Logotyp Sydnärkenytt
08 October 2024
Tipsa: 073-629 83 19

Löfven är ingen vidare förebild

De senaste dagarna har det avslöjats hur den socialdemokratiska politikeradeln i ena stunden uppmanat folket att undvika köpcentrum och resor för att därefter själva ränna runt som om varningarna inte gällde dem.

Ett beklagligt beteende.

Stefan Löfvén är statsminister, i den positionen ska han vara en förebild. En som leder genom exempel. Det kan man inte direkt påstå att lyckats med.

Det är symboliken som raseras. Fullständigt.

Att stå i tv och mästra om att folk måste ta ansvar och hålla sig hemma och sen skita i det själv rimmar väldigt illa.

Som jag ser det finns det två alternativ. Endera är han för dum för att förstå att folk tycker det ser väldigt illa ut. Eller så bryr han sig inte om hur det ser ut eftersom han anser sig själv mer värd än det folk han hytt med fingret åt.

Finns det verkligen nån som kommer ta honom på allvar nästa gång han kliver fram i rampljuset för att “tala till nationen” med tanke på att han själv inte lever som han lär?

2020-12-30 18:55
Tobbe
Det är ju löjligt att hålla på o leta efter alla i regeringen som är ute o handlar i butikerna.Det verkar vara rena häxjakten på de ledande, dom är ju bara människor de oxå, Jag kan förstå att det lyser i ögonen på er alla. Ok vi har en pandemi men för den sakens skull hålla på jaga efter sensationsjournalistik är bara löjligt. Såg att en kvällstidning hade ringt runt o kollat vilka partiledare som varit ute i svängen. Kolla bara ute på Marieberg en helg där kan man tala om att inte ta hänsyn. Här gäller det att hålla avstånd men det har inte alla fattat, men när det gäller våra folkvalda är man ute o letar skit så fort som möjligt från alla så kallade journalister man kan undra om dom har gått journalisthögskolan , dom verkar inte ha lärt sig något. Lite mera nyanserat vore på sin plats o inte leta "skit". Gott Nytt År på er alla som håller avstånd.
2020-12-30 19:50
Marika Johansson
Politiker, handlingen förklarar ju att de inte vet vad de talar om.
2020-12-30 20:07
Jimmy Härold
Det minsta man kan begära av våran statsminister är att han lever som han lär.
2020-12-30 21:36
Matias Galli
Anders Björk har kastat den första stenen!?!?
2020-12-30 21:45
kg
Man bannar inte folket för att dom är ute och handlar för att sen göra det själv. Hycklare!
2020-12-30 22:38
Svennis
Jag håller helt med Tobbe har man inget annat att skriva om när man nedlåter sig till denna låga journalistiska nivå. Jag undrar vad dessa journalister gör ut i dessa köpcenter följer de inte Folkhälsomyndighetens råd att undvika köpcenter?? Jag hoppas att Anders Björk följer upp samtliga politiker i Kumla Kommun att de verkligen följer Folkhälsomyndighetens alla råd om de inte gör det så får politikerföraktarna vatten på kvarn för vissa av dessa tycker ju att allting politiker och regeringen gör är fel.. Se till att ni själva sköter er och följ alla råd omkring pandemin så kommer smittspridningen att minska dramatiskt.Önskar er alla ett Gott Nytt År!!
2020-12-31 0:56
K
Svennis tror knappast några journalister springer kring i köpcentrum. Numer finns de telefoner med inbyggd kamera i som folk kan ta kort med och sälja bilder till tidningar.
2020-12-31 7:44
Georg
Låg journalistisk nivå eller inte. Faktum kvarstår att allmänheten sett våra ledande politiker göra sådant de själva sagt till allmänheten att de inta ska göra. Politikers, makthavares och andra förtroendehavares trovärdighet urholkas av ett sådant beteende. Det är ett faktum även det. Det borde bekymra desamma. Märkligt nog är det tyst från oppositionen i regeringen. Detta borde bli ett politiskt slagträ. För inte kan det väl vara så att även oppositionen var ute i julhandeln och handlade.
2020-12-31 8:12
Peterklippan
Tänk vad förlåtande en del är mot socialdemokrater. Hade det nu varit en borglig regering hade ni haft samma tänk då ? Troligtvis inte. En del tycks inte fatta vad man sänder för signaler till folket i Svea rike.
2020-12-31 9:44
Peter
Vår statsminister Stefan Lövén handlar i en galleria, Justitieminister Morgan Johansson går på mellandags rea. Finansminister Magdalena Andersson åker till Sälen. Men vi vanliga medborgare ska " hålla i och hålla ut"! Det är så man skapar politikerförakt.
2020-12-31 10:37
Li
Hela världen genomgår just nu en av de värsta kriserna på 100 år. Snart 9000 döda, vårdpersonal för en ojämn kamp och vädjar till alla att följa de uppmaningar som regeringen ger. Företag lider svårt ekonomiskt. Uppmaningar från våra makthavare lyder "Gå inte på gym eller köpcentrum, hitta inte på undanflykter som skulle göra just din aktivitet okej. Skjut upp onödiga inköp. Alla medborgare måste ta sitt ansvar. Ställ in. Boka av. Skjut upp" De som delar ut restriktioner och moraliska direktiv till nationen bör väl rimligen följa dem. Men icke. Chefen för vår krismyndighet under en nationell kris lämnar landet för att åka på solsemester. Finansministern åker skidor på en resa till Sälen. Statsministern och hans ställföreträdare shoppar i gallerior. Våra förtroendevalda politiker borde givetvis ha bättre moral och omdöme än så här. Och självklart ska media granska makten! Det är en av medias största och viktigaste uppgifter.
