Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
Förra året blev Netto till Coop i Askersund. Butiken har tappat i omsättning sedan dess, även om kurvan nu pekar uppåt. - Folk verkar förstår att vi har ett bra utbud i den här butiken också, säger butikschef Camilla Andersson.
Camilla Andersson har varit butikschef här sedan 2013. Då hette butiken på Parkgatan Netto, den byggdes 2007. Men för lite mer än ett år sedan köptes Netto upp av Coop och Camilla blev då istället butikschef för Coop Vardagshandel.
- Jag har upplevt att en del kunder saknar Nettos koncept med låga priser och lite annorlunda varor som inte går att få tag på annars här i Askersund. Däremot har vi nu bättre koll på vad vi kan beställa och inte, säger Camilla Andersson.
Man är lika många anställda nu som när det var Netto, det vill säga nio personer. Och bara hundratalet meter därifrån ligger ytterligare en Coop-butik. Vad är skillnaden egentligen?
- Vi ägs av Coops medlemmar medan det andra har en franschieseägare. Det innebär för oss att vi får samma lön oavsett om vi säljer mycket eller lite.
Enligt Camilla har man fått mycket positiv respons efter bytet, att det är fräschare, renare och mer ordning i butiken. Men Netto var ju ändå det företag hon representerade i rätt många år. Saknar hon Netto?
- Det är klart att jag saknar Netto, jag jobbade för dem i 13 år sammanlagt. Men det är ju inte kvar längre så nu får vi köra på det vi har.
Att vara en Coop-medarbetare numer känns dock inte dåligt det heller.
- Absolut inte, jag älskar jobba i butik och ihop med människor, man tröttnar aldrig.
Hur går försäljningen sedan butiken bytte namn?
- Jodå, det går bra. Vi ökar lite i omsättning hela tiden vilket är jätteroligt. Folk verkar förstå att vi har ett bra utbud i den här butiken också, även om vi inte har lika stort som den andra Coop.
Omsättningen är dock inte lika stor nu som när butiken var Netto. En del i det beror på pandemin, som bröt ut strax efter bytet. En annan del är utbudet av varor, eller avsaknad av vissa varor. Något som Camilla jobbar på att förändra.
- När vi var Netto sålde vi mycket inredningsartiklar och köksartiklar, de har försvunnit ur vårt sortiment nu och jag vet att en del kunder saknar det. Men vi har en dialog med Coop och jobbar på att få in den typen av varor, avslutar Camilla Andersson.