Logotyp Sydnärkenytt
19 April 2024
Tipsa: 073-629 83 19

Vilks vill bygga upp konstverk igen

Lars Vilks konstverk ”Waaaall” på Kvarntorpshögen hade funnits där en längre tid. Men nu är det nedbränt. Foto: Kumla kommunLars Vilks konstverk ”Waaaall” på Kvarntorpshögen hade funnits där en längre tid. Men nu är det nedbränt. Foto: Kumla kommun

Polisen tror att någon bränt ner Lars Vilks konstverk i Kumla med vilje och utreder händelsen som grov skadegörelse. Vilks själv säger att han vill bygga upp sitt konstverk på "Högen" igen.

När räddningstjänsten under natten till tisdagen kom upp på toppen av Kvarntorsphögen kunde de bara konstatera att konstverket "Waaaall" inte gick att rädda. Lars Vilks är en omstridd och välkänd konstnär.

Vilks "Vandalerna ska ej styra"

I november 2016 förstördes en del av hans omstridda konstverk ”Nimis” i nordvästra Skåne, även det i en brand. Lars Vilks har utsatts för flera mordförsök sedan kontroversen kring hans Muhammedteckningar 2007.

– Det finns ju något kontroversiellt kring min person så man kan ju inte utesluta att de eldas upp eftersom det är jag som är konstnären, uttalar sig Vilks för Svt Örebro under tisdagen.

Avspärrat efter branden. Men i övrigt är "Konst på hög" öppet. Foto: Kumla kommun.

Viljan finns dock att bygga upp "Waaaall" igen, precis som "Nimis".

- Jag tycker att det är viktigt att man gör det, man behöver inte göra den lika stor, men man måste göra en markering och visa att det inte är vandalerna som får styra ordningen. Man kan också bygga upp den så att den bli svårare att elda. Jag har ju ändå lärt mig hur man bygger upp saker för att undvika att de brinner enkelt, avslutar Vilks.

Waaaall hade stil och attityd

Peter Ekström jobbar som rektor på Örebro Konstskola och känner väl till konstverket "Waaaall" på Kvarntorpshögen och Lars Vilks som konstnär.

- Javisst gör jag det, och jag tyckte bra om det. Det är väldigt roligt att haft det på "Högen" och jag tyckte det passade riktigt bra in där och det har ju även funnits en längre tid, säger Ekström.

Vad var det du gillade med konstverket?

- Det hade en annan stil och attityd än de övriga konstverken, lite som Vilks var som konstnär överlag och jag tycker det är bra och nödvändigt att ha en bredd för konstverken på "Högen" och i hela länet så inte allt är likadant.

"Har ju knappast självantänt"

Vad stod det för enligt dig?

- Nån sorts obändlig skaparlust. Det påminde om barn som byggde kojor i skogen. Både byggtekniskt och attityd var annorlunda, säger Ekström som är medveten om hur kontroversiell Lars Vilks är. 

- Han är kontroversiell, men det får aldrig ges uttryck för såna här handlingar, det är fruktansvärt! Dessutom var det väldigt farligt, tänk om branden nått folk eller andra konstverk, avslutar Peter Ekström.

Vid kontakt med polisen strax efter kl 14 säger de följande.

- Rubricering på anmälan kommer vara grov skadegörelse. Det betyder att vi tror att någon tänt på med avsikt, det har ju knappast självantänt. Sen får vi utreda motiv och vem vi tror det är, men där är vi inte än, säger Stefan Dangardt, pressinförmatör polisen Region Bergslagen. 

Ett landmärke och karraktär

Konstverket "Waaaall" har funnits på "Högen" sedan 1998, ett av ursprungskonstverken sedan man började med "Konst på hög"

- Det känns förfärligt tråkigt, i synnerhet som just besökssäsongen har öppnat. Det stod som ett landmärke där och var en riktig karraktär på platsen, säger Elisabeth Jangenby, förvaltningschef hos Kumla kommun.

Vad säger ni om Vilks uttalande att bygga upp det igen?

- Det är för tidigt att uttala sig om utan vi får ta det efterhand. Men det kommer att bli väldigt tomt där, avslutar Elisabeth Jangenby. 

Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Obs: Du måste ange en korrekt e-postadress.

