Logotyp Sydnärkenytt
29 March 2024
Tipsa: 073-629 83 19

Tre slutade snabbt
på privata förskolan

Förskolan Fjärilen har haft personalproblem. Arkivfoto Anders BjörkFörskolan Fjärilen har haft personalproblem. Arkivfoto Anders Björk

Tre barnskötare på Fjärilen, Kumlas första privata förskola, har sagt upp sig, missnöjda med ledningen. - Annars hade jag sagt upp dem, säger chefen och ägaren Leyla Parsa.

Exakt vad konflikten bottnar i har Kumlanytt inte fått någon klarhet om. Anmärkningsvärt är dock att tre av de fem fast anställda för barnverksamheten slutar efter en kort tid på den nya förskolan. Två av dem som sagt upp sig är samtidigt sjukskrivna.

Den uppkomna personalbristen ledde till att förskolan förra veckan fick be föräldrar att hämta sina barn tidigare. Förskolan vände sig även till kommunen och fick tillfällig hjälp med att ordna en vikarie.

- Det är olyckligt när tre slutar samtidigt och vi känner ett ansvar för föräldrarna, förklarar kommunens skolchef Ann-Sofie Vennerstrand om hjälpen till företaget. Hon säger sig inte känna till ”problematiken” bakom motsättningen mellan delar av personalen och ledningen.

Leyla Parsa, chef och ägare till förskolan Fjärilen, uppvaktades nyligen av kommunen. Arkivfoto Anders Björk
Pratat med "kunder"

En konfliktyta verkar ha varit kontakten med föräldrarna, att de berörda barnskötarna gett uppgifter - oklart om vad - till föräldrarna som de enligt ledningen inte skulle ha gjort.

Det framgår när Kumlanytt på onsdagen besökte Fjärilen där Leyla Parsa och kvalitetsansvariga Maria Gewe svarade på frågor.

- De har pratat med föräldrarna trots att de är våra kunder, säger Maria Gewe, det är annat här än i kommunen. De har pratat med våra kunder, vår intäkt kan man säga, och då kan det bli tokigt.

- Det har inte fungerat men jag vill inte hänga ut dem, säger Leyla Parsa. Hon anser att det är orättvist att hennes förskola utsätts för misstankar när de som nu sagt upp sig ”har misskött sina arbetsuppgifter”.

Två kulturer

Då griper Maria Gewe in och mildrar något chefens uttalande:

- Dom har inte trivts på förskolan och Leyla är en tydlig chef som vill ha ordning och reda, att läroplanen följs med fokus på barnen.

Här kan krocken anas mellan två synsätt, privatägt eller offentligt. En företagskultur där ägaren-chefen bestämmer över anställda för att värna lönsamhet eller arbetsordningen på en kommunal förskola där både personal och föräldrar är medborgare.

De tre barnskötarna insåg möjligen inte skillnadens konsekvenser.

Blev oroade

Fjärilen höll i måndags ett föräldramöte för att informera om den uppkomna situationen och enligt de ansvariga kunde frågorna redas ut.

- Vi blev mycket oroade förra veckan då tre av personalen som vår dotter Molly tydde sig till plötsligt försvann utan förklaring, säger Linus Enblom till Kumlanytt. Det handlar ju om hennes trygghet.

- Orsaken framkom inte helt på mötet men jag tycker de hade en bra handlingsplan och hela konceptet med förskolan tycker vi fungerar superbra, säger föräldern Linus Enblom.

Kontaktat facket

De barnskötare som sagt upp sig har informerat sin fackförening Kommunal Södra Örebro län, som dock har svårt att agera eftersom Nanny Belle AB, som driver Fjärilen, inte är med i någon arbetsgivarorganisation och inte har något kollektivavtal.

- Man kan samarbete med Kommunal ändå, det har jag gjort tidigare i Örebro, säger Leyla Persa.

Enligt Susanne Wir, förskolelärare anställd på Fjärilen sedan slutet av februari, fungerar verksamheten bra.

