Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
Hjälpa till att skriva manus, göra dekor, välja musik och vara skådespelare framför en kamera. De senaste månader har varit väldigt spännande för barnen i klass 2 på Åsbro skola.
- Det har varit skitkul på fredagarna! Det roligaste var att stå på scenen. Det var också kul att få spela instrument, tycker Elliot.
Men vilket jobb det är att göra en film. Så många grejor! Bara det att spela in låtar i studion. Samtidigt lär man sig mycket. Eller som Elliot säger:
- Att jag kan stå på scen och klara av en stor roll.
Och kanske är det just det som är själva poängen.
- Många barn har sagt att de törs göra mer än de trodde, att de har utmanat sig själva, det handlar mycket om deras inre resa, säger läraren Paula Eriksson, och tänker på den utvärdering av detta musikprojekt som gjorts.
Det var Paula som tillsammans med kollegan Gerd Carlsson som kom med idén till musikprojektet, eller musikshowen. Detta för 20 år sedan - så nu är det jubileum.
-Fram till Covid var det här ett scenframträdande, men i och med pandemin bestämde vi oss för att filma showen. Vi kommer nog att hålla kvar vid att det spelas in på film, säger Paula.
Fokus har varit olika yrken, vilka som måste finnas för att ett samhälle ska fungera, och det har eleverna gestaltat i filmen som spelades upp i skolans matsal under onsdagskvällen för vårdnadshavare, syskon och övrig släkt.
Målsättningen har varit att väva in flera ämnen i kulturprojektet. Elevernas kunskapsmål vävs in i musikprojektet.
- Det har varit en hel del teknik, NO, musik, bild, ja det är många ämnen i showen, säger Paula som exempel.
Musikprojektet med årskurs 2 sker i samverkan mellan Åsbro skola och Askersunds kulturskola (tidigare Askersunds musikskola). Sedan höstterminens start i augusti har Åsbrobarnen övat varje fredag.
Genom ett KIS-projekt (kultur i skolan) erbjöd Askersunds kommun samverkan med grundskolorna vilket alltså Åsbro skola sa ja till.
Och erfarenheterna är goda. Utvärderingarna säger att eleverna utvecklar många förmågor, som exempel att samarbeta, skapa texter, musik och teater.
Eller som åttaåriga Ingrid uttryckte det i utvärderingen:
- Ibland blev fel och då blev man glad när man klarade det. Även vuxna gjorde fel… Allt har varit roligt Jag har lärt mig spela instrument, göra låttexter, musik, och att det är mycket jobb att göra musikteater. Jag har också lärt mig att att våga mer.
I morgon fredag den 26 maj uppmärksammas jubileet.
- Då blir det glassfest, säger Paula.
Jan Runbäck, musiklärare på Kulturskolan, sa innan filmen började rulla på filmduken i matsalen:
- Vår tjugonde föreställning! Vi kunde inte tänka oss att det skulle bli så här många …