2020-12-31 10:51
Anna
Tack Anders för att du skriver detta. Har själv gjort allt för att inte bli smittad och ändå blivit sjuk. Svennis det kanske inte är journalister som tagit dessa bilder. Kan vara privatpersoner som reagerat och tagit dessa bilder. Demokratin följs till lag och pricka???? Är inte försvarbart att politiker inte själva gör som de själva säger. Hade detta hänt i andra EU länder HADE regeringen fått avgått.
2020-12-31 11:33
Peterklippan
En stark undran hur ni tänker,när ni tycker att artikeln är ett lågvattenmärke? Förmodligen lika ruttet som politiker som inte ens kan leva upp till sina uppmaningar till svenska folket. Vad är det man säger, lika barn leka bäst. Bra skrivet Anders Björk all hyllning till den svenska journalistkåren.
2020-12-31 12:50
Johan S
Hade det bara varit Morgan Johansson som varit ute är det en sak. Men sen kom statsministern och därefter finansministern. Ni som talar om politikerförakt, är det så konstigt? Skandal efter skandal. Jag har totalt tappat tron på det här landet och hur det styrs. Inga som vill landets och medborgarnas bästa utan allt är för egen vinning. Fredrik Reinfeldt sa att invandring gör Sverige spännande, ja spännande har det blivit men flyttar han själv till Rinkeby!? Nejnej i finaste mest homogena områdena ska han bo.
2020-12-31 12:55
Karl Johansson
Vad lätt att vara journalist, kopiera Expressen, gjort någon egen bakgrunds koll, varför inköpet gjordes gjordes osv ? Vänligen ser fram mot kommentar...
2020-12-31 14:26
Hans Karlsson
Även statsministern må få fixa med rakapparaten om så behövs. Han kunde naturligtvis skickat någon Säpokille på skattebetalarnas bekostnad att ordna reservdelar, men det är inte Lövens stil,
2020-12-31 15:03
Monika L
Jag håller med om allt du skriver Anders. Har pratat med flera bekanta de senaste dagarna och alla är uppretade (för att använda ett milt ord) över hyckleriet Löfven och co ägnar sig åt. Det är bedrövligt men dessvärre inte oväntat. Om man anser sig vara förmer så gäller väl andra regler än för "vanligt folk". Som journalist ska du granska och informera om aktuella händelser och jag tycker du gör ett mycket bra jobb för Sydnärkenytt! Fortsätt så!
2020-12-31 15:44
Anders Björk Sydnärkenytt
Torbjörn, Svennis och Mattias: Märkligt att ni inte klarar av att se den totala bristen på moral som regeringsföreträdarna, med statsminister Löfven i spetsen, visar upp. Det står er fritt att tycka att det är ett "lågvattenmärke" att anmärka på deras beteende. Men väldigt många håller med om att det tyder på ett svagt ledarskap att ena dagen skälla ut delar av befolkningen för att de uppträder på ett visst sätt för att under tiden och även därefter göra precis likadant själva. Det finns ett ord för sånt uppträdande och det är hyckleri. Vad gäller Löfven så ska det handlat om flertalet besök på köpcentrum under de mest kritiska veckorna. Att stå och hytta med fingret åt folk på att de ska hålla sig borta från köpruschen för att sen själv dra runt i dessa riskzoner? Nej då lever man inte som man lär och är ingen bra förebild i mina ögon. Absolut inte värdigt någon som ska kallas statsminister. Sen Svennis gällande bilderna som är tagna på Löfven när han dundrar fram med sitt entourage av livvakter. Det är privatpersoner och inte journalister som tagit bilderna. Så nu vet du det.
2020-12-31 16:17
Mogge
Gång på gång har regeringen predikat att ALLA måste ta sitt personliga ansvar. Men det gäller tydligen INTE ministrarna och chefen på MSB som flyger utomlands. Kanske är dom för fina för att rätta sig efter sina egna uppmaningar eller så tror dom inte på det dom själva predikar om. Det är nog det mest troliga för det är bara att jämföra siffrorna över antalet döda i Sverige med våra grannländer. Ett så glest befolkat land som Sverige borde klara av att hantera pandemin bättre. Iallafall med tanke på den mycket höga svansföring som Löfvén och hans kollegor har. Tegnell och Donald Trump tror inte på WHO när det gäller munskydd. Det är väldigt många saker som sticker ut när det gäller Sverige och Corona. Döda i tusentals och minister efter minister som skiter i regeringens riktlinjer. Finansministern köar för att åka skidor i Sälen samtidigt som tiotals aretare just i Sälen testat positivt för corona.
2020-12-31 17:50
Matias Galli
Anders, du skriver följande: " Vad gäller Löfven så ska det handlat om flertalet besök på köpcentrum under de mest kritiska veckorna. " I mina öron låter det som att du sprider vidare rykten. Är du säker på att så har skett? Har du kollat källan? Du verkar heller inte vara medveten om hur lätt det är med dagens teknik att fejka bilder. Kan privatpersoner tjäna några tusenlappar på att förse pressen med "smaskiga" bilder kan omdömet lätt försvinna. Och hur källkritiska är media när dessa "smaskiga" nyheter kan öka läsekretsen och därmed intäkterna? Jag påstår inte att det är på det sättet, men hur lätt sätts inte mediadrev igång. Jag tycker vi har all rätt att ställa höga krav på både politiker och medierepresentanter.
2020-12-31 18:19
Anders Friberg
Journalistkåren har till uppgift att för medborgarnas räkning granska makten. Vad som är nyhetsvärde eller inte är upp till var och en att bedöma. Att vara folkvald är ett förtroendeuppdrag. Det är inget man får, det är något man förtjänar vart fjärde år.
