
Emil Bergqvist i det som han anser vara det fina med sporten, ett riktigt hopp. Foto: Dary Karina
Bröderna som trivs
bäst på crossbanan
Hos familjen Bergqvist går fritiden oftast på två hjul. Båda sönerna, Hugo och Emil, 13 och 16, tävlar nämligen i motocross. I takt med tävlingsframgångarna går allt mer tid åt för tävling och träning.
– Nu är tävlingssäsongen över, då är det fysisk träning, gym och löpning som gäller. Man måste vara i form för att klara vår sport, säger Hugo, 16, som i år kom tvåa i klassen 125 kubik.
Det har gått bra för båda pojkarna, men ambitionen är naturligtvis ännu högre.
– Nästa år satsar jag på guld. Jag skulle redan i år kunnat byta till 250 kubik. När jag fyller 17 måste jag göra det, men jag kan hänga kvar i 125 kubik nästa säsong också. Det är hård konkurrens, men jag tror jag har en chans till guld.
Han har också tävlat i EM-tävlingar och blev uttagen till VM.
– Men det gick lite sådär. Bra tider, men det räckte inte, det kan inte alltid gå bra. Bara att bli uttagen var häftigt, ser fram emot revansch nästa år. Jag har varit med i EM också. Där finns det fler deltävlingar. Det handlar om att hamna på topp 20, så man plockar poäng. Hoppas kunna ligga där nästa säsong.
När Hugo byter till 250 kubik kommer han tävla mot äldre åkare, som har ännu längre erfarenhet, då blir konkurrensen större.
– Det blir roligt, utmanande, jag kommer givetvis sikta högt där också, men vill ligga kvar i 125 kubik så länge jag får.

Bröderna Emil och Hugo Bergqvist med sina respektive crossmaskiner. Emil kör KTM 85 kubik, Hugo Fantic 125 kubik. Foto: Henrik Östensson
Viktigt föräldraengagemang
För lillebror Emil, är det 85 kubiksklassen som gäller.
– Jag kom på 5 plats i SM i år, nästa år siktar jag högre, topp tre eller SM-guld innan jag också byter klass, till 125 kubik.
Det finns internationella tävlingar även för 85-kubiksklassen. Men Emil har än så länge inte varit med där.
– Det har tyvärr krockat lite med Hugos tävlingar, det är givetvis jättetråkigt, säger pappa Magnus.
– Man får stå tillbaka för storebrorsan. Men nästa år kommer vi båda tävla internationella tävlingar, det blir roligt, säger Emil.
I motocross, är, precis som i andra sporter, föräldrarnas engagemang ofta avgörande. Föräldrar behövs som marktjänst och framför allt för att skjutsa till tävlingar och serva maskiner. Det är också mycket tvätt av utrustning, kläder och liknande.
– Jag skulle säga att det varit avgörande för killarnas framgångar. Det här är vårt liv nu, säger Sanna Bergqvist.
Började tidigt
Men när började ni åka cross?
– Vi började båda i fyraårsåldern, säger bröderna.
I sexårsåldern blev det cross-skola hos Hallsbergs motorklubb. I åttaårsåldern började tävlandet. Då på 65-kubikare. Båda killarna tävlar för Hallsbergs motorklubb. De också för team som bland annat kan hjälpa till med vissa vissa resor och hjälpa till med viss sponsring. Nästa år kommer Hugo få en sponsrad cykel av sitt team. Han tävlar för ett team som heter BRS racing team med bas i Eskilstuna.
– Vi kör med ett italienskt märke som är rätt nytt i Sverige, Fantic, berättar han.
Emil kör för teamet CLJP Sweden, baserat i Hidingebro, Fjugesta. Där är det märket KTM, från Österrike, som gäller.
Tränar man mycket?
– Ja, när man tävlar som vi gör blir det träning i snitt tre gånger i veckan på crossbanan under säsongen. Så här års som sagt, mycket fysisk träning. Det behövs. Man ska tåla att hålla genom de 25 minuter ett heat varar. Ofta har man en puls på uppåt 190 under heaten. Så konditionen är viktig. Styrka i kroppen är viktig för att förebygga skador om något händer.
Fart och hopp
Pappa Magnus menar att pojkarna klarat sig bra från skador. Emil har inte skadat sig, men Hugo bröt armen när han slog runt med cykeln framåt.
Är ni inte rädda för att skada er?
–Det är lugnt säger båda pojkarna.
– Men jag är jättenervös, hela tiden, inflikar mamma Sanna.
Vad är det roligaste med er sport?
– Kombinationen fart, hopp och utmanande banor, säger båda pojkarna
Hur fort går det?
– Kanske 65-85 kilometer i timmen på rakorna, beror lite på banan.
Som så ofta inom cross ärvde sönerna intresset för cross.
– Ja, har kört en del och tävlat tidigare, säger pappa, Magnus Bergqvist.

Hugo Bergqvist där han trivs bäst, på crossbanan. I somras kom han tvåa i SM. Foto: Dary Karina
En 85 kubiks cross-maskin, som den Emil kör har strax över 25 hästkrafter. En 125-kubikare, som Hugo kör, har mellan 40 och 45 hästkrafter.