Svennis
Jag fördömer skadegörelser på konstverk. Lars Vilks har kostat och kostar oss stora skattepengar och hans så kallade konstverk skall inte byggas upp igen.Jag vill inte kalla skapelsen för konstverk utan en missprydande brädhög. Konst på hög förtjänar något vackrare och bättre.
2019-06-11 14:15
kg
det ska självklart byggas upp igen
2019-06-11 14:48
Ruben den röde
Tycker ditt tänk nästan är en skymf mot öppna samhället Svennis. Nog håller jag med om det är onödigt att skattepengar går åt till att skydda honom dygnet runt. Men det är ju inte hans fel att det är så. Felet ligger hos den grupp som hotar honom. Olustigt med sånt här svineri.
2019-06-11 14:57
K.V.M
Svennis Lars Vilks har samma värde och rättigheter som alla andra och ska inte straffas för att vissa individer har bestämt sig att dom står över alla regler och lagar som finns i en demokrati och förstör Lars Vilks konstverk. Därför är det väldigt viktigt ut ett demokratiskt perspektiv att konstverket byggs upp igen för annars visar det svenska samhället att det lönar sig att ta till olagliga metoder för att få bort det man inte tycker om.
2019-06-11 16:18
Pp
Om vi tillåter extremister att tysta konstnärer är vi illa ute som samhälle. Argumentet att Vilks kostar mycket skattepengar är ju att börja i fel ände. Problemet är väl att han behöver skydd?
2019-06-11 18:58
K.V.M
I Sverige har vi yttrandefrihet och demokrati. Det är något som många offrar sina liv för att få. Därför är det väldigt viktigt att vi tillsammans står upp för den i Sverige. Därför är det viktigt att konstverket byggs upp igen. Yttrandefriheten gäller alla och man kan inte välja och vraka och välja dom med "rätt" politik åsikt som PP är inne på.
2019-06-12 0:24
Peterklippan
Varför inte låta Stefan Holm bygga nått i LEGO.som kommunens invånare skänker och fraktar dit,helt gratis!Det finns säkert mycket som ligger å samlar damm hemma i stugorna.
2019-06-12 11:23
kg
kvm tror du tolkat pp lite knasigt , läs igen
2019-06-12 22:27
Lasse Hansson
K.V.M, har vi verkligen yttrandefrihet i Sverige? För den som inte följer PK blir straffet hårt, framför allt i arbetslivet.
2019-06-13 0:37
Pp
K.V.M har tolkat mig helt korrekt.
2019-06-13 10:46
K.V.M
Lasse Holm. Jodå det råder iaf yttrandefrihet på pappret. Men du har tyvärr rätt. Det är ju bara att läsa här bland kommentarerna. Det finns ju åsikter om att Vilks har kostat samhället för mycket pengar. Men då har man valt att tolka yttrandefrihet helt fel. Det är inte Vilks som kostar skattebetalarna. Det är alla som förstör och hotar Vilks som kostar oss skattebetalare åtskilliga miljoner. Därför är det viktigt för demokratin att alla står upp för Lars Vilks. Det är också väldigt viktigt att vi i Sverige står upp för demokratin och yttrandefriheten speciellt med tanke på att människor riskerar sina liv och offrar sin liva för att just få demokrati och yttrandefrihet.
2019-06-13 13:35
kg
Skulle han nu inte få bygga upp den igen så kommer jag att göra det. Den ska stå där så enkelt är det
2019-06-13 16:12
Råttan
Vilks och dan park är bäst
2019-06-13 21:46
Lasse Hansson
KVM, precis. Vi har yttrandefrihet så länge man följer PK-elitens vilja. Om någon går utanför den finns inte längre någon yttrandefrihet. Straffet är iofs inte fängelse eller tortyr men ofta utfrysning, utebliven karriär och ibland också uppsägning (givetvis anges andra orsaker som samarbetssvårigheter). Ett samhälle som fungerar så slits tyvärr sönder till slut då föraktet mot makten blir stor. Om inte den styrande eliten blir mer ödmjuk kan det blir farligt, med stora missnöjespartier osv.
2019-06-13 23:16
Alvar
Att kalla en staplad brädhög för konst, är konst i sig själv. Görs det dessutom av en kontroversiell "konstnär" då är det heligt. Det känns lite som kejsarens nya kläder, fattar man inte bättre då trycker man hårt på gilla knappen. Men det är väl så konsten skall fungera, det ska beröra. Låt askhögen bli det nya konstverket. Ingen kan göra ett likadant. På skylten framför konstverket skriver man, " Askhög av någon som inte förstår konst"
2019-06-14 18:25
K.V.M