2020-12-31 21:30
Gott nytt år
Bra skrivit Anders Björk hyckleri på hög nivå
2020-12-31 21:42
40 talist
Tyvärrr är det en regering som Sveriges folk valt, det är väl bara att hoppas att det inte är glömt till nästa val. Något så dåligt av handlingskraft saknar motstycke i modern tid. Att Löfven kommer ifrån arbetarrörelsen är svårt tro. Pondusen ifrån tidigare ledare saknas.
2020-12-31 21:50
Mogge
Aftonbladets Lena Mellin skrev följande Svårt att ta nya förmaningar från Löfvén på allvar... Vem ska tro på hans förmaningar i framtiden? Hon har helt rätt!
2020-12-31 22:03
N77
Så Björk och ni andra besökte inte en butik före jul, det var ju bra gjort.
2021-01-01 0:34
Anders Björk Sydnärkenytt
Matias: Nej jag sprider inte rykten om att Löfven vid flertalet tillfällen synts i köpcentrum kring julhetsen. Det är bekräftat av alla möjliga inblandade vid det här laget. Bland annat han själv. En sån enkel sak bör du kolla upp innan du kommer med anklagelser om att sprida rykten. Och att du insinuerar att bilderna på Löfven ska vara fejkade orkar jag faktiskt inte ens kommentera. Karl: Nej jag har inte kopierat nånting från Expressen. Sen förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna svara på varför Löfven köpte de saker han gjorde vid sina olika rundor. Det handlade bland annat om en reservdel till en rakapparat. Och alkohol från bolaget. Men jag kan väl gissa vad det ska användas till och det kan säkert även du.
2021-01-01 2:41
Tobbe
Läste igår att Kristersson inte skulle göra någon affär med klockinköpet bra gjort för att vara en moderat politiker. Buch var ute o svirade häromdan trots pandemin, Åkesson snorade i talarstolen av detta blev det inget ramaskri man dom sitter ju inte i regeringsställning så dom räknas inte. Skillnaden mellan politiker är att de som sitter i regeringsställning alltid har en massa papparatzi bakom sig o dom som inte sitter regeringsställning går "fria". Det är lätt att kasta skit när man inte sitter i regeringsställning. De andra partiledarna syns ju inte så dessa kan man ju inte klaga på. Sluta att jaga våra folkvalda dom har väl rätt till ett "vanligt" liv de oxå Problemet är att vi i Sverige har en dålig journalistkår. God fortsättning o håll avstånd
2021-01-01 8:51
Micke
Det är så att förtroendevalda SKA föregå med gott exempel. Sen att folk tycker det är lågvatten och ministrar också är människor. Det spelar ingen roll, dom måste göra som dom ber andra att göra
2021-01-01 13:00
Matias Galli
Det statsministern nu erkänt och även bett om ursäkt för var två besök under julhandeln. Det skulle jag inte beskriva som "flertalet" besök som du skrev. Flertalet är fler än ett men också fler än två.... Det var precis detta som var min poäng - historier som berättas i flera led har en tendens att succesivt få annat innehåll. Det tycker inte jag handlar om seriös journalistisk rapportering utan snarare ryktesspridning. Men i sakfrågan delar vi uppfattning. Jag skrev även en undran om du kastat första stenen. Den rätten, sägs det, gäller endast den som själv är utan skuld. Något svar fick jag aldrig.
2021-01-01 13:12
Li
Så slutsaten för vissa är att om Anders Björk i Kumla inte följt restriktionerna så behöver heller ej vår politiskt tilssatta regering göra det. "Kasta skit" är ej heller okej om man inte är i regeringsställning. Vidhåller att medias absolut viktigaste och största uppgift är att granska makten. Får media inte granska makten så kallas det diktatur.
2021-01-01 14:25
Svar till LI
Att granska makten är en oerhört viktig uppgift och därför måste den bygga på saklig grund. I annat fall bidrar man till ryktesspridning vilket är synnerligen dålig journalistik. Pressen kallas ofta för den tredje statsmakten. Det är i princip lika viktigt för både regerings- som för medierepresentanter att leva som man lär. (Matias Galli)
2021-01-01 16:49
Ylva Jönsson
Man är frisk. Håller avstånd. Handlar i närmiljö. Gynnar handeln. Borde väl snarare ses som föredöme hur man skall göra inköp. Råden har varit enkla. Håll avstånd. Tvätta händerna. Var hemma vid sjukdomssymtom. Handlar väl om att försöka leva så normalt man kan som frisk. Jobba, gå i skola, handla, ut och äta el hämtmat. Bidra så gott man kan för att hålla saker rullande och fungerande. Är man sjuk, känner symtom, anar/osäker på ev man sjuk. Ja, självklart hemma då. Ica Maxi, boglundsängen, Willys och Coop, Marieberg. Ja där finns bra ytor, dessutom sen kväll ,tidig morgon. Utmärkt för handel. Upplever dessutom att folk överlag tar hänsyn och avstånd på bra sätt. Tycker man bättre borde lyfta det som är bra. Som fungerar. Som när en frisk statsminister handlar i sin närmiljö och håller avstånd. Eller annan minister handlar i en butik, där man tagit ansvar med både vakt och säker kö. Helt sanslöst när journalister då missbrukar sin makt, sina ord till att få det till värsta brotten. När försvann detta med sunt förnuft. Eller förstå att förmedla det, när det sker. Vara sjuk, snörvla i riksdagen, dricka och festa utan tänk på avstånd. Ja, det är klara dåliga förehavanden. När blev det svårt förstå rätt och fel!. Vanlig logik!