Av de 30 barn som är inskrivna, de flesta småttingar 1-2 år, varierar antalet för närvarande (på grund av sjukdom) mellan 12 barn och 21. De ansvariga uppger att rekrytering pågår för att ersätta de anställda, som plötsligt fann för gott att sluta.

Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Obs: Du måste ange en korrekt e-postadress.

Håkan Sandberg
Fascinerande läsning. S+M - privat förskola utan kollektivavtal, pratat med föräldrarna... Socialdemokrater, hur känns det?
2019-04-17 20:15
Pluttan
Så tråkigt när det blir konflikter så snabbt efter nystart?
2019-04-17 20:21
Karl johansson
Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli..
2019-04-17 20:38
Fröken
Tråkigt när en före detta arbetsgivare går ut i tidningen med rena lögner. Inte mycket som stämmer i deras svar.
2019-04-17 20:39
Kajsa
Jag vet exakt vad dom tre barnskötarna har fått uthärdat och om ni läser detta så lider jag med er.
2019-04-17 21:23
Sara
Om dom anställda misskötte sina arbetsuppgifter varför fick dom då inte sparken innan dom sa upp sig själva, att komma med det försvaret som ägaren gör är ett typisk sätt att försöka rädda sig själv på. Att tre pedagoger säger upp sig säger en hel del om verksamheten.
2019-04-17 21:23
Anna
Hur kan kumla kommun tillåta ett företag utan kollektivavtal att ta sig an våra barn. Varken tryggt för barn eller anställda. Varför kollade man inte upp detta företag, hur det var för flera år sedan i Örebro. Man blir mörkrädd.
2019-04-17 21:46
Paula
Håller med ovanstående. Detta säger mer om verksamheten än pedagogerna som utsatts för en hostile arbetsgivare.
2019-04-17 21:55
Förskollärare
Som det står i artikeln "Dom har inte trivts på förskolan och Leyla är en tydlig chef som vill ha ordning och reda, att läroplanen följs med fokus på barnen." Denna kommentar stämmer inte heller. Personalen har trivts med varandra och med föräldrar och barn. De har tyckt om sitt uppdrag att arbeta med barnen utifrån läroplanen. Men som Sara skriver att när flera slutar på kort tid säger det mycket om verksamheten, att den inte fungerar. Får hoppas att kommunen och politikerna i Kumla kollar upp detta ordentligt.
2019-04-17 22:01
Kumling
Rättvisan kommer segra tillslut och förhoppningsvis kommer sanningen om den så kallade chefen fram. Stå på er pedagoger!
2019-04-17 22:56
Insatt i ämnet
Egendomligt och samtidigt skamligt att inte ha kollektivavtal! Olustigt att inte kommunen som är huvudansvarig med kommunstyrelsen i spetsen, har haft koll på detta innan upphandlingen skedde.
2019-04-18 5:58
Elsa
Vad jag inte förstår är hur Kumla kommun kan understödja en verksamhet som arbetar med kommunens barn och ej har kollektivavtal!! Verkar som en "golddigger" verksamhet! Bryr man sig inte om personalen så tror jag inte man bryr sig om barnen.
2019-04-18 7:10
Kumla
Kumla kommun ta över förskolan!
2019-04-18 7:28
Jennie
- De har pratat med föräldrarna trots att de är våra kunder, säger Maria Gewe, det är annat här än i kommunen. De har pratat med våra kunder, vår intäkt kan man säga, och då kan det bli tokigt. Menar ni på allvar att föräldrarna och barnskötarna inte får prata med varandra? Dom som förmodligen varit både barnens och föräldrarnas trygghet på förskolan. Bara detta säger ju ALLT om företaget och dess ägare! Kumla kommun det kanske är dax att ingripa!
2019-04-18 7:50
Bosse L
Verkar som Oskar Svärds prestigeprojekt havererar innan det ens startat...
2019-04-18 8:03
Pp