Om man inte bygger upp konstverket så visar samhället med Kumla kommun i spetsen att skadegörelse på det man inte gillar lönar sig. Det finns många som vill göra sig lustiga över att det bara var en hög med brädor. Byggs inte konstverket upp igen har man urholkat yttrandefriheten och demokratin i Sverige. Det är mycket mycket farligt att tillåta det. Vad blir då nästa steg? Samtidigt så dör människor i sin kamp för att få demokrati och yttrandefrihet i andra länder. Därför måste vi i Sverige som har demokrati och yttrandefrihet vara väldigt noga med att inte urholka och missbruka den. Solidaritet är ett ord som brukar användas på vänsterkanten.
2019-06-15 9:07
Olddriver
Intressanta vinklingar på två begrepp, yttrandefrihet ich konst. Konstnären ifråga har blivit kontroversiell på grund av hans ”konst” inte passar vissa grupper. Eftersom den feministiska svenska regeringen för en ganska undfallande politik mot dessa grupper kan det tagits som ett klartecken för att bränna upp detta ”Konstverk”. Jag tycker att konst på hög kan behålla brädhögen som återstår. Se den som ett tidens tecken; allt avvikande ska elimineras.
2019-06-15 10:55
Maggan
Det är väl inte den största förlusten, Vilks är en riktig rasist så jag förstår att sådant här händer. Tråkigt såklart, men han får lite skylla sig själv.
2019-06-15 21:38
Roffe
Skylla sig själv. Så alla konstnärer som har åsikter eller konst som inte gillas av andra. Dom får skylla sig själva om dras verk blir förstörda. Nu vet vi det.
2019-06-16 14:27
kg
Förklara Maggan
2019-06-16 16:35
Svennis
Tack Maggan för din kommentar! Vilks får stöd av många rasister och Sverige Demokrater. Jag tycker som du att Viks lite får skylla sig själv när man förlöjligar och hånar andra religioner då bör man förvänta sig kraftiga reaktioner. Det samma skulle förmodligen gälla om någon skulle förlöjliga och håna vår religion.
2019-06-16 17:14
K.V.M
Maggan. Du är verkligen inte nådig i dina anklagelser mot Vilks. Hur kan du påstå att han är rasist? Det är ju helt befängt av dig. Men i Sverige så råder demokrati och yttrandefrihet så det är olagligt att försöka och hota alla människor, även dom man väljer att benämna som rasister. Man ska inte behöva "skylla sig själv" bara för att man inte har en viss åsikt. Sverige är noga med att kritisera andra länder där sånt odemokratisk pågår därför är det av allra högsta grad viktigt att konstverket byggs upp igen. Dom onda krafterna får inte ta över samhället!!
2019-06-16 19:36
Maggan
KVM och Roffe! Han har hånat muslimer och Muhammed världen över, det gör man inte utan att vänta på konsekvenser. Om han inte ville vara med om skadegörelse kanske han inte skulle förnedrat andra människor, det är inte schysst spel. FÖRBJUD RASISTERNA!
2019-06-17 9:08
K.V.M
Maggan. När Jimmie Åkesson kallades tjock och det i P3 förra året och han reagerade på det så blev det ett ramaskri från vänsterkanten. För att det är olämpligt att kritisera det. Men när Lars Vilks gör sina konstverk får han skylla sig själv när människor försöker mörda honom och dom slår sönder hans skapelser. Jag kan bara dra den slutsatsen att alla har tydligen inte samma värde i Sverige. Människor med åsikter på vänsterkanten får inte kritiseras och människor på högerkanten som mördas eller utsätts för mordförsök får skylla sig själva... Eller? Det är mycket allvarligt när människor ger sig på konstnärer, Sveriges regering är snabba med att kritisera mindre demokratiska länder när dom censurerar konstnärer men i Sverige får tydligen konstnärer skylla sig själva när grupper av kriminella ger sig på och förstör konstverk och som i Vilks fall utsätter honom för mordförsök.
2019-06-17 12:23
Roffe
Maggan. Och därför är det rätt att bränna upp döda ting enligt dig. Tycker du att ditt tänk bidrar till mindre skadegörelse?.
2019-06-17 12:26
kg
Det är sådana som dig Maggan som skapar rasister
2019-06-17 15:10
K.V.M
Maggan. När rädslan för att ha "fel åsikter" uppstår så slutar allt sunt förnuft att gälla och kapplöpningen om vem som kan ta mest avstånd från SD och allt som på något sätt går emot människor som kommer från andra länder. Till och med skadegörelse rättfärdigas, mordförsök mm. Vart tog vanligt sunt förnuft vägen? Ingen som får sina konstverk förstörda får skylla sig själv!!! För dom onda krafterna får verkligen inte ta över samhället. Vi måste stå upp tillsammans för yttrandefrihet och demokrati, därför finns det inget annat än att bygga upp konstverket. Det är viktigt för att våra barn och barnbarn ska få växa upp i ett land där värme, gemenskap och yttrandefrihet gäller.