2021-01-02 11:09
Mikael Karlsson
Jag tycker för min del att Matias Galli skriver gallimatias. Att folkvalda politiker som förordat att inte vara ute i folkmassor gör detsamma säger väl allt. Var är Paul Kersey när man behöver honom?
2021-01-02 17:05
Bo Karlsson
I ett allvarsamt och ödesmättat tal till nationen betonade Stefan Löfven vikten av att undvika folksamlingar och att träffa främmande människor. Detta hindrade inte Löfven från att besöka en Galleria i Stockholm under jultid med massor av folk. Att bryta mot regler som man själv skapat är hyckleri och inget annat än hyckleri
2021-01-02 17:16
Karl Johansson
Anders Björk, du svarade inte på frågan om hur artikeln kom til, käll kontroll eller affekt. Journalister som jag ser det, har ansvar att vara objektiva Dessutom hänvisar du till statsministern/ Löfvens egen kommentar efter jul. Oavsett om vi handlar på internet eller i butik måste vi fysiskt besöka utlämningsställe. Och det går att hantera ansvarsfullt. Det ska journalistik också göras. Mvh.
2021-01-02 18:05
Mogge
Statsministern sa att man inte ska hitta på saker för att rättfärdiga sina besök i handeln. Sverige har många tusen döda i corona. Därför är det väldigt viktigt att inte hitta på något som ursäktar besök i handeln. Statsministern besökte Systembolaget. Det är väl knappast något som kan anses så nödvändigt att han måste trängas med människor under en pågående pandemi som bara i Sverige har skördat många tusen människoliv...
2021-01-02 18:48
Jimmy Härold
Ylva. Att du försvarar Stefan Löfven är helt förståeligt eftersom du förmodligen är sosse själv. Sen att du inte begriper det uppenbara felet Stefan gjort förvånar. Att som statsminister uppmana sina väljare att följa restriktioner mm och sen själv bryta mot det uppenbara fungerar inte när man är statsminister. Budskapet från Stefans sida blir. "Jag skiter i det jag vill väljarna ska göra"
2021-01-02 19:58
Madde
Ta bara ett exempel till som Eliasson som åker till Kanarieöarna. Vilken förebild som var tvungen att fira jul med sin dotter. Hur många har inte fått avstått att fira jul med nära o kära för att ta sitt ansvar i denna pandemi. I am spechless!!!
2021-01-02 21:11
Li
Anders Björk skriver här en krönika/blogginlägg och inte en nyhetsartikel. En sådan här text skiljer sig på så sätt att det är skribentens egna åsikter och tankar som förs fram och då behövs således ingen källa till skillnad mot en nyhetsartikel. Googla krönika/blogginlägg. Vår yttrandefrihet och åsiktsfrihet är något som vi ska vara väldigt stolta över.
2021-01-03 8:38
Matias Galli
Ja LI, yttrande- såväl som åsiktsfriheten gäller inte bara Anders Björk utan även samtliga kommentarsskribenter. Anders Björks trovärdighet ökar inte heller av den enkla anledningen att texten är en krönika.
2021-01-03 13:25
Nisse
Matias Galli -> På riktigt... Ifrågasätter du trovärdigheten i uppgifter som redan bekräftats av Stadsministern själv? Oavsett partitillhörighet så skall en stadsminister som gör på detta sätt avgå direkt på eget initiativ. All trovärdighet är förlorad. Det handlar inte om att "han inte brutit några lagar" eller "har följt alla rekommendationer". Det handlar om den dubbelmoral som ministern bevisligen har när han ena dagen säger att vi alla ska hjälpas åt och inte skall hitta på ursäkter för att göra annat än gå på apoteket eller handla mat. Sedan går man själv och letar reservdelar till rakapparat och handlar sprit....AVGÅ!
2021-01-04 15:10
Mogge
Hur en Statsminister kan säga till hela Sverige att inte hitta på ursäkter för att besöka handeln för att undvika den dödliga smittan för att några dagar senare gå till Systembolaget för att handla. Systembolaget? Är Statsministern i så stort behov av rusmedel att han struntar i det han själv uppmanar hela befolkningen till...
2021-01-04 20:04
Tobbe
Det är ju löjligt att hålla på o leta efter alla i regeringen som är ute o handlar i butikerna.Det verkar vara rena häxjakten på de ledande, dom är ju bara människor de oxå, Jag kan förstå att det lyser i ögonen på er alla. Ok vi har en pandemi men för den sakens skull hålla på jaga efter sensationsjournalistik är bara löjligt. Såg att en kvällstidning hade ringt runt o kollat vilka partiledare som varit ute i svängen. Kolla bara ute på Marieberg en helg där kan man tala om att inte ta hänsyn. Här gäller det att hålla avstånd men det har inte alla fattat, men när det gäller våra folkvalda är man ute o letar skit så fort som möjligt från alla så kallade journalister man kan undra om dom har gått journalisthögskolan , dom verkar inte ha lärt sig något. Lite mera nyanserat vore på sin plats o inte leta "skit". Gott Nytt År på er alla som håller avstånd.
2020-12-30 19:50
Marika Johansson
Politiker, handlingen förklarar ju att de inte vet vad de talar om.
2020-12-30 20:07
Jimmy Härold
Det minsta man kan begära av våran statsminister är att han lever som han lär.
2020-12-30 21:36
Matias Galli
Anders Björk har kastat den första stenen!?!?
2020-12-30 21:45
kg
Man bannar inte folket för att dom är ute och handlar för att sen göra det själv. Hycklare!
