Logotyp Sydnärkenytt
08 November 2024
Tipsa: 073-629 83 19

Se till att rädda våra företag

Hallbo har lovat att halvera hyreskostnaden i tre månader för utsatta företagare i kommunen. ÖBO går ännu längre och bjuder helt på hyran i två månader. Självklart bör även de största hyresbolagen i Kumla göra nåt för sina företagshyresgäster som nu kämpar för sin existens.

Att vara små/egenföretagare innebär ofta en ständig press och sällan något ekonomiskt överflöd. Jag tror att många startar sin verksamhet grundat framförallt på en kärlek till yrket och den frihetskänsla det ger att sköta sig själv. De mindre företagen är en stor del av en stads själ, så även i Kumla.

När vi nu hamnat i ett oväder som slagit upp stora hål ekonomiskt för många gäller det att snabbt visa att stöttning finns där, på det sätt man kan bidra. Och för hyresbolag är då en hjälpande hand med hyran det självklara sättet.

Sen är det såklart så att vissa branscher drabbas mer än andra av Coronavirusets framfart. Precis alla behöver inte hjälp. Men en hel del. 

Kumla säger sig vara en blomstrande kommun. Vill man fortsätta vara det gäller det att agera snabbt nu. Absolut ingen tjänar på att massa företag får kasta in handuken. Inte företagen själva, inte Svea rike, inte medborgarna i Kumla och heller inte staden och dess hyresbolag.

Det finns självklart ingen lokal syndabock i att den här krisen uppstått, men faktum är ändock att många är nere för räkning, eller kommer hamna där, och då gäller det att få stopp på blödningen i tid innan den blivit för stor.

Med tanke på att Kumla Bostäder AB gjorde ett positivt resultat med mer än 15 milj kr ifjol bör inte några månaders fri hyra för att rädda utsatta företagshyresgäster vara så mycket att diskutera. Och övriga bör följa efter.

