Godkänd för alla tider Nej till Natofrågor Kungen gör sitt jobb Fantastiske Torbjörn vinner igen När firas omsorgen? Guldfisk i potatislandet Så minns jag drottningen Kotten kom tillbaka Ukraina slåss för oss Hyllning till reporter Jansson Se gärna Folkets tjänare Musikanten Nils Lindberg Ryssland ut ur Ukraina Guldgubbar i EM De dog på Idiotanstalten I natt jag drömde… Begravda frågor Min lilla stad Tummen ner i kommunstyrelsen Smittofritt Begränsa flyget i Örebro Dubbat och klart? Värda ett ljus Makadam i svampskogen Jag, en kommunpoet Kommunalare på liv och död Kunde slagit ihjäl mig Skolstatistik försvinner Nej tack, HSB Kommunalråden är tysta Skenheligt av Katarina Hansson Torbjörn mirakelmästaren Måtte ÖSK vinna Quickskandalen som film Sydnärkenytt kammar noll Torbjörn åter mästare SVT avlövar Örebro När Kina lägger sig i Duvslaget trappas upp Bonnier fick svälja NA Bob knäckte mig Med Moberg och Lundell Katten, ett skadedjur Medan skägget växer Till minne av vännen Christer Hemma hos Lill-Babs Horace i klister Amatörer lyfter inte Tårtgeneralen riktigt bra Skrota vinter-OS Filmen om Ted Förbjud kärnvapen Kvinnoupproren visar vägen ETC:s beröringsskräck Torbjörn vann igen Peders begravning The Square, bra men spretig Hammarbys kväll Intervjuad av Sune Leve Lidingöbanan Bör knark legaliseras? Våran president Tack, Dan-Åke Vettlös rivning Min pappa Toni Erdmann - lysande The Lobster, knappast mysig Sista stoppet för Fälldin När slipper jag Glenn? Jag vann duvslaget Varning för Nato-avtal Torbjörns 26:e SM Torbjörn är världsmästare Vem kan man lita på? Carambole över axeln Slutfilmad speedway Ord som försvinner Lätt att glömma Och nu är Pirre död Jag är Charlie DN på gott och ont Bakstöt med Morgan Carambole hos Zorn Bra lag har tur Rätt lag vann Pladder-Glenn tillbaka Vaddå, premiär Cittrorna luftade Lustiga huset i Sotji Världsupprop mot digital övervakning Han slutade ljuga Förtjusande, sa hon Grekisk tragedi