2020-12-30 22:38
Svennis
Jag håller helt med Tobbe har man inget annat att skriva om när man nedlåter sig till denna låga journalistiska nivå. Jag undrar vad dessa journalister gör ut i dessa köpcenter följer de inte Folkhälsomyndighetens råd att undvika köpcenter?? Jag hoppas att Anders Björk följer upp samtliga politiker i Kumla Kommun att de verkligen följer Folkhälsomyndighetens alla råd om de inte gör det så får politikerföraktarna vatten på kvarn för vissa av dessa tycker ju att allting politiker och regeringen gör är fel.. Se till att ni själva sköter er och följ alla råd omkring pandemin så kommer smittspridningen att minska dramatiskt.Önskar er alla ett Gott Nytt År!!
2020-12-31 0:56
K
Svennis tror knappast några journalister springer kring i köpcentrum. Numer finns de telefoner med inbyggd kamera i som folk kan ta kort med och sälja bilder till tidningar.
2020-12-31 7:44
Georg
Låg journalistisk nivå eller inte. Faktum kvarstår att allmänheten sett våra ledande politiker göra sådant de själva sagt till allmänheten att de inta ska göra. Politikers, makthavares och andra förtroendehavares trovärdighet urholkas av ett sådant beteende. Det är ett faktum även det. Det borde bekymra desamma. Märkligt nog är det tyst från oppositionen i regeringen. Detta borde bli ett politiskt slagträ. För inte kan det väl vara så att även oppositionen var ute i julhandeln och handlade.
2020-12-31 8:12
Peterklippan
Tänk vad förlåtande en del är mot socialdemokrater. Hade det nu varit en borglig regering hade ni haft samma tänk då ? Troligtvis inte. En del tycks inte fatta vad man sänder för signaler till folket i Svea rike.
2020-12-31 9:44
Peter
Vår statsminister Stefan Lövén handlar i en galleria, Justitieminister Morgan Johansson går på mellandags rea. Finansminister Magdalena Andersson åker till Sälen. Men vi vanliga medborgare ska " hålla i och hålla ut"! Det är så man skapar politikerförakt.
2020-12-31 10:37
Li
Hela världen genomgår just nu en av de värsta kriserna på 100 år. Snart 9000 döda, vårdpersonal för en ojämn kamp och vädjar till alla att följa de uppmaningar som regeringen ger. Företag lider svårt ekonomiskt. Uppmaningar från våra makthavare lyder "Gå inte på gym eller köpcentrum, hitta inte på undanflykter som skulle göra just din aktivitet okej. Skjut upp onödiga inköp. Alla medborgare måste ta sitt ansvar. Ställ in. Boka av. Skjut upp" De som delar ut restriktioner och moraliska direktiv till nationen bör väl rimligen följa dem. Men icke. Chefen för vår krismyndighet under en nationell kris lämnar landet för att åka på solsemester. Finansministern åker skidor på en resa till Sälen. Statsministern och hans ställföreträdare shoppar i gallerior. Våra förtroendevalda politiker borde givetvis ha bättre moral och omdöme än så här. Och självklart ska media granska makten! Det är en av medias största och viktigaste uppgifter.
2020-12-31 10:51
Anna
Tack Anders för att du skriver detta. Har själv gjort allt för att inte bli smittad och ändå blivit sjuk. Svennis det kanske inte är journalister som tagit dessa bilder. Kan vara privatpersoner som reagerat och tagit dessa bilder. Demokratin följs till lag och pricka???? Är inte försvarbart att politiker inte själva gör som de själva säger. Hade detta hänt i andra EU länder HADE regeringen fått avgått.
2020-12-31 11:33
Peterklippan
En stark undran hur ni tänker,när ni tycker att artikeln är ett lågvattenmärke? Förmodligen lika ruttet som politiker som inte ens kan leva upp till sina uppmaningar till svenska folket. Vad är det man säger, lika barn leka bäst. Bra skrivet Anders Björk all hyllning till den svenska journalistkåren.
2020-12-31 12:50
Johan S
Hade det bara varit Morgan Johansson som varit ute är det en sak. Men sen kom statsministern och därefter finansministern. Ni som talar om politikerförakt, är det så konstigt? Skandal efter skandal. Jag har totalt tappat tron på det här landet och hur det styrs. Inga som vill landets och medborgarnas bästa utan allt är för egen vinning. Fredrik Reinfeldt sa att invandring gör Sverige spännande, ja spännande har det blivit men flyttar han själv till Rinkeby!? Nejnej i finaste mest homogena områdena ska han bo.
2020-12-31 12:55
Karl Johansson
Vad lätt att vara journalist, kopiera Expressen, gjort någon egen bakgrunds koll, varför inköpet gjordes gjordes osv ? Vänligen ser fram mot kommentar...
2020-12-31 14:26
Hans Karlsson
Även statsministern må få fixa med rakapparaten om så behövs. Han kunde naturligtvis skickat någon Säpokille på skattebetalarnas bekostnad att ordna reservdelar, men det är inte Lövens stil,
2020-12-31 15:03
Monika L
Jag håller med om allt du skriver Anders. Har pratat med flera bekanta de senaste dagarna och alla är uppretade (för att använda ett milt ord) över hyckleriet Löfven och co ägnar sig åt. Det är bedrövligt men dessvärre inte oväntat. Om man anser sig vara förmer så gäller väl andra regler än för "vanligt folk". Som journalist ska du granska och informera om aktuella händelser och jag tycker du gör ett mycket bra jobb för Sydnärkenytt! Fortsätt så!
