Logotyp Sydnärkenytt
08 December 2024
Tipsa: 073-629 83 19

“Ni är inte till gagn för Sydnärkenytt”

En läsare hör av sig till mig. 

Han påtalar att “Jag tror tyvärr att den personliga kritikundertonen i flera artiklar inte är till gagn för varken Sydnärkenytt eller Kumla, det pyr under ytan, men det får igång några läsare"

Jag försöker förklara hur vi jobbar. Det handlar om att informera, att lyfta fram, men även att förhålla sig kritiskt till informationskällorna. Det är en av skrivandets självklarheter. 

Läsaren verkar dock inte förstå det. Han förväxlar oss med den info som en kommun ger ut. Eller en reklambyrå. Att han inte kan skilja på hur var och en av dessa för fram saker förvånar mig faktiskt. 

Läsaren är även irriterad över att ha blivit “censurerad” som han kallar det. Jag förklarar för honom att vi censurerar ingen så länge man håller sig till det artikeln handlar om och uttrycker sig om artikelns innehåll.

Men går man exempelvis för hårt åt en annan läsare, gällande nåt som inte har nånting alls med artikeln att göra (som läsaren gjorde), då har vi faktiskt mandat att inte godkänna den kommentaren. Jag skulle inte kalla det för att censurera. 

Det kommer in massor med kommentarer till artiklar som vi inte godkänner. Man ska hålla sig till ämnet och ha en riktig adress för email, det är framförallt de krav vi har. Ibland blir det en bedömningsfråga och vi (jag) är absolut inte ofelbara gällande kommentarer som godkänns eller inte. Men vi försöker hålla en rak linje. 

Läsaren påtalar att vi “ska lära oss” hur saker fungerar. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det. Självsäkerheten hos läsaren verkar det inte vara något fel på. Men jag svarar alla fall att det är faktiskt tillåtet att vara kritisk i såväl artikelförfattande som kommenterade. 

Det är inte så att vi underkänner kommentarer till en artikel om de inte anser att något är bra, så länge de håller sig till ämnet. Folk får faktiskt tycka olika. Faktum är att jag anser att folk BÖR tycka olika och BÖR få uttrycka att de inte tycker likadant som alla andra. 

Hur utvecklande vore vårt samhälle annars om alla tyckte likadant? Eller än värre. Uppmanades att tycka likadant? 

För det är den känslan jag får av läsarens mästrande. Det faktum att andra har åsikter som läsaren inte gillar förklarar han med att “Det är ett fåtal som tycker annorlunda”. Den stora “majoriteten” håller nämligen inte med om deras synpunkter även om de inte säger emot. Det förklarar läsaren med “Att de inte orkar”.  Jag har svårt att förstå hur läsaren kommit fram till den slutsatsen, även om jag försöker. Kanske har han gjort en undersökning? 

Och nu blir det riktigt obegripligt. Läsaren antyder att vi är i nån sorts maskopi med alla som tycker annorlunda än han gör. “Egentligen” tycker ju 99 procent av befolkningen som honom och de tycker då naturligtvis helt rätt. Jag förklarar att vi behöver inte hålla med om alla kommentarer som kommer in, det gör jag långtifrån kan sägas, men det vore ändå tjänstefel att inte godkänna dessa för att de “tycker fel”

Jag påtalar att läsaren är varmt välkommen att engagera sig i kommenterandet om han tycker annorlunda. Så länge han håller sig till ämnet så godkänner vi gladeligen hans synpunkter. Och så är det för alla. Håll er till ämnet och tyck gärna till. Att ni tycker “fel” ska inte hindra er. Snarare uppmuntra. 

2022-11-26 22:04
Anders Friberg
Att tycka och tänka olika ligger i demokratins kärna. Det är också viktigt att skilja på sak och person. Jag kan ogilla en persons åsikt men respektera personen. Det kan vara svårt men är viktigt. En åsikt jag har gällande reglerna är att kommentarerna skulle kompletteras med för- och efternamn. Att kunna stå för sina åsikter med bättre källkritik, skulle jag välkomna. Vad tänker du Anders och andra läsare om det?
2022-11-27 6:54
Anders Björk Sydnärkenytt
Jo, vet vi pratat om det som du föreslår. Vill påtala att även om man kommenterar utan sitt riktiga namn så vill vi ha en korrekt mailadress och vi kan även se IP-nummer (om exempelvis nån med olika alias skickar flera kommentarer). Så helt anonymt är det inte för oss alltså. Sen kan det vara svårt att veta om folk uppger sitt riktiga namn om vi skulle börja kräva det. Men absolut, ett tänkbart förslag!
2022-11-27 15:42
Ulrika Helsing
Eloge till de skribenter som håller ordning i sina kommentarsfält. Själv har jag tröttnat på de stora drakarnas slapphet, där personangrepp, höger-/vänsterhat, spammare och vad som liknar kontaktannonser fyller kommentarsfälten och förhindrar äkta debatt. Nu följer jag Marcus Oscarsson och Sydnärkenytt för att få nyheter. Båda har personlig vinkling på det som uttrycks och båda tar ansvar i kommentarsfältet.
2022-11-28 5:58
Hans Persson
Hej Att använda sitt namn skulle ta bort en massa kommentarer som behövs för demokratins fortlevnad. En personal på Kumlafängelset som är kritisk till ledningens sätt att styra personalen är inte alltid beredd att underteckna kritiken med sitt namn.
2023-01-30 13:03
Anders Friberg
Att tycka och tänka olika ligger i demokratins kärna. Det är också viktigt att skilja på sak och person. Jag kan ogilla en persons åsikt men respektera personen. Det kan vara svårt men är viktigt. En åsikt jag har gällande reglerna är att kommentarerna skulle kompletteras med för- och efternamn. Att kunna stå för sina åsikter med bättre källkritik, skulle jag välkomna. Vad tänker du Anders och andra läsare om det?
2022-11-27 6:54
Anders Björk Sydnärkenytt
Jo, vet vi pratat om det som du föreslår. Vill påtala att även om man kommenterar utan sitt riktiga namn så vill vi ha en korrekt mailadress och vi kan även se IP-nummer (om exempelvis nån med olika alias skickar flera kommentarer). Så helt anonymt är det inte för oss alltså. Sen kan det vara svårt att veta om folk uppger sitt riktiga namn om vi skulle börja kräva det. Men absolut, ett tänkbart förslag!
2022-11-27 15:42
Ulrika Helsing
Eloge till de skribenter som håller ordning i sina kommentarsfält. Själv har jag tröttnat på de stora drakarnas slapphet, där personangrepp, höger-/vänsterhat, spammare och vad som liknar kontaktannonser fyller kommentarsfälten och förhindrar äkta debatt. Nu följer jag Marcus Oscarsson och Sydnärkenytt för att få nyheter. Båda har personlig vinkling på det som uttrycks och båda tar ansvar i kommentarsfältet.
2022-11-28 5:58
Hans Persson
Hej Att använda sitt namn skulle ta bort en massa kommentarer som behövs för demokratins fortlevnad. En personal på Kumlafängelset som är kritisk till ledningens sätt att styra personalen är inte alltid beredd att underteckna kritiken med sitt namn.
2023-01-30 13:03
Kommentera
Anders Björks blogg