2019-06-18 7:51
Svennis
När rasiterna blir angripna så slår dom tillbaka och kallar andra människor för rasister men jag som följer kommentarer på Kumlanytt vet vilka dom verkliga rasisterna är och dom återfinns bland högerextrema partier som te.x Sverigedemokraterna.Vilks har förnedrat andra religioner då kan man förvänta sig kraftiga reaktioner och man riskerar att kallas för rasist.Många personer bör inte ta orden demokrati och medmänsklighet i sin mun för att dessa personer betyder det något annat att inte kritisera högerextrema åsikter.Stå på dig Maggan och tack för dina åsikter.
2019-06-18 9:12
Frasse
Ovanstående diskussion är helt befängd. Klart att verket ska byggas upp igen,om konstnären önskar så.Vi kan inte låta vandaler ta makten,vare sig de är höger eller vänster.Det är ju inte ens säkert att det finns något politiskt motiv bakom nedbränningen.Konstverk attackeras och förstörs regelbundet.T.ex statyn av Nilla Fischer.Vem gjorde det?En kvinnohatare,fotbollshatare eller helt enkelt nån som inte hade nåt bättre för sig. Diskussionen om vad som är konst kan ni lägga ner.Det ligger alltid i betraktarens öga.Jag tycker Kumla är en föredömlig kommun som satsar så mycket på konst. Förslaget om en LEGO-skulptur är lysande förresten!
2019-06-18 11:03
K.V.M
Svennis. Det är aldrig rätt förstöra, hota och utsätta människor för mordförsök för att man ogillar den personens åsikter. Sverige är mycket noga med att kritisera andra länder där sådant sker. Men i Sverige är det tydligt att det är något man får räkna med, få sina saker förstörda och leva med ständigt skydd för man lever under konstant mordhot.. Väldigt märkligt resonemang som verkligen inte på något sätt hör hemma i en demokrati. Dom onda krafterna ska inte få ta över Sverige. Man ska inte behöva riskera att bli mördad eller få sina saker förstörda bara för att man uttrycker sin åsikt. Det är Sverige vi lever i och inte i Kina, Sovjetunionen, Nordkorea, Kuba, Östtyskland eller något annat land som frångått demokratin. Lars Vilks har inte gjort något fel och har inte kostat samhället något. Det är alla dom som tar till våld och förstör konstverk som kostar pengar för samhället. Det är alla dom som ska sättas åt och inte Lars Vilks. Låter man alla människor som är villiga att begå kriminella gärningar för att tysta ner människor med åsikter som man inte delar då är man verkligen mycket farligt ute. Därför är det viktigt att konstverket byggs så att våra barn och barnbarn kan växa upp i ett land där man inte ska behöva riskera att mördas eller få sin egendom förstörd av människor som inte delar deras åsikter.
2019-06-18 14:30
Svennis
K.V.M Du nämner inte ett ord i dina upprepade kommentarer att Vilks faktiskt har vanhelgat en muslimsk religion och på så sätt gjort många människor upprörda. Vilks har också genom att medverka i flera högerextrema rörelsers möten och på sätt kan många anse att han delar dessa gruppers politiska värderingar. Vilks har gjort fel genom att förlöjliga andras religion och det är det som han har fått ta konsekvenserna av och det kostar oss skattebetalare pengar med personligt skydd så kom inte och påstå att Vilks inte bär skuld i den uppkomna situationen..
2019-06-18 15:24
K.V.M
Svennis. Så du menar att om man gör någon upprörd så får man räkna med att utsättas för mordförsök och få saker man gjort förstörda? Gäller det för alla medborgare? Om en centerpartist känner sig kränkt av en vänsterpartist har hen då rätt att förstöra och försöka mörda vänsterpartisten då? Eller vilka tycker du ska räkna med att utsättas för mordförsök? Är det bara konstnärer? Eller är det bara dom med viss politisk åsikt som får skylla sig själva? Har inte alla samma värde Svennis? I mitt Sverige har alla människor samma värde därför måste demokratin och yttrandefriheten försvaras till varje pris. Odemokratiska krafter måste stoppas och lagföras omedelbart.
2019-06-18 18:05
Roffe
Konstverk blir nedbrända. En del tycker det är helt ok. Jag tycker inte det är ok. Men bara för att. Nästa gång jag tycker att en konstnär eller dens verk stör mig. Då ska jag se till så skiten blir uppbränt. För det är ju helt ok att göra så!. Eller hur?. Hmmm. Vart ska jag börja med tändaren. Något förslag?