2020-12-31 15:44
Anders Björk Sydnärkenytt
Torbjörn, Svennis och Mattias: Märkligt att ni inte klarar av att se den totala bristen på moral som regeringsföreträdarna, med statsminister Löfven i spetsen, visar upp. Det står er fritt att tycka att det är ett "lågvattenmärke" att anmärka på deras beteende. Men väldigt många håller med om att det tyder på ett svagt ledarskap att ena dagen skälla ut delar av befolkningen för att de uppträder på ett visst sätt för att under tiden och även därefter göra precis likadant själva. Det finns ett ord för sånt uppträdande och det är hyckleri. Vad gäller Löfven så ska det handlat om flertalet besök på köpcentrum under de mest kritiska veckorna. Att stå och hytta med fingret åt folk på att de ska hålla sig borta från köpruschen för att sen själv dra runt i dessa riskzoner? Nej då lever man inte som man lär och är ingen bra förebild i mina ögon. Absolut inte värdigt någon som ska kallas statsminister. Sen Svennis gällande bilderna som är tagna på Löfven när han dundrar fram med sitt entourage av livvakter. Det är privatpersoner och inte journalister som tagit bilderna. Så nu vet du det.
2020-12-31 16:17
Mogge
Gång på gång har regeringen predikat att ALLA måste ta sitt personliga ansvar. Men det gäller tydligen INTE ministrarna och chefen på MSB som flyger utomlands. Kanske är dom för fina för att rätta sig efter sina egna uppmaningar eller så tror dom inte på det dom själva predikar om. Det är nog det mest troliga för det är bara att jämföra siffrorna över antalet döda i Sverige med våra grannländer. Ett så glest befolkat land som Sverige borde klara av att hantera pandemin bättre. Iallafall med tanke på den mycket höga svansföring som Löfvén och hans kollegor har. Tegnell och Donald Trump tror inte på WHO när det gäller munskydd. Det är väldigt många saker som sticker ut när det gäller Sverige och Corona. Döda i tusentals och minister efter minister som skiter i regeringens riktlinjer. Finansministern köar för att åka skidor i Sälen samtidigt som tiotals aretare just i Sälen testat positivt för corona.
2020-12-31 17:50
Matias Galli
Anders, du skriver följande: " Vad gäller Löfven så ska det handlat om flertalet besök på köpcentrum under de mest kritiska veckorna. " I mina öron låter det som att du sprider vidare rykten. Är du säker på att så har skett? Har du kollat källan? Du verkar heller inte vara medveten om hur lätt det är med dagens teknik att fejka bilder. Kan privatpersoner tjäna några tusenlappar på att förse pressen med "smaskiga" bilder kan omdömet lätt försvinna. Och hur källkritiska är media när dessa "smaskiga" nyheter kan öka läsekretsen och därmed intäkterna? Jag påstår inte att det är på det sättet, men hur lätt sätts inte mediadrev igång. Jag tycker vi har all rätt att ställa höga krav på både politiker och medierepresentanter.
2020-12-31 18:19
Anders Friberg
Journalistkåren har till uppgift att för medborgarnas räkning granska makten. Vad som är nyhetsvärde eller inte är upp till var och en att bedöma. Att vara folkvald är ett förtroendeuppdrag. Det är inget man får, det är något man förtjänar vart fjärde år.
2020-12-31 21:30
Gott nytt år
Bra skrivit Anders Björk hyckleri på hög nivå
2020-12-31 21:42
40 talist
Tyvärrr är det en regering som Sveriges folk valt, det är väl bara att hoppas att det inte är glömt till nästa val. Något så dåligt av handlingskraft saknar motstycke i modern tid. Att Löfven kommer ifrån arbetarrörelsen är svårt tro. Pondusen ifrån tidigare ledare saknas.
2020-12-31 21:50
Mogge
Aftonbladets Lena Mellin skrev följande Svårt att ta nya förmaningar från Löfvén på allvar... Vem ska tro på hans förmaningar i framtiden? Hon har helt rätt!
2020-12-31 22:03
N77
Så Björk och ni andra besökte inte en butik före jul, det var ju bra gjort.
2021-01-01 0:34
Anders Björk Sydnärkenytt
Matias: Nej jag sprider inte rykten om att Löfven vid flertalet tillfällen synts i köpcentrum kring julhetsen. Det är bekräftat av alla möjliga inblandade vid det här laget. Bland annat han själv. En sån enkel sak bör du kolla upp innan du kommer med anklagelser om att sprida rykten. Och att du insinuerar att bilderna på Löfven ska vara fejkade orkar jag faktiskt inte ens kommentera. Karl: Nej jag har inte kopierat nånting från Expressen. Sen förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna svara på varför Löfven köpte de saker han gjorde vid sina olika rundor. Det handlade bland annat om en reservdel till en rakapparat. Och alkohol från bolaget. Men jag kan väl gissa vad det ska användas till och det kan säkert även du.