Anders Björk

Kumlakillen Anders Björk är reporter på Sydnärkenytt. Anders skriver om alla möjliga ämnen som berör honom, även om det största intresset är sport.

Inlägg

Stig P begravdes i Hardemo kyrka Sannahed är ingen bra “hemmabana” Det talar för Indianerna mot Lejonen Sommaren försvann med Ukrainabarnen Siljan runt Språket har försämrats, eller inte? Jag mötte Katia, som fått ett nytt liv En timmes jobb med garderob blev tre Jag bevittnade ett mord Stockholmarna helt borta i år En roligare säsong väntar Indianfansen Miltons genombrott har kommit Janne tappade det fullständigt Skosäljaren sa, “du är den utvalde” Den ihärdige i luren ville inte ge upp Den bästa film jag sett på flera år Påverkade vid kassan Vi blev inte bättre av publik, tvärtom Final väntar Indianerna får ett starkt lag 2023 Nerver som bara blir sämre med åren Så gick tipset “Ni är inte till gagn för Sydnärkenytt ” Bestulen igen Saker inom fotbollen jag stör mig på Sossarna och Moderaterna lugnast Magkänslan om Indianerna 2022 stämde Knappt gångbar efter femkamp EM tog slut Hejdå Saab Är jag ensam om att gilla fiskmåsar? Hej Degerfors Två sportsliga besvikelser samma dag Hockeyns högtid är nu i mitten av maj Inte oväntat att Kumla Hockey åker ur Stackars ÖSK, det ser riktigt illa ut Därför åker båda Kumlalagen ur Nils bäst, men tråkigt med Frida Usel säsong Han är Sveriges främste bollidrottare Ryttarna värdiga vinnare på galan Omöjligt att få svar från polisen Grisen i Danmark blev min inkilning Det är världens bästa TV-sport MFF vann på målskillnad, Degerfors kvar Ändra reglerna för fotbollens parodi Varför krymper Sverige av Zlatan? Hejdå ÖSK Debaclet i Sörmlands hjärta En helg i Sarajevo i regn och solsken Upp och ner i gruvan, en unik tävling Sommaren försvann snabbt i år Allt som vanligt, silver, silver, silver Omöjligt med förlust på Pizzeria Haga Bästa matchen nånsin startade OS Spindeln i badkaret svår att fånga Jag var med Live i Radiosporten ikväll Svårt att inse att vi inte alltid vet bäst Bonke Innocent och MFF vinnare Märkligt läge att byta tränare Blev inget ras med annonser under 2020 En norsk maskin som är ostoppbar Låt oss slippa “Sverige-propagandan” i VM Vintern är bäst under en filt Sur förlust, men silver med guldkant Det är en av vår tids största lögner Löfven lever inte som han lär Jag och internen hade nåt gemensamt Om att Antonio Lindbäck lägger av Den “vinsten” på tipset blev det inget med. Otursgänget Indianerna drabbades igen Hur resonerar Indianerna inför finalen? Trampade nästan direkt på mardrömmen Vem ska bort? Indianerna ska fortsätta att heta Indianerna Osten i affären drog ut på tiden Den tyste norrlänningen dök upp Smög ut bakvägen för att slippa samtal En stackars fågel i Kumlas nattskimmer Padel - från ingenstans till en folkrörelse Håll igen Tegnell Lurad vid 1 april Vakna Kumla Bostäder Skriv positiv lista Missnöjda väljare Byt jobb vid ångest Vi har ett vackert torg Ockeravgift från staten Om Djurgårdens guld Tack “Pepe”, min favorit Känns riktigt tungt Smederna i kvarten Tveksamt om Indianerna går längre än kvartsfinal Slaget vid Poltava Hur är det med gud? Fyra nycklar som krävs för Indianframgång 2019 Bragdguld vid vinst ÖSK åker ur Då var Skid-VM igång När kommer utestället?
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Trädgårdsgatan 9B, 692 31 Kumla