2019-06-19 22:54
Svennis
Roffe/ Du har missuppfattat hela situationen ingen av kommentarerna påstår att det är ok att tända eld på ett konstverk. Flera av oss som kommenterat detta vill bara belysa bakgrunden till att detta har hänt. Förmodligen för att Vilks förnedrat och hånat Muslimer och det har han fått ta konsekvenserna av. Många personer som nu hyllar demokrati och yttrandefrihet har sympatier i högerextrema partier där man vill påverka demokratin genom att inskränka och förändra te.x Public Service. Ett uttryck som kan passa bra att man talar med kluven tunga.Jag vill önska alla demokrati och yttrandefrihetskämpar en riktig trevlig och GLAD MIDSOMMAR!
2019-06-20 11:59
Roffe
Jag bryr mig inte om konst. Men dom som gör det ska kunna njuta av det. Men bara för att man inte gillar konsten eller konstnären. Så är det inte ok att stödja att skiten blir uppeldat. Jag önskar dig en bra midsommar också.
2019-06-20 19:42
K.V.M
Svennis. När människor anser att deras åsikter är mer värda än andras och bryter mot lagar för att förstöra och utsätta människor för mordförsök SKA det ALLTID fördömas. Det spelar ingen roll om man är Muslim, Jude eller något annat. Ingen har rätt att förstöra konstverk som Vilks eller någon annan gjort. Ingen har rätt att försöka mörda någon annan. Det finns inga som helst förmildrande omständigheter och ska fördömas av hela Sveriges befolkning. Andra människor i världen offrar sina liv för yttrandefrihet men i Sverige vill tydligen vissa göra inskränkningar i yttrandefriheten och då är man verkligen farligt ute. Ingen är mer värd än någon annan och ingen åsikt är mer värd än någon annan åsikt där är det väldigt viktigt att hela befolkningen sår upp och fördömer sabotaget mot konstverket och mordförsöken och inte börjar att försvara kriminell verksamhet som är snudd på terrorism. Tänk efter vad det är för något som ni försöker försvara..
2019-06-20 20:00
Anders Björk
Tack för era synpunkter! Men nu stänger vi kommentarsfältet för denna artikel. Känns som ni tydligt sagt var ni står i frågan så får räcka så.
2019-06-21 0:07
Svennis
Jag fördömer skadegörelser på konstverk. Lars Vilks har kostat och kostar oss stora skattepengar och hans så kallade konstverk skall inte byggas upp igen.Jag vill inte kalla skapelsen för konstverk utan en missprydande brädhög. Konst på hög förtjänar något vackrare och bättre.
2019-06-11 14:15
kg
det ska självklart byggas upp igen
2019-06-11 14:48
Ruben den röde
Tycker ditt tänk nästan är en skymf mot öppna samhället Svennis. Nog håller jag med om det är onödigt att skattepengar går åt till att skydda honom dygnet runt. Men det är ju inte hans fel att det är så. Felet ligger hos den grupp som hotar honom. Olustigt med sånt här svineri.
2019-06-11 14:57
K.V.M
Svennis Lars Vilks har samma värde och rättigheter som alla andra och ska inte straffas för att vissa individer har bestämt sig att dom står över alla regler och lagar som finns i en demokrati och förstör Lars Vilks konstverk. Därför är det väldigt viktigt ut ett demokratiskt perspektiv att konstverket byggs upp igen för annars visar det svenska samhället att det lönar sig att ta till olagliga metoder för att få bort det man inte tycker om.
2019-06-11 16:18
Pp
Om vi tillåter extremister att tysta konstnärer är vi illa ute som samhälle. Argumentet att Vilks kostar mycket skattepengar är ju att börja i fel ände. Problemet är väl att han behöver skydd?
2019-06-11 18:58
K.V.M
I Sverige har vi yttrandefrihet och demokrati. Det är något som många offrar sina liv för att få. Därför är det väldigt viktigt att vi tillsammans står upp för den i Sverige. Därför är det viktigt att konstverket byggs upp igen. Yttrandefriheten gäller alla och man kan inte välja och vraka och välja dom med "rätt" politik åsikt som PP är inne på.
2019-06-12 0:24
Peterklippan
Varför inte låta Stefan Holm bygga nått i LEGO.som kommunens invånare skänker och fraktar dit,helt gratis!Det finns säkert mycket som ligger å samlar damm hemma i stugorna.
2019-06-12 11:23
kg
kvm tror du tolkat pp lite knasigt , läs igen
2019-06-12 22:27
Lasse Hansson
K.V.M, har vi verkligen yttrandefrihet i Sverige? För den som inte följer PK blir straffet hårt, framför allt i arbetslivet.
2019-06-13 0:37
Pp
K.V.M har tolkat mig helt korrekt.
2019-06-13 10:46