2020-03-26 16:59
Agda 87
Vakna Anders Björk !! Varför vi boende i allmännyttan subventionera dessa företags hyror?? Tycker du samma sak ska gälla alla hyresgäster som bli av med jobbet och bor i Kumla Bostäder, då räcker inte 15 miljoner i vinst långt...…. Varför skriver du inte samma sak om Melins samt Ekströms fastigheter som också har lokaler runt torget.
2020-03-26 18:06
Petra
Mitt i prick! Vi vill ju ha en blomstrande kommun och det kan man ju bara göra om gemensamma krafter får råda.
2020-03-26 18:08
Bosse Pettersson
Ändå nyfiken på om Petra tänkt dela med sig av framtida vinst i företaget klippgränden till Kumla bostäders hyresgäster.
2020-03-26 18:33
Konstigt.
Jag tycker det är väldigt konstigt hur man kan driva ett företag som riskerar konkurs redan efter ett par veckor. Hur gör man om man blir sjuk eller ska ha semester. Man måste väl ändå ha en buffert för minst 2 månadshyror och löner. Det måste vi som inte har företag se till att ha. Man får intrycket att en del vill sko sig på Coronaviruset. Jag tror inte varken Kumlabostäder eller Kumla kommun har några pengar i en budget för att ge bort pengar till företagen. Håller med "AGDA 87" ska alla arbetslösa få subventionerad hyra då?
2020-03-26 19:02
Jojje
Bra skrivet Anders. Kanske AGDA 87 föredrar att göra sina behov i Hallsberg då företagarna i Kumla försvinner. Undra vem som behöver vakna?
2020-03-26 22:44
Bagarn
ÖBO får väl degen från skattebetalare? Där finns det med andra ord slantar. Hallbo halverar hyrorna i tre månader, sedan har man sex månader på sig att betala tillbaka om jag förstått det rätt.
2020-03-27 7:32
Larsson
Utan företag i kommunen så försvinner mycket av den lokala servicen. Men överlever inte företagen så försvinner arbeten. Folk blir arbetslösa, vilket dels kommer påverka möjligheter och vilja till nyetablering, det finns ingen köpkraft kvar. Det blir därmed färre som bidrar till välfärden och fler som skall konkurrera om den. Vilket säkerligen kommer slå hårt på de äldre och redan svaga. En företagare har inte en "a-kassa" likt en arbetstagare som kan garantera företagets försörjning i 450 dagar vid plötsliga inkomstbortfall. Läget är ju rätt exceptionellt och ingen av oss tjänar på att massa företag går omkull.
2020-03-27 7:35
Siri
Jojje, trodde redan Hallsbergs gator och butikslokaler var tomma, med eller utan Corona........
2020-03-27 8:25
Lotta nyman
Om vi vänder på frågan, hur många klarar sig med mindre inkomst. Dom som jobbar som anställda gör sitt jobb, men har inte någon hyra att betala. Det gör arbetsgivaren, och arbetsgivaren har förmodligen en egen hyra att betala. Kumla bostäder kunde hjälpa sin hyresgäster, föra en dialog med dom.
2020-03-27 8:42
Petra
Bosse Pettersson. Vet inte hur du tror småföretagar bedrivs. Om du vill bli insatt tar jag mig gärna tid att förklara. Kom in på en kaffe så berättar jag mer än gärna. Mvh Petra
2020-03-27 10:20
Bosse Pettersson
Petra Det verkar ju fungerat sen 1993 för dig iaf, men två veckor med mindre kunder verkar omöjligt........ vem är det du tycker ska stå för kalaset att rädda din verksamhet???
2020-03-27 11:12
Anders Björk
Bagarn: Från början var det sagt från Hallbo att de skulle bjuda på ett visst antal månader som sedan skulle betalas tillbaka. Sedan ändrade de beslutet och bestämde att helt bjuda på två månaders hyra för företagare i utsatta branscher.
2020-03-27 11:20
Lisbeth
Blev permitterad från Volvo i veckan. Kommer Kumla bostäder efterskänka min hyra också ?? Tacksam för svar
2020-03-27 13:18
Jojje
Petra, du har så rätt angående Bosse, han har verkligen ingen hum om verkligheten. Den som kan rädda de flesta verksamheten kan vara samma aktör som en gång räddade en bankerna. Vad är det för fel o ropa på hjälp när det behövs?
2020-03-27 13:33
JOJJE
Lisbeth, jag tycker du inte borde behöva betala någon hyra alls under tiden du är permitterad !! När allt ordnar sig så skjuter Petra in de pengar som fattas för Kumla Bostäder
2020-03-27 14:24
Matias Galli
Det är alltid lätt att peka på andra och säga vad de ska eller bör göra istället för att agera själv. De bästa matcherna görs som bekant från läktaren. Har Sydnärkenytt övervägt att bjuda de lokala näringsidkarna på halva eller eventuellt hela annonskostnaden under en begränsad period? Att ta sig igenom eller ur kriser handlar oftast om att både gasa och bromsa - minska kostnader men även försöka öka intäkterna.
2020-03-27 15:30
Anders Björk
Svar ja till frågande Mattias. Erbjudande om kraftig rabatt har utgått till annonsörer pga Coronaviruset. Det var en självklarhet i rådande läge.
2020-03-27 16:14
Kolle
Skillnaden för en företagare är att de har dubbla hyror att betala. Dels hyran för sin egna privata bostad plus hyran för sin arbetsplats. Så om Lisbeth i kommentarsfältet skulle vara egenföretagare så innebär det att hon får betala både sin egen hyra och hyran åt sin arbetsplats som i detta fallet är Volvo.
2020-03-27 16:27
Agda 87
