EE =& get_instance(); $seg1 = $this->EE->uri->segment(1); switch ($seg1) { case 'sydnarke': $cat = 228; break; case 'kumla': $cat = 229; break; case 'hallsberg': $cat = 230; break; case 'askersund': $cat = 231; break; case 'lekeberg': $cat = 232; break; case 'laxa': $cat = 233; break; default: $cat = 228; } echo << " > {/exp:channel:entries}

Bloggar

Följ våra Kumlabloggare

 

 

 

Gynna våra annonsörer!

Jag tänker tillbaka ungefär ett år från nu. När man började förstå att den här pandemin var på allvar och skulle komma att påverka väldigt mycket i samhället under lång tid. Självklart blev jag, likt många andra, orolig över många saker. Framförallt hälsan för närstående.

En annan sak som oroade mycket var jobbet.

Eftersom våra nyheter är och alltid varit gratis för läsare får vi inga intäkter därifrån. Och vi har aldrig kunnat räkna med att hållas under armarna tack vare statliga bidrag, till skillnad från annan media i närområdet.

Med det sagt, jag är säker på att annonsdelen betyder mycket för all media, men definitivt är det så att den betyder extra mycket för oss. Så när pandemin gjorde sig känd ifjol blev jag väldigt orolig för hur det skulle påverka våra annonsintäkter.

Nu när det gått lite mer än ett år sedan utbrottet är det därför otroligt skönt att kunna konstatera att vi ökade annonsintäkterna 2020 jämfört med 2019. Det trodde jag sannerligen inte om man drar tillbaka klockan ett år.

Vi har många trogna annonsörer. Till viss del är de med hos oss för att de gillar det jobb vi gör. Men det är klart att de vill ha något tillbaka om de är med och annonserar och de har vid det här laget, vågar jag lova, lärt sig att de tjänar på att synas hos oss.

Vår tidning, som delas ut tio nummer under året, kommer ut till drygt 2 000 fler hushåll i Sydnärke idag än den gjorde för ett år sedan. Trots det har vi sänkt priset för annonsering nu jämfört med då.

Och på webben, där vi gör det dagliga arbetet, är prisbilden fortfarande densamma trots att vi ökat i besökssiffror med 70-75 procent det senaste året. För mig som jobbar både med att skriva och dra in annonser finns risken att kniviga situationer kan dyka upp ibland.

Man ska inte tillåta otillbörlig reklam i artikelväg. Det är det motto vi har alla fall. Jag vet att det finns media som fyller sitt utrymme med så kallade reklamartiklar. Det ska sägas att det då ska stå längst upp “Detta är ett annonssamarbete”.

Därefter är det en artikel som beskriver hur rakt igenom fantastisk den verksamhet som omskrives är. Helt ärligt tycker jag såna artiklar är otroligt tråkiga att läsa. Och det kan inte vara roligt att skriva dem heller.

Nåväl, jag vill avsluta med att påtala att ni väldigt gärna får gynna våra annonsörer, jag är alla fall väldigt tacksam att de finns. Och vill ni slå dem följe och testa en annons hos oss är ni självklart välkomna till det med.

Publicerad: 2021-03-17 15:34
Kommentarer
Gudrun Haglund-Eriksson:
Hej ! Tack själva! När allt inte är sig likt måste man hitta nya vägar att möte kunder och var det ett bra tillfälle att annonsera i Sydnärkenytt!
2021-03-17 20:15
Skriv kommentar





EE =& get_instance(); $seg1 = $this->EE->uri->segment(1); switch ($seg1) { case 'sydnarke': $cat = 228; break; case 'kumla': $cat = 229; break; case 'hallsberg': $cat = 230; break; case 'askersund': $cat = 231; break; case 'lekeberg': $cat = 232; break; case 'laxa': $cat = 233; break; default: $cat = 228; } echo << " > {/exp:channel:entries}