Skillnaden mellan kommunal cykelverkstad och privat företag blev nog en chock. I ett företag finns ju prestationskrav.
2019-04-18 8:04
Mats
Från hyllad till sågad!
2019-04-18 8:38
Malin
Att ta en en privataktör är säkert många skeptiska mot. Jag tycker i grunden att det är ok. Men att ta in en privat aktör utan kollektivavtal. Vi vet alla vad det innebär för de som arbetar. Fruktansvärt dåligt av fram för allt S. Ansvariga politiker? uttala er!
2019-04-18 8:51
Ann
Så typiskt att två av de är sjukskrivna. Tänka lite om barnen istället för själva hela tiden!
2019-04-18 8:53
Rasmus L
Oj vad folk var snabba att döma här då! Ett privat företag känns som djävulen själv i sen urminnes tider vänsterstyrda Kumla. Ni kanske ska vänta med att ha allt klart för er om vad som hänt. Förskolan finns ju på andra platser med och går tydligen jättebra där så varför skulle det inte kunna funka bra även i Kumla?
2019-04-18 10:12
Erik W
Det är alltid inkörningsproblem med ny verksamhet. Förskolan är fin, de vill det bästa för barnen så hoppas personalproblemen ordnar sig.
2019-04-18 10:33
Svennis
Jag uppmanar Leyla Persa att skyndsamt teckna avtal med Kommunal det är viktigt för alla parter att det finns ett kollektivavtal. För övrigt är det svårt för utomstående att sätta sig in i den uppkomna konflikten så låt parterna reda ut detta för allas bästa. En sak är säker det finns bra och mindre bra personal så det är ofta inte en parts fel att två träter. Om personal inte följer arbetsmarknadens, företagets regelverk så bör varning eller uppsägning ske enligt gällande regelverk.
2019-04-18 11:20
Matias Galli
Man blir mörkrädd när man läser "De har pratat med våra kunder, vår intäkt kan man säga, och då kan det bli tokigt". Tungan slant uppenbarligen när man avslöjar att man ser kunder (barn och föräldrar) som intäkter och inte som individer.
2019-04-18 12:00
Bosse L
Fördelen för kunderna är ju att dom kan välja en annan förskola! Man behöver ju inte stödja en verksamhet vars enda mål är att tjäna pengar på våra barn. Varje skattekrona ska gå till barnen!! Inte till ägaren.
2019-04-18 12:13
Inte glömt
Man klagar på att en privat företagare ej har tecknat kollektivavtal men vad hjälper ett sådant avtal. För några år sedan gick dåvarande ordföranden i kommunstyrelsen ut till ett kommunalt vårdboende och på stående fot avskedade han tre undersköterskor. Det kostade oss skattebetalare mellan 4-4,5 miljoner kronor i bl.a. uppsägningslön, skadestånd och i advokatkostnader för egna och motpartens advokater. Även S-företrädare kan alltså göra fel trots kollektivavtal..
2019-04-18 12:42
A. Karlsson
ANN. Vad är det som är så typiskt? Menar du på allvar att man inte får vara sjuk? märkligt kommentar måste jag säga.
2019-04-18 13:23
Annalena
Dom som skriver att detta företag fungerar fint på andra orter vet inte vad de pratar om. Har ni någonsin hört om mörkläggning? Hur kan ni veta vad som funkar om ni inte jobbar under den ledningen? Varför inte ha kollektiv avtal för att skydda sina anställda? Nej tack bojkott på detta.
2019-04-18 13:35
E
Svar till Ann: Så det är alltså själviskt av dom att vara för sjuka för att kunna gå till jobbet?! Eller hur menar du? Man blir ju knappast lättvindigt sjukskriven nuförtiden så det finns ju en anledning till att dom inte kan jobba!
2019-04-18 14:12
Mamma L
Vi vill önska er lycka till om ni läser detta. Fina och trygga pedagogerna❤️ Sen vill jag uppmärksamma att förskolan gick ut med fel och kränkande information om dem till föräldrar. Inlägget är ändrat efter det togs upp med Leyla Parsa.