Vakna Anders Björk !! Varför vi boende i allmännyttan subventionera dessa företags hyror?? Tycker du samma sak ska gälla alla hyresgäster som bli av med jobbet och bor i Kumla Bostäder, då räcker inte 15 miljoner i vinst långt...…. Varför skriver du inte samma sak om Melins samt Ekströms fastigheter som också har lokaler runt torget.
2020-03-26 18:06
Petra
Mitt i prick! Vi vill ju ha en blomstrande kommun och det kan man ju bara göra om gemensamma krafter får råda.
2020-03-26 18:08
Bosse Pettersson
Ändå nyfiken på om Petra tänkt dela med sig av framtida vinst i företaget klippgränden till Kumla bostäders hyresgäster.
2020-03-26 18:33
Konstigt.
Jag tycker det är väldigt konstigt hur man kan driva ett företag som riskerar konkurs redan efter ett par veckor. Hur gör man om man blir sjuk eller ska ha semester. Man måste väl ändå ha en buffert för minst 2 månadshyror och löner. Det måste vi som inte har företag se till att ha. Man får intrycket att en del vill sko sig på Coronaviruset. Jag tror inte varken Kumlabostäder eller Kumla kommun har några pengar i en budget för att ge bort pengar till företagen. Håller med "AGDA 87" ska alla arbetslösa få subventionerad hyra då?
2020-03-26 19:02
Jojje
Bra skrivet Anders. Kanske AGDA 87 föredrar att göra sina behov i Hallsberg då företagarna i Kumla försvinner. Undra vem som behöver vakna?
2020-03-26 22:44
Bagarn
ÖBO får väl degen från skattebetalare? Där finns det med andra ord slantar. Hallbo halverar hyrorna i tre månader, sedan har man sex månader på sig att betala tillbaka om jag förstått det rätt.
2020-03-27 7:32
Larsson
Utan företag i kommunen så försvinner mycket av den lokala servicen. Men överlever inte företagen så försvinner arbeten. Folk blir arbetslösa, vilket dels kommer påverka möjligheter och vilja till nyetablering, det finns ingen köpkraft kvar. Det blir därmed färre som bidrar till välfärden och fler som skall konkurrera om den. Vilket säkerligen kommer slå hårt på de äldre och redan svaga. En företagare har inte en "a-kassa" likt en arbetstagare som kan garantera företagets försörjning i 450 dagar vid plötsliga inkomstbortfall. Läget är ju rätt exceptionellt och ingen av oss tjänar på att massa företag går omkull.
2020-03-27 7:35
Siri
Jojje, trodde redan Hallsbergs gator och butikslokaler var tomma, med eller utan Corona........
2020-03-27 8:25
Lotta nyman
Om vi vänder på frågan, hur många klarar sig med mindre inkomst. Dom som jobbar som anställda gör sitt jobb, men har inte någon hyra att betala. Det gör arbetsgivaren, och arbetsgivaren har förmodligen en egen hyra att betala. Kumla bostäder kunde hjälpa sin hyresgäster, föra en dialog med dom.
2020-03-27 8:42
Petra
Bosse Pettersson. Vet inte hur du tror småföretagar bedrivs. Om du vill bli insatt tar jag mig gärna tid att förklara. Kom in på en kaffe så berättar jag mer än gärna. Mvh Petra
2020-03-27 10:20
Bosse Pettersson
Petra Det verkar ju fungerat sen 1993 för dig iaf, men två veckor med mindre kunder verkar omöjligt........ vem är det du tycker ska stå för kalaset att rädda din verksamhet???
2020-03-27 11:12
Anders Björk
Bagarn: Från början var det sagt från Hallbo att de skulle bjuda på ett visst antal månader som sedan skulle betalas tillbaka. Sedan ändrade de beslutet och bestämde att helt bjuda på två månaders hyra för företagare i utsatta branscher.
2020-03-27 11:20
Lisbeth
Blev permitterad från Volvo i veckan. Kommer Kumla bostäder efterskänka min hyra också ?? Tacksam för svar
2020-03-27 13:18
Jojje
Petra, du har så rätt angående Bosse, han har verkligen ingen hum om verkligheten. Den som kan rädda de flesta verksamheten kan vara samma aktör som en gång räddade en bankerna. Vad är det för fel o ropa på hjälp när det behövs?
2020-03-27 13:33
JOJJE
Lisbeth, jag tycker du inte borde behöva betala någon hyra alls under tiden du är permitterad !! När allt ordnar sig så skjuter Petra in de pengar som fattas för Kumla Bostäder
2020-03-27 14:24
Matias Galli
Det är alltid lätt att peka på andra och säga vad de ska eller bör göra istället för att agera själv. De bästa matcherna görs som bekant från läktaren. Har Sydnärkenytt övervägt att bjuda de lokala näringsidkarna på halva eller eventuellt hela annonskostnaden under en begränsad period? Att ta sig igenom eller ur kriser handlar oftast om att både gasa och bromsa - minska kostnader men även försöka öka intäkterna.
2020-03-27 15:30
Anders Björk
Svar ja till frågande Mattias. Erbjudande om kraftig rabatt har utgått till annonsörer pga Coronaviruset. Det var en självklarhet i rådande läge.
2020-03-27 16:14
Kolle
Skillnaden för en företagare är att de har dubbla hyror att betala. Dels hyran för sin egna privata bostad plus hyran för sin arbetsplats. Så om Lisbeth i kommentarsfältet skulle vara egenföretagare så innebär det att hon får betala både sin egen hyra och hyran åt sin arbetsplats som i detta fallet är Volvo.
2020-03-27 16:27
Kommentera
Anders Björks blogg

