Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
18 January 2022
Tipsa: 073-629 83 19

"Knacka lite på rutan
så sänker vi musiken"

En del av VUMIA-gänget med sitt stora intresset, a-traktorer och epa-traktorer.<br />
Från vänster längst fram, Julia Karlsson, Ceasar Boström, Hugo Johansson, John Boström Längst bak, Jack Broberg, Morris Bergström och Linus Gunnarsson.En del av VUMIA-gänget med sitt stora intresset, a-traktorer och epa-traktorer.
Från vänster längst fram, Julia Karlsson, Ceasar Boström, Hugo Johansson, John Boström Längst bak, Jack Broberg, Morris Bergström och Linus Gunnarsson.

Ungdomar som åker epa, eller A-traktor som de egentligen heter har varit i ropet de sista åren. Mest i negativa sammanhang. I Askersund försöker en grupp A-traktorungdomar vända den bilden.
– Vi vill få folk mer positivt inställda till oss. Men vi vill också träffas, prata, ha roligt, meka lite och köra folkrace, säger Jack Broberg, en av ungdomarna i VUMIA.

Föreningen VUMIA, Vi unga motorburna i Askersund, startades redan förra året. De flesta som var med och startade föreningen har redan gått vidare och blivit mindre aktiva. Föreningen har ungefär 30 medlemmar.

– Kanske är det naturligt att folk slutar snabbt i en klubb där man är mest unga. folk tar körkort, flyttar för att gå i skolan och sådant, fortsätter Jack.

Jag träffar gänget i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler i Askersund, de ska ha möte. Vuxenskolan finns också med i bakgrunden. En del verksamhet hålls i studiecirkelform. Vi unga är en organisation inom studieförbundet Vuxenskolan.

Men vad vill vi egentligen med er förening?

– Vi vill få folk mer vänligt inställda till oss som åker Epa. Vi vill också träffas, har roligt prata, meka lite, berättar Julia Karlsson, som kommer till mötet i sin Volkswagen Caddy.

Mekar du själv?

– Ja, en hel del. Min bil behöver man greja med hela tiden för att den ska rulla. Min pappa och jag har bland annat monterat stereo och lackerat bilen. Den var mest ett projekt när vi köpte den, fortsätter hon.


Har en folkracebil

– Och så håller vi ju på med folkrace också. Vi har gått utbildning och licensierat oss som folkraceförare. Vi har också en folkracebil som vi gjort i ordning och skruvar med, inflikar Jack Broberg.

Man får nämligen köra folkrace när man är 15. Men man måste ta licens.

Det här med att ni vill få folk mer vänligt inställda till er, hur menar ni? Gillar inte folk epa-ungdomar?

– Nej, ibland känns det som alla hatar oss, man tutar, skakar nävar och skriver om oss på sociala medier, säger Julia.

– Och så klagar man på att vi spelar för högg musik.

Händer det inte att ni spelar hög musik?

– Joo, säger alla ungdomarna!

– Det är ett måste i en epa. Man åker ju så sakta, då måste man roa sig med hög musik. Men vi sänker ju och anpassar oss om man säger till vänligt, fortsätter Jack.

Han berättar att klubben funderat på att ta fram ett klistermärke på just det temat

– Ja, det ska stå ”Knacka på rutan så sänker vi musiken”.

Han menar att mycket handlar om hur man kommunicerar med ungdomarna.

– Det går ju att vara vänlig. Då lyssnar vi och anpassar oss. Men skriker man, är arg och tutar på oss blir det fel.

Det här med farten då? Ni får ju bara köra 30?

– Det är ett problem. Vuxna är arga på oss för vi kör för sakta, är i vägen. Men de är också arga om vi kör för fort. Jag tycker vi kunde få köra lite fortare. Kanske 45-50, menar Julia.

VUMIA:s folkracebil VUMIA:s folkracebil
Söker garage

Plötsligen lägger sig en mer allvarlig stämning över gänget när risken för olyckor kommer upp. 

– Det var ju en Epa som blev påkörd bakifrån på riksvägen mot Åsbro. Det hade kunnat gått riktigt illa. Vi vet inte riktigt vilka det var, men de ska i alla fall klarat sig bra, säger Jack

– Alla som är intresserade av bilar, motorer, eller bara gillar att åka A-traktor och Epa får vara med. Bara man är mellan 14 - och 24 år.

Klubbens folkracebil finns vid folkracebanan i Tycke, mellan Askersund och Snavlunda.

– Vi samarbetar lite med MK Ran, fortsätter Jack. Vi har tävlat lite, men mest skruvat.

Var håller ni till när ni skruvar?

– Det är lite av ett problem. Vi behöver ett garage, där vi kan hålla till med lite allmänt mek på våra traktorer. Fixa lite, hjälpa varandra och umgås. Det vore bra på flera sätt. I dag träffas vi ju ofta ute i Askersund på någon plats. då kan någon bli störd. Med ett garage skulle vi slå två flugor i en smäll. Så, om någon har en lokal, ett garage att hyra ut till en lagom peng, hör av er.

Frihetsmaskin

Vad är det bästa med att åka A-traktor?

– Det är friheten, att man kan åka iväg när man vill, åka hem när man vill. vi använder våra bilar för att åka till skolan, fritidsaktiviteter och allt möjligt. Det är perfekt att kunna dra iväg och träffa kompisar, när man vill, säger Julia.

Hugo menar att det är lite av en livstil.

– Man mekar och grejar och så.

Hur har ni råd med bensin?

– CSN, studiestödet. Det blir till bensin, utropar Linus Gunnarsson.

“Äktingar" och A-traktorer

Ni har ju lite olika bilar. Vilka A-traktorer, epor, är de allra häftigaste? 

– Min säger, Julia. 

– Volvo 940, säger någon annan. 

Men så kommer ”äktingarna upp”

– Äktingarna är häftiga.  Det är ju ursprunget, de som gav upphov till att det kallas för en epa, säger Hugo Johansson som äger just en sådan.

– Äsch, din är bara snuskig, utropar någon glatt medan Linus bjuder mig in i den gamla Volvo-duetten för att fara iväg mot busstorget för lite fotografering. Upplevelsen är komplett med lite tröga dörrar, mjuka säten och duettens karaktäristiska hastighetsmätare, som påminner om en termometer.

– Det är en äkta Epa. Det innebär att den får gå hur fort som helst, men bara på två växlar. Sedan får den inte ha fjädring på bakaxeln, berättar Hugo.

Reglementet för att bygga så kallade Epa-traktorer ändrades redan i aslutet av 1970-talet. Det var då det som kallas A-traktorer kom till. Sedan dess har reglementet ändrats flera gånger. En sak har dock hängt med sedan 1970-talet, att man bara får köra i 30. Regeländringarna har gjort att det är enklare att bygga om även moderna bilar. Det har gjort att vi just nu har mer A-traktorer än någon gång tidigare.

Det här reportaget publicerades i vår papperstidning som kom ut helegen före jul. På allmän begäran repriserar vi nu på webben

Kommentera artikeln
Publicerad: 2022-01-06 13:59
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.