Logotyp Sydnärkenytt
17 January 2025
Tipsa: 073-629 83 19

Den mystiska stanken över Sydnärke

Idag, fredag, stinker det i stora delar av Sydnärke igen. Kattpiss, råttpiss, blandning av växellådsolja och ammoniak är beskrivningar av lukten jag fått till mig. Det var ungefär en vecka sedan det skedde senast. Då lyckades vi inte få någon rimlig förklaring till lukten, trots en rätt omfattande undersökning.

Det luktar kemiskt, lite åt ammoniakhållet. Stanken sätter sig i kläder, håller folk vakna på nätterna.

Flera medier förklarade lukten med inversion. Ett väderfenomen. Det är dumheter. Inversion kallas även spärrskikt eller extremt stabil skiktning, är ett skikt i atmosfären där temperaturen ökar med höjden. I klartext innebär det att luftlagren liksom inte blandar sig med varandra i höjdled. Så här års blir det ofta kraftig dimma nere vid marken. Precis som det är nu.

Inversion kan med andra ord vara en förklaring till varför stanken stannar nere vid marken och sprider sig vid marken. Men den är definitivt inte orsaken. Väder stinker inte kemikalier.

Orsaken är någon form av luftförorening, från en industri eller liknande. Det är här det både blir underligt och lite skrämmande. Kanske säger det lite om hur vi hanterar miljön vi bor i och hur lättvindigt vi ser på luftföroreningar i samhället.

Frågan är ju om det här är saker som alltid finns i luften, eller något som släpps ut tillfälligt? Andas vi alltid in vad det nu är, men i mindre koncentrationer?

Kanske är det flera olika kemikalier som blandas, ingen verkar ju veta. Billerud Korsnäs som äger pappersbruket i Frövifors lämnade förra helgen något slags kommentar där man sa att utsläppen möjligen kunde bero på krångel med deras nya sodapanna.

Kvinnan som uttalade sig berättade dock inte om vad de eventuella utsläppen kunde bestå av. I dag när jag ringer Billerud blir man kopplad hit och dit, ingen kan ge konkreta svar. Till våra kollegor på radions P4 har man nu bekräftat att utsläppet kan komma från pappersbruket, men inte närmare angivit  vad det är som läcker ut. Problem med den nya sodapannan anges som förklaring.

Räddningstjänsten, Närkes Brandkår, var förra helgen ute och letade upphovet till stanken, men gav upp ganska tidigt på förmiddagen. I dag ger de beskedet att stanken inte utgör någon fara. Utan att närmare ange hur de är säkra på just det.  Per- Ove Staberyd, chef, säger så här:

– Vårt ansvar är att rycka ut om det föreligger fara för liv och hälsa akut. Det verkar det inte göra här. Det är kommunernas miljö- och hälsoenheter som ska undersöka sådant.

Vi har sökt ansvariga på miljö- och hälsoenheten i Kumla Och Hallsbergs kommuner. På Länsstyrelsen säger man att det är de som har tillsynsansvar för Frövifors. Men att man än så länge inte vet vad lukten består av, mer att den möjligen kommer just från Frövifors.

Jag tror inte heller det som luktar är akut farligt. Men hur påverkar det oss på lång sikt? Det vore ju bra att veta. Framför allt vill jag säkert veta varifrån det som luktar kommer. Vem släpper ut det? Någon borde faktiskt kliva fram och berätta mer konkret. Att säga att man har problem med pannan där man förbränner illaluktande saker räcker inte.

Jag tror nämligen den som orsakar utsläppet är ganska väl medveten om vad det är som går ut. Jag skulle också vilja veta vad man gör för att få stopp på det, mer än att skylla på vädret.

Texten är en krönika. Det vill säga en text där skribenten tar sig rätten att framföra åsikter, tankar. Fakta om väderfenomenet inversion kommer dock från SMHI.