2021-01-01 2:41
Tobbe
Läste igår att Kristersson inte skulle göra någon affär med klockinköpet bra gjort för att vara en moderat politiker. Buch var ute o svirade häromdan trots pandemin, Åkesson snorade i talarstolen av detta blev det inget ramaskri man dom sitter ju inte i regeringsställning så dom räknas inte. Skillnaden mellan politiker är att de som sitter i regeringsställning alltid har en massa papparatzi bakom sig o dom som inte sitter regeringsställning går "fria". Det är lätt att kasta skit när man inte sitter i regeringsställning. De andra partiledarna syns ju inte så dessa kan man ju inte klaga på. Sluta att jaga våra folkvalda dom har väl rätt till ett "vanligt" liv de oxå Problemet är att vi i Sverige har en dålig journalistkår. God fortsättning o håll avstånd
2021-01-01 8:51
Micke
Det är så att förtroendevalda SKA föregå med gott exempel. Sen att folk tycker det är lågvatten och ministrar också är människor. Det spelar ingen roll, dom måste göra som dom ber andra att göra
2021-01-01 13:00
Matias Galli
Det statsministern nu erkänt och även bett om ursäkt för var två besök under julhandeln. Det skulle jag inte beskriva som "flertalet" besök som du skrev. Flertalet är fler än ett men också fler än två.... Det var precis detta som var min poäng - historier som berättas i flera led har en tendens att succesivt få annat innehåll. Det tycker inte jag handlar om seriös journalistisk rapportering utan snarare ryktesspridning. Men i sakfrågan delar vi uppfattning. Jag skrev även en undran om du kastat första stenen. Den rätten, sägs det, gäller endast den som själv är utan skuld. Något svar fick jag aldrig.
2021-01-01 13:12
Li
Så slutsaten för vissa är att om Anders Björk i Kumla inte följt restriktionerna så behöver heller ej vår politiskt tilssatta regering göra det. "Kasta skit" är ej heller okej om man inte är i regeringsställning. Vidhåller att medias absolut viktigaste och största uppgift är att granska makten. Får media inte granska makten så kallas det diktatur.
2021-01-01 14:25
Svar till LI
Att granska makten är en oerhört viktig uppgift och därför måste den bygga på saklig grund. I annat fall bidrar man till ryktesspridning vilket är synnerligen dålig journalistik. Pressen kallas ofta för den tredje statsmakten. Det är i princip lika viktigt för både regerings- som för medierepresentanter att leva som man lär. (Matias Galli)
2021-01-01 16:49
Ylva Jönsson
Man är frisk. Håller avstånd. Handlar i närmiljö. Gynnar handeln. Borde väl snarare ses som föredöme hur man skall göra inköp. Råden har varit enkla. Håll avstånd. Tvätta händerna. Var hemma vid sjukdomssymtom. Handlar väl om att försöka leva så normalt man kan som frisk. Jobba, gå i skola, handla, ut och äta el hämtmat. Bidra så gott man kan för att hålla saker rullande och fungerande. Är man sjuk, känner symtom, anar/osäker på ev man sjuk. Ja, självklart hemma då. Ica Maxi, boglundsängen, Willys och Coop, Marieberg. Ja där finns bra ytor, dessutom sen kväll ,tidig morgon. Utmärkt för handel. Upplever dessutom att folk överlag tar hänsyn och avstånd på bra sätt. Tycker man bättre borde lyfta det som är bra. Som fungerar. Som när en frisk statsminister handlar i sin närmiljö och håller avstånd. Eller annan minister handlar i en butik, där man tagit ansvar med både vakt och säker kö. Helt sanslöst när journalister då missbrukar sin makt, sina ord till att få det till värsta brotten. När försvann detta med sunt förnuft. Eller förstå att förmedla det, när det sker. Vara sjuk, snörvla i riksdagen, dricka och festa utan tänk på avstånd. Ja, det är klara dåliga förehavanden. När blev det svårt förstå rätt och fel!. Vanlig logik!
2021-01-02 11:09
Mikael Karlsson
Jag tycker för min del att Matias Galli skriver gallimatias. Att folkvalda politiker som förordat att inte vara ute i folkmassor gör detsamma säger väl allt. Var är Paul Kersey när man behöver honom?
2021-01-02 17:05
Bo Karlsson
I ett allvarsamt och ödesmättat tal till nationen betonade Stefan Löfven vikten av att undvika folksamlingar och att träffa främmande människor. Detta hindrade inte Löfven från att besöka en Galleria i Stockholm under jultid med massor av folk. Att bryta mot regler som man själv skapat är hyckleri och inget annat än hyckleri
2021-01-02 17:16
Karl Johansson
Anders Björk, du svarade inte på frågan om hur artikeln kom til, käll kontroll eller affekt. Journalister som jag ser det, har ansvar att vara objektiva Dessutom hänvisar du till statsministern/ Löfvens egen kommentar efter jul. Oavsett om vi handlar på internet eller i butik måste vi fysiskt besöka utlämningsställe. Och det går att hantera ansvarsfullt. Det ska journalistik också göras. Mvh.
2021-01-02 18:05
Mogge
Statsministern sa att man inte ska hitta på saker för att rättfärdiga sina besök i handeln. Sverige har många tusen döda i corona. Därför är det väldigt viktigt att inte hitta på något som ursäktar besök i handeln. Statsministern besökte Systembolaget. Det är väl knappast något som kan anses så nödvändigt att han måste trängas med människor under en pågående pandemi som bara i Sverige har skördat många tusen människoliv...
2021-01-02 18:48
Jimmy Härold
Ylva. Att du försvarar Stefan Löfven är helt förståeligt eftersom du förmodligen är sosse själv. Sen att du inte begriper det uppenbara felet Stefan gjort förvånar. Att som statsminister uppmana sina väljare att följa restriktioner mm och sen själv bryta mot det uppenbara fungerar inte när man är statsminister. Budskapet från Stefans sida blir. "Jag skiter i det jag vill väljarna ska göra"
2021-01-02 19:58
Madde
Ta bara ett exempel till som Eliasson som åker till Kanarieöarna. Vilken förebild som var tvungen att fira jul med sin dotter. Hur många har inte fått avstått att fira jul med nära o kära för att ta sitt ansvar i denna pandemi. I am spechless!!!
