Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
Denna torsdag var en stor dag i bilhistorien, i min personliga historia, vill säga. Det var sista gången min gamla röda Padda behövde besiktigas. Snart 50 fyllda var det var inget snack om saken, det blev rent papper. Hurra!
Den smått imponerade besiktningsmannen hade aldrig tidigare kört en Citroën DS och tog ett extra varv runt Svensk Bilprovnings anläggning i Hallsberg för att få känna flytet, den unika fjädringen med gashydraulik som gjorde bilmodellen till en sensation när den presenterades på bilmässan i Paris hösten 1955.
Besökarna stod och gapade, Citroën hade visserligen gjort succé efter kriget med sin 2CV, en smart bruksbil av enklaste slag, gjord för åkrar och knaggliga vägar men DS framstod som ett besök från yttre rymden med en design som skiljde sig från allt annat i bilvärlden.
När mässan avslutades hade Citroën fått in 80 000 förhandsbokningar. Så stort var suget efter denna udda elegans med sin revolutionerande teknik där kvävgas i små gröna metallsfärer balanserade inte bara fjädring utan även broms och styrning.
Tyvärr var inte motorn i nivå med resten av bilen, en slitstark men ordinär fyrcylindrig rova. Den dög men något fartvidunder blev aldrig Paddan (som den kom att kallas i Sverige). Den fick dock lite fler hästkrafter under de 20 år som den tillverkades.
Sammanlagt rullade närmare 1,5 miljon DS:ar ut från fabriken i Paris, de flesta stannade på hemmaplan. Trots misstänksamheten i Volvo-Sverige fick Paddan en entusiastisk kundkrets även här. Komforten är som sagt oslagbar, en svävande känsla som ingen annan bil - vad jag vet - kan erbjuda.
Sen har den ju även andra finesser: Hela bilen kan höjas i besvärlig terräng eller vid hjulbyte, domkraft behövs inte. Och strålkastare som rör sig med rattrörelsen är ju till exempel väldigt bra på serpentinvägar!
När den franske presidenten Charles de Gaulles Citroën DS besköts så att ett hjul punkterades kunde chauffören lugnt köra vidare på tre hjul. Gashydrauliken klarade balansen. de Gaulle åkte sedan aldrig någon annan bil.
Inte jag heller. Åtminstone inte på sommaren när den franska andan faller på.
Lars Litzén
Kumlanytts redaktör Lars Litzén med över 50 år i branschen skriver krönikor om lite av varje, är ibland väldigt arg men fördjupar sig gärna i barndomsminnen.
Inlägg
Willys förskräckliga skylt Urgammalt besök Tiden går i Tived I elektronernas värld Brännskadad koran Trägna vänner Fantastiske Torbjörn! Stormvarning från Kina Godkänd för alla tider Nej till Natofrågor Kungen gör sitt jobb Fantastiske Torbjörn vinner igen När firas omsorgen? Guldfisk i potatislandet Så minns jag drottningen Kotten kom tillbaka Ukraina slåss för oss Hyllning till reporter Jansson Se gärna Folkets tjänare Musikanten Nils Lindberg Ryssland ut ur Ukraina Guldgubbar i EM De dog på Idiotanstalten I natt jag drömde… Begravda frågor Min lilla stad Tummen ner i kommunstyrelsen Smittofritt Begränsa flyget i Örebro Dubbat och klart? Värda ett ljus Makadam i svampskogen Jag, en kommunpoet Kommunalare på liv och död Kunde slagit ihjäl mig Skolstatistik försvinner Nej tack, HSB Kommunalråden är tysta Skenheligt av Katarina Hansson Torbjörn mirakelmästaren Måtte ÖSK vinna Quickskandalen som film Sydnärkenytt kammar noll Torbjörn åter mästare SVT avlövar Örebro När Kina lägger sig i Duvslaget trappas upp Bonnier fick svälja NA Bob knäckte mig Med Moberg och Lundell Katten, ett skadedjur Medan skägget växer Till minne av vännen Christer Hemma hos Lill-Babs Horace i klister Amatörer lyfter inte Tårtgeneralen riktigt bra Skrota vinter-OS Filmen om Ted Förbjud kärnvapen Kvinnoupproren visar vägen ETC:s beröringsskräck Torbjörn vann igen Peders begravning The Square, bra men spretig Hammarbys kväll Intervjuad av Sune Leve Lidingöbanan Bör knark legaliseras? Våran president Tack, Dan-Åke Vettlös rivning Min pappa Toni Erdmann - lysande The Lobster, knappast mysig Sista stoppet för Fälldin När slipper jag Glenn? Jag vann duvslaget Varning för Nato-avtal Torbjörns 26:e SM Torbjörn är världsmästare Vem kan man lita på? Carambole över axeln Slutfilmad speedway Ord som försvinner Lätt att glömma Och nu är Pirre död Jag är Charlie DN på gott och ont Bakstöt med Morgan Carambole hos Zorn Bra lag har tur Rätt lag vann Pladder-Glenn tillbaka Vaddå, premiär Cittrorna luftade Lustiga huset i Sotji Världsupprop mot digital övervakning Han slutade ljuga Förtjusande, sa hon Grekisk tragedi