Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
Jag var till ICA Maxi igår för att att reda på vad en surströmmingsburk kostar. Detta för att jag i augusti planerar en dylik storfest. Expediten kunde dock inte svara på frågan utan hänvisade mig att ta kontakt med Maxi via telefon istället. Gjorde så idag och möttes då av en inspelad röst som i sin tur gav mig sex olika svarsalternativ. Vid nästa anhalt uppmanas jag att välja mellan ytterligare åtta val.
Jag valde en av dem . Ingen svarade.
Ringde därför om och valde ett nytt alternativ.
Ingen svarade.
Ringde en tredje gång och tryckte på första bästa knapp och kom då till charken.
Ställde där min fråga, men då hon naturligtvis inget visste, tog hon med sig sin mobil ut i affären och frågade en annan expedit om saken. Hon visste inte heller något. ”Återkom i augusti eller ta kontakt med ICA centralt, de kanske vet” fick jag till svar. Vilket jag senare gjorde. Men även där dribblades jag runt mellan en massa olika svartalternativ. Till slut fick jag i alla fall fatt på en människa att prata med. Hon visste dock inget om priser på surströmmingsburkar utan hänvisade till ICA Maxi i Kumla.
Jag gav upp
Alltnog.
Lite senare idag sökte jag en person på SVT och tog på nätet reda på telefonnumret. Jag slog det.
Men möttes där av en automatisk röst som läste en lång drapa av reklam, öppettider, tittarservice och allmänmaterial som jag inte var ett dugg intresserad av. Efter fem minuters tuggande bad ”hon” mig tala på telefonsvararen var jag ville komma. Så långt började jag dock bli lite förgrymmad och svarade därför; ”Jag vill bara prata med någon växeltelefonist!”. Det skulle jag aldrig gjort, automaten svarade att mitt mitt svar var alldeles för långt, och jag ombads lägga på och försöka igen.
Jag bet mig i läppen och försökte ännu en gång. Lyssnade på hela reklamtjatet och svarade snällt och koncist vart jag ville. En irriterad växeltelefonist svarade. Jag nämde namnet på personen jag sökte. Och blev omkopplad. Ingen svarade.
Den automatisk telefonsvaren bad mig då prata in ett meddelande på telefonen
Jag la bara på.
Nu sitter man här med sina frågetecken. Ingenstans kom jag, ingenting fick jag veta. Man kan nästan undra om företagen egentligen inte vill ha någon kontakt med kunderna. Att de sätter in en automatisk telefonsvarare som retar gallfeber på folk och gör det omöjligt för dem att nå fram. Tänk vad mycket lättare det var förr när det fanns en människa i växeln att prata med. Någon som visste allt om sitt företag
Det var definitivt mycket bättre förr.
Karl-Gustaf Mattsson
Kumlabon Karl-Gustaf Mattsson är den rutinerade frilansaren som är både journalist och släktforskare. Han driver [url="http://riseberga.dinstudio.se/page_457.html"]en egen webbsida[/url] och erbjuder sig att kartlägga tjocka släkten för den som vill.
Inlägg
Björn Nordquist förfäder Fotbollssäsongen har pågått en tid. IFK Hallsbergs juniorlag, IFK Norrköping, Örgryte IS och Landskrona BoIS kämpar på. PSV Eindhoven rullar boll ganska bra medan det går sämr Ingen vet något om mitt träd Lurad fattigpensionär Skriv din historia (H)julevangelium Alladin chokladkartong. Mums! Vi ses i arkeologin Morfar fick Spanska sjukan Om katten Bertils släkt Hämnden ljuv Släkten Zarelius på en timme Snus i kojan Jag tror på Gud Vilse i luren Fåglar sjunger i kör Min kära lilla kaja Upptäckte gymmet Aldrig mera bullbak! En viktig kamp Fina eller ofina förfäder Idel finska anor Hur jag fann Amerikasläkten När jag mötte Karl-Gustaf Mattsson Sammanställ din släktforskning NU! Mödrars tuffa öden Släktforskning räddade dagen Släktforskning - inte så svårt som du tror “De sista skall bliva de första” Vår del av Sveriges historia När vikingablodet svallar Bibelns släktregister Vi är alla släkt med varandra!