2021-01-02 21:11
Li
Anders Björk skriver här en krönika/blogginlägg och inte en nyhetsartikel. En sådan här text skiljer sig på så sätt att det är skribentens egna åsikter och tankar som förs fram och då behövs således ingen källa till skillnad mot en nyhetsartikel. Googla krönika/blogginlägg. Vår yttrandefrihet och åsiktsfrihet är något som vi ska vara väldigt stolta över.
2021-01-03 8:38
Matias Galli
Ja LI, yttrande- såväl som åsiktsfriheten gäller inte bara Anders Björk utan även samtliga kommentarsskribenter. Anders Björks trovärdighet ökar inte heller av den enkla anledningen att texten är en krönika.
2021-01-03 13:25
Nisse
Matias Galli -> På riktigt... Ifrågasätter du trovärdigheten i uppgifter som redan bekräftats av Stadsministern själv? Oavsett partitillhörighet så skall en stadsminister som gör på detta sätt avgå direkt på eget initiativ. All trovärdighet är förlorad. Det handlar inte om att "han inte brutit några lagar" eller "har följt alla rekommendationer". Det handlar om den dubbelmoral som ministern bevisligen har när han ena dagen säger att vi alla ska hjälpas åt och inte skall hitta på ursäkter för att göra annat än gå på apoteket eller handla mat. Sedan går man själv och letar reservdelar till rakapparat och handlar sprit....AVGÅ!
2021-01-04 15:10
Mogge
Hur en Statsminister kan säga till hela Sverige att inte hitta på ursäkter för att besöka handeln för att undvika den dödliga smittan för att några dagar senare gå till Systembolaget för att handla. Systembolaget? Är Statsministern i så stort behov av rusmedel att han struntar i det han själv uppmanar hela befolkningen till...
2021-01-04 20:04
Kommentera
Anders Björks blogg

Anders Björk

Kumlakillen Anders Björk är reporter på Sydnärkenytt. Anders skriver om alla möjliga ämnen som berör honom, även om det största intresset är sport.

Inlägg

Stig P begravdes i Hardemo kyrka Sannahed är ingen bra “hemmabana” Det talar för Indianerna mot Lejonen Sommaren försvann med Ukrainabarnen Siljan runt Språket har försämrats, eller inte? Jag mötte Katia, som fått ett nytt liv En timmes jobb med garderob blev tre Jag bevittnade ett mord Stockholmarna helt borta i år En roligare säsong väntar Indianfansen Miltons genombrott har kommit Janne tappade det fullständigt Skosäljaren sa, “du är den utvalde” Den ihärdige i luren ville inte ge upp Den bästa film jag sett på flera år Påverkade vid kassan Vi blev inte bättre av publik, tvärtom Final väntar Indianerna får ett starkt lag 2023 Nerver som bara blir sämre med åren Så gick tipset “Ni är inte till gagn för Sydnärkenytt ” Bestulen igen Saker inom fotbollen jag stör mig på Sossarna och Moderaterna lugnast Magkänslan om Indianerna 2022 stämde Knappt gångbar efter femkamp EM tog slut Hejdå Saab Är jag ensam om att gilla fiskmåsar? Hej Degerfors Två sportsliga besvikelser samma dag Hockeyns högtid är nu i mitten av maj Inte oväntat att Kumla Hockey åker ur Stackars ÖSK, det ser riktigt illa ut Därför åker båda Kumlalagen ur Nils bäst, men tråkigt med Frida Usel säsong Han är Sveriges främste bollidrottare Ryttarna värdiga vinnare på galan Omöjligt att få svar från polisen Grisen i Danmark blev min inkilning Det är världens bästa TV-sport MFF vann på målskillnad, Degerfors kvar Ändra reglerna för fotbollens parodi Varför krymper Sverige av Zlatan? Hejdå ÖSK Debaclet i Sörmlands hjärta En helg i Sarajevo i regn och solsken Upp och ner i gruvan, en unik tävling Sommaren försvann snabbt i år Allt som vanligt, silver, silver, silver Omöjligt med förlust på Pizzeria Haga Bästa matchen nånsin startade OS Spindeln i badkaret svår att fånga Jag var med Live i Radiosporten ikväll Svårt att inse att vi inte alltid vet bäst Bonke Innocent och MFF vinnare Märkligt läge att byta tränare Blev inget ras med annonser under 2020 En norsk maskin som är ostoppbar Låt oss slippa “Sverige-propagandan” i VM Vintern är bäst under en filt Sur förlust, men silver med guldkant Det är en av vår tids största lögner Löfven lever inte som han lär Jag och internen hade nåt gemensamt Om att Antonio Lindbäck lägger av Den “vinsten” på tipset blev det inget med. Otursgänget Indianerna drabbades igen Hur resonerar Indianerna inför finalen? Trampade nästan direkt på mardrömmen Vem ska bort? Indianerna ska fortsätta att heta Indianerna Osten i affären drog ut på tiden Den tyste norrlänningen dök upp Smög ut bakvägen för att slippa samtal En stackars fågel i Kumlas nattskimmer Padel - från ingenstans till en folkrörelse Håll igen Tegnell Lurad vid 1 april Vakna Kumla Bostäder Skriv positiv lista Missnöjda väljare Byt jobb vid ångest Vi har ett vackert torg Ockeravgift från staten Om Djurgårdens guld Tack “Pepe”, min favorit Känns riktigt tungt Smederna i kvarten Tveksamt om Indianerna går längre än kvartsfinal Slaget vid Poltava Hur är det med gud? Fyra nycklar som krävs för Indianframgång 2019 Bragdguld vid vinst ÖSK åker ur Då var Skid-VM igång När kommer utestället?
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Trädgårdsgatan 9B, 692 31 Kumla