K.V.M
Lasse Holm. Jodå det råder iaf yttrandefrihet på pappret. Men du har tyvärr rätt. Det är ju bara att läsa här bland kommentarerna. Det finns ju åsikter om att Vilks har kostat samhället för mycket pengar. Men då har man valt att tolka yttrandefrihet helt fel. Det är inte Vilks som kostar skattebetalarna. Det är alla som förstör och hotar Vilks som kostar oss skattebetalare åtskilliga miljoner. Därför är det viktigt för demokratin att alla står upp för Lars Vilks. Det är också väldigt viktigt att vi i Sverige står upp för demokratin och yttrandefriheten speciellt med tanke på att människor riskerar sina liv och offrar sin liva för att just få demokrati och yttrandefrihet.
2019-06-13 13:35
kg
Skulle han nu inte få bygga upp den igen så kommer jag att göra det. Den ska stå där så enkelt är det
2019-06-13 16:12
Råttan
Vilks och dan park är bäst
2019-06-13 21:46
Lasse Hansson
KVM, precis. Vi har yttrandefrihet så länge man följer PK-elitens vilja. Om någon går utanför den finns inte längre någon yttrandefrihet. Straffet är iofs inte fängelse eller tortyr men ofta utfrysning, utebliven karriär och ibland också uppsägning (givetvis anges andra orsaker som samarbetssvårigheter). Ett samhälle som fungerar så slits tyvärr sönder till slut då föraktet mot makten blir stor. Om inte den styrande eliten blir mer ödmjuk kan det blir farligt, med stora missnöjespartier osv.
2019-06-13 23:16
Alvar
Att kalla en staplad brädhög för konst, är konst i sig själv. Görs det dessutom av en kontroversiell "konstnär" då är det heligt. Det känns lite som kejsarens nya kläder, fattar man inte bättre då trycker man hårt på gilla knappen. Men det är väl så konsten skall fungera, det ska beröra. Låt askhögen bli det nya konstverket. Ingen kan göra ett likadant. På skylten framför konstverket skriver man, " Askhög av någon som inte förstår konst"
2019-06-14 18:25
K.V.M
Om man inte bygger upp konstverket så visar samhället med Kumla kommun i spetsen att skadegörelse på det man inte gillar lönar sig. Det finns många som vill göra sig lustiga över att det bara var en hög med brädor. Byggs inte konstverket upp igen har man urholkat yttrandefriheten och demokratin i Sverige. Det är mycket mycket farligt att tillåta det. Vad blir då nästa steg? Samtidigt så dör människor i sin kamp för att få demokrati och yttrandefrihet i andra länder. Därför måste vi i Sverige som har demokrati och yttrandefrihet vara väldigt noga med att inte urholka och missbruka den. Solidaritet är ett ord som brukar användas på vänsterkanten.
2019-06-15 9:07
Olddriver
Intressanta vinklingar på två begrepp, yttrandefrihet ich konst. Konstnären ifråga har blivit kontroversiell på grund av hans ”konst” inte passar vissa grupper. Eftersom den feministiska svenska regeringen för en ganska undfallande politik mot dessa grupper kan det tagits som ett klartecken för att bränna upp detta ”Konstverk”. Jag tycker att konst på hög kan behålla brädhögen som återstår. Se den som ett tidens tecken; allt avvikande ska elimineras.
2019-06-15 10:55
Maggan
Det är väl inte den största förlusten, Vilks är en riktig rasist så jag förstår att sådant här händer. Tråkigt såklart, men han får lite skylla sig själv.
2019-06-15 21:38
Roffe
Skylla sig själv. Så alla konstnärer som har åsikter eller konst som inte gillas av andra. Dom får skylla sig själva om dras verk blir förstörda. Nu vet vi det.
2019-06-16 14:27
kg
Förklara Maggan
2019-06-16 16:35
Svennis
Tack Maggan för din kommentar! Vilks får stöd av många rasister och Sverige Demokrater. Jag tycker som du att Viks lite får skylla sig själv när man förlöjligar och hånar andra religioner då bör man förvänta sig kraftiga reaktioner. Det samma skulle förmodligen gälla om någon skulle förlöjliga och håna vår religion.
2019-06-16 17:14
K.V.M
Maggan. Du är verkligen inte nådig i dina anklagelser mot Vilks. Hur kan du påstå att han är rasist? Det är ju helt befängt av dig. Men i Sverige så råder demokrati och yttrandefrihet så det är olagligt att försöka och hota alla människor, även dom man väljer att benämna som rasister. Man ska inte behöva "skylla sig själv" bara för att man inte har en viss åsikt. Sverige är noga med att kritisera andra länder där sånt odemokratisk pågår därför är det av allra högsta grad viktigt att konstverket byggs upp igen. Dom onda krafterna får inte ta över samhället!!
