Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
Arne Andersson bil väcker uppmärksamhet. Häromdagen stannade han till vid Coop Extra i Askersund. ”Vilken gullig bil du har”, sa en kvinna nyss, säger Arne Andersson efter att ha ålat sig ut ur sin BMC Cooper S.
Och visst är den gullig. En låda med ett hjul i varje hörn, har någon sagt. Det är inte för inte som folkhumorn snabbt kallade den för hundkoja när bilmodellen kom till Sverige.
Arnes hundkoja är tillverkad 1967, och är alltså en Cooper S, en något vassare variant.
Bilen har bara gått cirka 2 000 mil (!) och är i orört originalskick.
Ekipaget är speciellt eftersom Arne försett den lilla bilen med dragkrok och på släp efter har han denna ljuvliga sommardag en campingvagn.
- Man fäller upp den med ett handgrepp. Jag har också ett förtält till vagnen men det har jag inte med nu.
Arne är från Örebro, har sommarstuga vid Grytsjön, Röfors, och när vi träffar honom är han på väg till Hallsberg. Arne har ytterligare en rallybil som han tävlar med.
- Jag ska ställa upp i motortävlingen Stieg Ekströms minne som går i Hallsberg den 17 juni, i klassen 0 – 1300 kubik.
Det speciella med en Cooper S kanske inte är uppmärksamheten, alla glada tillrop, likheten med rollfiguren Mr. Beans lilla hundkoja.
Det är körglädjen, tycker Arne.
- Det är som att köra en go-kart. Väghållningen är jättebra.
Bilmodellen Austin Seven och Morris Mini Minor kom 1959. Det var konstruktören Alec Issigonis som låg bakom. Mini var en liten bil, ja, men med smarta konstruktionslösningar som sparade utrymme var målet att 80 procent av bilens volym kunde utnyttjas av de åkande och deras bagage.
Det har Arne Andersson tagit fasta på.
- Vi har åkt fyra vuxna i bilen på semester till England. Men då hade vi en takbox