2019-04-18 15:10
Calle
Vi får hoppas att hon finner personal som inser, och har förmågan, att se till barnens bästa och respektera att ägaren av företaget bestämmer vad som skall göras och hur arbetet skall utföras. Dom tre som sagt upp sig "trivdes med varandra". Det räcker ju inte eftersom man skall utföra ett arbete efter givna instruktioner. Det är ju inte en kommunal verksamhet där mysigt, sjukskrivning och allmänt gnäll är legio. Välkommen till verkligheten!
2019-04-18 16:13
Petter
Är det någon som en intervjuat den drabbade personalen? Är det någon som bryr sig om dom? Föräldrarna vars barn de har tagit hand om, vad har ni gjort för att agera? Bryr ni er? Finns ju två sidor till varje historia... Varför får vi bara veta vad företaget som försöker rädda sig själv har att säga? Politiker i Kumla ser ni detta?
2019-04-18 16:22
Malin K
Lätt att sitta och döma utan att veta bakgrunden till allting. Skulle det vara en kommunal förskola hade ni knappt hyst ett ord, tro mig kommunala förskolor är inte perfekta, de vill bara se ut som att de är de. Viktigt att tänka på är att förskolan är nyöppnad och det tar tid att stadga sig och hitta ett fungerande arbetssätt. Sätt er i ägarens skor innan ni uttalar er.
2019-04-18 16:28
Han som gick i taket
- "De har pratat med föräldrarna trots att de är våra kunder, säger Maria Gewe, det är annat här än i kommunen. De har pratat med våra kunder, vår intäkt kan man säga, och då kan det bli tokigt." Helt galet naturligtvis! Det är ju samma sak som om kassapersonalen på ICA skulle prata med kunderna. Herregud!!!! Sedan vet jag inte om man ska ta vokabulären i artikeln som ett inlägg i debatten. Det måste väl röra sig om förskolelärare (pedagoger) snarare än det något nedvärderande uttrycket "barnskötare". Till skillnad mot hästskötare kanske?
2019-04-18 16:34
Sara
Finns bra och betydligt mindre bra arbetsgivare också.
2019-04-18 16:38
Björk
Varför finns det ingeting från pedagogerna sida? Kan det vara så att dom inte får eller vågar yttra sig?
2019-04-18 17:01
Björk
Calle det verkar att du inte vet vad du pratar om! Kommunal är verkligheten. Hoppas du inser att vi på kommunala förskolor verkligen gör allt för att barns ska ha det bra och gör verkligen allt för att det ska fungera när personal är sjuka.
2019-04-18 17:17
Monica D
Det klart ni från kommunen inte vågar säga ett knyst när ni överfyller förskolor med barn men har brist på pedagoger. Har själv jobbat på en kommunal förskola där de pratats om att ta in mer barn för att få in mer pengar, men att minska på personalen. Hur tror ni det skulle gå om man har för mycket barn och för lite pedagoger?! Lycka till med den planen, och kom inte och säg att kommunen inte vill gå i vinst! Enda skillnaden är att pengarna går till staten, och de är inte för barnens bästa utan de är för politikernas plånboks bästa!
2019-04-18 18:34
Ronny
Full förståelse för att det inte är helt lätt att starta upp en ny förskola men en bra ledning är a till ö. Att peka fingret mot dom som jobbar på golvet och tar hand om Kumlas framtida barn är skamligt av Nanny Belle. Ingen är perfekt men om personalen utsatts för kränkningar av chefen så ska det inte bli undangömt. Någon som vet hur det har gått för personalen som sluta? Kumlanytt uppföljer ni detta med dom?
2019-04-18 18:50
Lars Litzén
Jag har varit i kontakt med en av barnskötarna som slutar men personen ville då inte framträda.
2019-04-18 19:03
Svar till Petter