2019-06-16 19:36
Maggan
KVM och Roffe! Han har hånat muslimer och Muhammed världen över, det gör man inte utan att vänta på konsekvenser. Om han inte ville vara med om skadegörelse kanske han inte skulle förnedrat andra människor, det är inte schysst spel. FÖRBJUD RASISTERNA!
2019-06-17 9:08
K.V.M
Maggan. När Jimmie Åkesson kallades tjock och det i P3 förra året och han reagerade på det så blev det ett ramaskri från vänsterkanten. För att det är olämpligt att kritisera det. Men när Lars Vilks gör sina konstverk får han skylla sig själv när människor försöker mörda honom och dom slår sönder hans skapelser. Jag kan bara dra den slutsatsen att alla har tydligen inte samma värde i Sverige. Människor med åsikter på vänsterkanten får inte kritiseras och människor på högerkanten som mördas eller utsätts för mordförsök får skylla sig själva... Eller? Det är mycket allvarligt när människor ger sig på konstnärer, Sveriges regering är snabba med att kritisera mindre demokratiska länder när dom censurerar konstnärer men i Sverige får tydligen konstnärer skylla sig själva när grupper av kriminella ger sig på och förstör konstverk och som i Vilks fall utsätter honom för mordförsök.
2019-06-17 12:23
Roffe
Maggan. Och därför är det rätt att bränna upp döda ting enligt dig. Tycker du att ditt tänk bidrar till mindre skadegörelse?.
2019-06-17 12:26
kg
Det är sådana som dig Maggan som skapar rasister
2019-06-17 15:10
K.V.M
Maggan. När rädslan för att ha "fel åsikter" uppstår så slutar allt sunt förnuft att gälla och kapplöpningen om vem som kan ta mest avstånd från SD och allt som på något sätt går emot människor som kommer från andra länder. Till och med skadegörelse rättfärdigas, mordförsök mm. Vart tog vanligt sunt förnuft vägen? Ingen som får sina konstverk förstörda får skylla sig själv!!! För dom onda krafterna får verkligen inte ta över samhället. Vi måste stå upp tillsammans för yttrandefrihet och demokrati, därför finns det inget annat än att bygga upp konstverket. Det är viktigt för att våra barn och barnbarn ska få växa upp i ett land där värme, gemenskap och yttrandefrihet gäller.
2019-06-18 7:51
Svennis
När rasiterna blir angripna så slår dom tillbaka och kallar andra människor för rasister men jag som följer kommentarer på Kumlanytt vet vilka dom verkliga rasisterna är och dom återfinns bland högerextrema partier som te.x Sverigedemokraterna.Vilks har förnedrat andra religioner då kan man förvänta sig kraftiga reaktioner och man riskerar att kallas för rasist.Många personer bör inte ta orden demokrati och medmänsklighet i sin mun för att dessa personer betyder det något annat att inte kritisera högerextrema åsikter.Stå på dig Maggan och tack för dina åsikter.
2019-06-18 9:12
Frasse
Ovanstående diskussion är helt befängd. Klart att verket ska byggas upp igen,om konstnären önskar så.Vi kan inte låta vandaler ta makten,vare sig de är höger eller vänster.Det är ju inte ens säkert att det finns något politiskt motiv bakom nedbränningen.Konstverk attackeras och förstörs regelbundet.T.ex statyn av Nilla Fischer.Vem gjorde det?En kvinnohatare,fotbollshatare eller helt enkelt nån som inte hade nåt bättre för sig. Diskussionen om vad som är konst kan ni lägga ner.Det ligger alltid i betraktarens öga.Jag tycker Kumla är en föredömlig kommun som satsar så mycket på konst. Förslaget om en LEGO-skulptur är lysande förresten!
2019-06-18 11:03
K.V.M
Svennis. Det är aldrig rätt förstöra, hota och utsätta människor för mordförsök för att man ogillar den personens åsikter. Sverige är mycket noga med att kritisera andra länder där sådant sker. Men i Sverige är det tydligt att det är något man får räkna med, få sina saker förstörda och leva med ständigt skydd för man lever under konstant mordhot.. Väldigt märkligt resonemang som verkligen inte på något sätt hör hemma i en demokrati. Dom onda krafterna ska inte få ta över Sverige. Man ska inte behöva riskera att bli mördad eller få sina saker förstörda bara för att man uttrycker sin åsikt. Det är Sverige vi lever i och inte i Kina, Sovjetunionen, Nordkorea, Kuba, Östtyskland eller något annat land som frångått demokratin. Lars Vilks har inte gjort något fel och har inte kostat samhället något. Det är alla dom som tar till våld och förstör konstverk som kostar pengar för samhället. Det är alla dom som ska sättas åt och inte Lars Vilks. Låter man alla människor som är villiga att begå kriminella gärningar för att tysta ner människor med åsikter som man inte delar då är man verkligen mycket farligt ute. Därför är det viktigt att konstverket byggs så att våra barn och barnbarn kan växa upp i ett land där man inte ska behöva riskera att mördas eller få sin egendom förstörd av människor som inte delar deras åsikter.
