EE =& get_instance(); $seg1 = $this->EE->uri->segment(1); switch ($seg1) { case 'sydnarke': $cat = 228; break; case 'kumla': $cat = 229; break; case 'hallsberg': $cat = 230; break; case 'askersund': $cat = 231; break; case 'lekeberg': $cat = 232; break; case 'laxa': $cat = 233; break; default: $cat = 228; } echo << " > {/exp:channel:entries}

Bloggar

Följ våra Kumlabloggare

 

 

 

Klimatkrisen kräver beslut
om begränsat Örebroflyg

Andreas Svahn flyger definitivt inte högt i Sydnärkenytts intervju. Liksom så många bland oss framstår han mer som en struts. Han stoppar huvet i sanden inför de riktigt svåra beslut som måste tas om vi ska kunna hindra den pågående klimatkrisen.

Som bekant (?) drabbas jordens människor av alltfler livsfarliga klimatkatastrofer som bränder och översvämningar på grund av stigande temperatur orsakad av våra utsläpp från fossila bränslen. Jorden mår inte bra och måste få hjälp. Att minska våra utsläpp av koldioxid är ett måste.

Tyvärr är flygplanen bland de värsta fossila nedsmutsarna. 

I Sverige har antalet utrikes flygresor per invånare mer än fördubblats sedan början av 1990-talet. Vi har kunnat kosta på oss lyxen och struntat i konsekvenserna. Vi flyger mer än fem gånger så mycket som det globala genomsnittet. 

Naturvårdsverket meddelar: Vår klimatpåverkan från flyget står för lika stora utsläpp som hela personbilstrafiken i Sverige. 

Det håller inte längre, vi måste flyga mindre.

Men när Örebro flygplats erbjuder charter- och andra utlandsresor minskar inte de fossila utsläppen, tvärtom. 

Andreas Svahns undanflykter i intervjun är lätta att förstå, han tänker bara på regionens budget. Men borde han inte tänka längre? Vet han inte vad som står på spel?

Påståendet, att inget skulle bli bättre om flyget minskade i Örebro eftersom resenärerna då skulle åka till någon annan flygplats, är inte bara obevisat, det är handlingsförlamande. Med en sådan inställning förblir allt vid det gamla med fortsatt flöde av flygfotogen.

Den globala klimatkrisen borde istället få Andreas Svahn och de andra folkvalda i regionen att reagera och göra vad de faktiskt kan. De kan gå före, de kan begränsa flygtrafiken i Örebro till det absolut nödvändiga och ge oss en tydlig signal om att våra skadliga flygvanor måste ändras. 

Det är fullt möjligt, jag tror att många Sydnärkingar skulle tänka till. Det kan förhoppningsvis även inspirera folkvalda i andra regioner och på riksdagsnivå att ta liknande beslut. 

Det vore att ta ansvar för vår framtid.

Publicerad: 2021-11-18 22:19
Kommentarer
Den här artikeln har ännu inga kommentarer
Skriv kommentar





EE =& get_instance(); $seg1 = $this->EE->uri->segment(1); switch ($seg1) { case 'sydnarke': $cat = 228; break; case 'kumla': $cat = 229; break; case 'hallsberg': $cat = 230; break; case 'askersund': $cat = 231; break; case 'lekeberg': $cat = 232; break; case 'laxa': $cat = 233; break; default: $cat = 228; } echo << " > {/exp:channel:entries}