Anders Björk

Kumlakillen Anders Björk är reporter på Sydnärkenytt. Anders skriver om alla möjliga ämnen som berör honom, även om det största intresset är sport.

Inlägg

Stig P begravdes i Hardemo kyrka Sannahed är ingen bra “hemmabana” Det talar för Indianerna mot Lejonen Sommaren försvann med Ukrainabarnen Siljan runt Språket har försämrats, eller inte? Jag mötte Katia, som fått ett nytt liv En timmes jobb med garderob blev tre Jag bevittnade ett mord Stockholmarna helt borta i år En roligare säsong väntar Indianfansen Miltons genombrott har kommit Janne tappade det fullständigt Skosäljaren sa, “du är den utvalde” Den ihärdige i luren ville inte ge upp Den bästa film jag sett på flera år Påverkade vid kassan Vi blev inte bättre av publik, tvärtom Final väntar Indianerna får ett starkt lag 2023 Nerver som bara blir sämre med åren Så gick tipset “Ni är inte till gagn för Sydnärkenytt ” Bestulen igen Saker inom fotbollen jag stör mig på Sossarna och Moderaterna lugnast Magkänslan om Indianerna 2022 stämde Knappt gångbar efter femkamp EM tog slut Hejdå Saab Är jag ensam om att gilla fiskmåsar? Hej Degerfors Två sportsliga besvikelser samma dag Hockeyns högtid är nu i mitten av maj Inte oväntat att Kumla Hockey åker ur Stackars ÖSK, det ser riktigt illa ut Därför åker båda Kumlalagen ur Nils bäst, men tråkigt med Frida Usel säsong Han är Sveriges främste bollidrottare Ryttarna värdiga vinnare på galan Omöjligt att få svar från polisen Grisen i Danmark blev min inkilning Det är världens bästa TV-sport MFF vann på målskillnad, Degerfors kvar Ändra reglerna för fotbollens parodi Varför krymper Sverige av Zlatan? Hejdå ÖSK Debaclet i Sörmlands hjärta En helg i Sarajevo i regn och solsken Upp och ner i gruvan, en unik tävling Sommaren försvann snabbt i år Allt som vanligt, silver, silver, silver Omöjligt med förlust på Pizzeria Haga Bästa matchen nånsin startade OS Spindeln i badkaret svår att fånga Jag var med Live i Radiosporten ikväll Svårt att inse att vi inte alltid vet bäst Bonke Innocent och MFF vinnare Märkligt läge att byta tränare Blev inget ras med annonser under 2020 En norsk maskin som är ostoppbar Låt oss slippa “Sverige-propagandan” i VM Vintern är bäst under en filt Sur förlust, men silver med guldkant Det är en av vår tids största lögner Löfven lever inte som han lär Jag och internen hade nåt gemensamt Om att Antonio Lindbäck lägger av Den “vinsten” på tipset blev det inget med. Otursgänget Indianerna drabbades igen Hur resonerar Indianerna inför finalen? Trampade nästan direkt på mardrömmen Vem ska bort? Indianerna ska fortsätta att heta Indianerna Osten i affären drog ut på tiden Den tyste norrlänningen dök upp Smög ut bakvägen för att slippa samtal En stackars fågel i Kumlas nattskimmer Padel - från ingenstans till en folkrörelse Håll igen Tegnell Lurad vid 1 april Vakna Kumla Bostäder Skriv positiv lista Missnöjda väljare Byt jobb vid ångest Vi har ett vackert torg Ockeravgift från staten Om Djurgårdens guld Tack “Pepe”, min favorit Känns riktigt tungt Smederna i kvarten Tveksamt om Indianerna går längre än kvartsfinal Slaget vid Poltava Hur är det med gud? Fyra nycklar som krävs för Indianframgång 2019 Bragdguld vid vinst ÖSK åker ur Då var Skid-VM igång När kommer utestället?
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Trädgårdsgatan 9B, 692 31 Kumla