2019-06-18 14:30
Svennis
K.V.M Du nämner inte ett ord i dina upprepade kommentarer att Vilks faktiskt har vanhelgat en muslimsk religion och på så sätt gjort många människor upprörda. Vilks har också genom att medverka i flera högerextrema rörelsers möten och på sätt kan många anse att han delar dessa gruppers politiska värderingar. Vilks har gjort fel genom att förlöjliga andras religion och det är det som han har fått ta konsekvenserna av och det kostar oss skattebetalare pengar med personligt skydd så kom inte och påstå att Vilks inte bär skuld i den uppkomna situationen..
2019-06-18 15:24
K.V.M
Svennis. Så du menar att om man gör någon upprörd så får man räkna med att utsättas för mordförsök och få saker man gjort förstörda? Gäller det för alla medborgare? Om en centerpartist känner sig kränkt av en vänsterpartist har hen då rätt att förstöra och försöka mörda vänsterpartisten då? Eller vilka tycker du ska räkna med att utsättas för mordförsök? Är det bara konstnärer? Eller är det bara dom med viss politisk åsikt som får skylla sig själva? Har inte alla samma värde Svennis? I mitt Sverige har alla människor samma värde därför måste demokratin och yttrandefriheten försvaras till varje pris. Odemokratiska krafter måste stoppas och lagföras omedelbart.
2019-06-18 18:05
Roffe
Konstverk blir nedbrända. En del tycker det är helt ok. Jag tycker inte det är ok. Men bara för att. Nästa gång jag tycker att en konstnär eller dens verk stör mig. Då ska jag se till så skiten blir uppbränt. För det är ju helt ok att göra så!. Eller hur?. Hmmm. Vart ska jag börja med tändaren. Något förslag?
2019-06-19 22:54
Svennis
Roffe/ Du har missuppfattat hela situationen ingen av kommentarerna påstår att det är ok att tända eld på ett konstverk. Flera av oss som kommenterat detta vill bara belysa bakgrunden till att detta har hänt. Förmodligen för att Vilks förnedrat och hånat Muslimer och det har han fått ta konsekvenserna av. Många personer som nu hyllar demokrati och yttrandefrihet har sympatier i högerextrema partier där man vill påverka demokratin genom att inskränka och förändra te.x Public Service. Ett uttryck som kan passa bra att man talar med kluven tunga.Jag vill önska alla demokrati och yttrandefrihetskämpar en riktig trevlig och GLAD MIDSOMMAR!
2019-06-20 11:59
Roffe
Jag bryr mig inte om konst. Men dom som gör det ska kunna njuta av det. Men bara för att man inte gillar konsten eller konstnären. Så är det inte ok att stödja att skiten blir uppeldat. Jag önskar dig en bra midsommar också.
2019-06-20 19:42
K.V.M
Svennis. När människor anser att deras åsikter är mer värda än andras och bryter mot lagar för att förstöra och utsätta människor för mordförsök SKA det ALLTID fördömas. Det spelar ingen roll om man är Muslim, Jude eller något annat. Ingen har rätt att förstöra konstverk som Vilks eller någon annan gjort. Ingen har rätt att försöka mörda någon annan. Det finns inga som helst förmildrande omständigheter och ska fördömas av hela Sveriges befolkning. Andra människor i världen offrar sina liv för yttrandefrihet men i Sverige vill tydligen vissa göra inskränkningar i yttrandefriheten och då är man verkligen farligt ute. Ingen är mer värd än någon annan och ingen åsikt är mer värd än någon annan åsikt där är det väldigt viktigt att hela befolkningen sår upp och fördömer sabotaget mot konstverket och mordförsöken och inte börjar att försvara kriminell verksamhet som är snudd på terrorism. Tänk efter vad det är för något som ni försöker försvara..
2019-06-20 20:00
Anders Björk
Tack för era synpunkter! Men nu stänger vi kommentarsfältet för denna artikel. Känns som ni tydligt sagt var ni står i frågan så får räcka så.
2019-06-21 0:07
Publicerad: 2019-06-11 13:22
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Trädgårdsgatan 9B, 692 31 Kumla