2023-11-10 8:40
Jag
Spot on! Och detta visar ju också hur lättvindigt det tas på, och hur lätt majoriteten av media köper en förklaring utan följdfrågor även när den inte håller. Den gången det faktiskt är något allvarligt är ju risken stor att det även då rycks på axlarna. Terrorister eller kriminella behöver ju inte försöka dölja lukten vid en ev ”sprängmedelsfabrik” eller knarklab ii Sverige ivarjefall ty lunchen är viktigare än att hitta källan och experterna kan inte hålla isär varför och hur.
2023-11-10 9:08
Johansson Marita
Ska man from nu vakna en gång i veckan kl .04.00 av panik med en spya i halsen för att det luktar en blandning av rå lök och kattpiss. Lukten känns ju farlig eftersom man reagerar som man gör. Och hur kan den sprida sig så långt bort som till Katrineholm?
2023-11-10 9:30
Irene Eva Sylvia Skeppner Heppich
Håller med Sa redan förra gången att lukten inte beror på väderfenomen utan på något utsläpp O närheten till Sakab skapar oro
2023-11-10 9:33
Anders Skogsdal
Det kan vara vädret som trycker ner lukter som vi annars inte känner! Vi har ju flera pappersbruk i Örebro/ Askersundsområdet!
2023-11-10 9:50
Göran Grauers
Det måste vara Putin.
2023-11-10 12:04
Ann g
Mycket bra skrivet. Ingen annan media har tagit det så seriöst. Jag som astmatiker besvärdes Mycket av det här och det var i sydöstra Närke.
2023-11-10 12:32
Lennart.
Tyvärr blir det så när stor industri blir dominerande . År nog inte sista gången det kommer från pappersbruket i Frövi
2023-11-10 16:39
Ebbot
Inget VMA har ju gått ut så det kan väl inte vara så farligt ,Puttin är väl farligare?
2023-11-10 19:27
Ingela Norén Yliharju
Bra skrivet Vi tar det alldeles för lättvindigt när något händer i vår miljö Omkring oss finns så många farliga ämnen idag Vi får inte vara så godtrogna Samtidigt tycker jag att vi har så många nämnder instanser och myndigheter som borde kunna svar Vad gör alla dessa människor hela dagarna mer än att skylla över ansvaret på någon andra ?
2023-11-10 23:51
Jag
Spot on! Och detta visar ju också hur lättvindigt det tas på, och hur lätt majoriteten av media köper en förklaring utan följdfrågor även när den inte håller. Den gången det faktiskt är något allvarligt är ju risken stor att det även då rycks på axlarna. Terrorister eller kriminella behöver ju inte försöka dölja lukten vid en ev ”sprängmedelsfabrik” eller knarklab ii Sverige ivarjefall ty lunchen är viktigare än att hitta källan och experterna kan inte hålla isär varför och hur.
2023-11-10 9:08
Johansson Marita
Ska man from nu vakna en gång i veckan kl .04.00 av panik med en spya i halsen för att det luktar en blandning av rå lök och kattpiss. Lukten känns ju farlig eftersom man reagerar som man gör. Och hur kan den sprida sig så långt bort som till Katrineholm?
2023-11-10 9:30
Irene Eva Sylvia Skeppner Heppich
Håller med Sa redan förra gången att lukten inte beror på väderfenomen utan på något utsläpp O närheten till Sakab skapar oro
2023-11-10 9:33
Anders Skogsdal
Det kan vara vädret som trycker ner lukter som vi annars inte känner! Vi har ju flera pappersbruk i Örebro/ Askersundsområdet!
2023-11-10 9:50
Göran Grauers
Det måste vara Putin.
2023-11-10 12:04
Ann g
Mycket bra skrivet. Ingen annan media har tagit det så seriöst. Jag som astmatiker besvärdes Mycket av det här och det var i sydöstra Närke.
2023-11-10 12:32
Lennart.
Tyvärr blir det så när stor industri blir dominerande . År nog inte sista gången det kommer från pappersbruket i Frövi
2023-11-10 16:39
Ebbot
Inget VMA har ju gått ut så det kan väl inte vara så farligt ,Puttin är väl farligare?
2023-11-10 19:27
Ingela Norén Yliharju
Bra skrivet Vi tar det alldeles för lättvindigt när något händer i vår miljö Omkring oss finns så många farliga ämnen idag Vi får inte vara så godtrogna Samtidigt tycker jag att vi har så många nämnder instanser och myndigheter som borde kunna svar Vad gör alla dessa människor hela dagarna mer än att skylla över ansvaret på någon andra ?
2023-11-10 23:51
Kommentera
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Trädgårdsgatan 9B, 692 31 Kumla