Vi föräldrar gick samman direkt och krävde ett krismöte för att ställa cheferna mot väggen! Det startades en namninsamling för att stötta pedagogerna som slutat. Många kontaktade dessa tre för att tala om vad dom betytt för våra barn. Pedagogerna har blivit skrämda till tystnad. Därför dom inte är med i artikel.
2019-04-18 19:33
Kulturkrock?
Debaclet har kanske mindre att göra med kommunal kontra privat regi utan snarare med synen på ledarskap i olika kulturer, auktoritär kontra delegerande.
2019-04-19 9:43
Kränkande
Förskolan gick ut med fel och framför allt kränkande information om dem till föräldrarna!! Bedrövligt och oförskämt, inlägget ändrades efter att detta tagits upp med leyla.
2019-04-19 11:03
SnyggAnders
Nämn någon privatisering som fungerat bra!
2019-04-20 9:58
AnnBritt
Kumla kommun gå till botten med detta! Det finns en förklaring till varför tre stycken säger upp sig! För att detta som hänt ska komma fram och att dom verkliga orsakerna berättas. Boka in ett möte för deras skull och för alla barn och föräldrar som är inskrivna på Fjärilen nu och framöver. Att det kommer fram vad som har varit, och sedan kan föräldrarna ta eget beslut då de får reda på orsaken!
2019-04-20 17:52
Missnöjd
Vi flyttade våra barn från annan kommun till denna förskola, redan dag 3 på inskolningen blev vi hemskickade pga personalbrist med kommentaren vi får börja om nästa vecka... som att man som jobbade förälder har all möjlighet till att vara ledig flera veckor... pedagogerna gick på knäna och hade inte ens tid att lägga på våra barn för att lära känna dom. Som tur var fick vi komma tillbaka till våran tidigare förskola då vi fick dåliga vibbar! Så kommer detta, nä, kommun måste sätta stopp för denna förskola!
2019-04-20 20:33
J
Varför hjälper Kumla kommun förskolan utan att kräva kollektivavtal ?
2019-04-24 22:22
Grace
Den här förskolan är fin.
2020-01-07 14:25
Håkan Sandberg
Fascinerande läsning. S+M - privat förskola utan kollektivavtal, pratat med föräldrarna... Socialdemokrater, hur känns det?
2019-04-17 20:15
Pluttan
Så tråkigt när det blir konflikter så snabbt efter nystart?
2019-04-17 20:21
Karl johansson
Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli..
2019-04-17 20:38
Fröken
Tråkigt när en före detta arbetsgivare går ut i tidningen med rena lögner. Inte mycket som stämmer i deras svar.
2019-04-17 20:39
Kajsa
Jag vet exakt vad dom tre barnskötarna har fått uthärdat och om ni läser detta så lider jag med er.
2019-04-17 21:23
Sara
Om dom anställda misskötte sina arbetsuppgifter varför fick dom då inte sparken innan dom sa upp sig själva, att komma med det försvaret som ägaren gör är ett typisk sätt att försöka rädda sig själv på. Att tre pedagoger säger upp sig säger en hel del om verksamheten.
2019-04-17 21:23
Anna
Hur kan kumla kommun tillåta ett företag utan kollektivavtal att ta sig an våra barn. Varken tryggt för barn eller anställda. Varför kollade man inte upp detta företag, hur det var för flera år sedan i Örebro. Man blir mörkrädd.
2019-04-17 21:46
Paula
Håller med ovanstående. Detta säger mer om verksamheten än pedagogerna som utsatts för en hostile arbetsgivare.
2019-04-17 21:55
Förskollärare
Som det står i artikeln "Dom har inte trivts på förskolan och Leyla är en tydlig chef som vill ha ordning och reda, att läroplanen följs med fokus på barnen." Denna kommentar stämmer inte heller. Personalen har trivts med varandra och med föräldrar och barn. De har tyckt om sitt uppdrag att arbeta med barnen utifrån läroplanen. Men som Sara skriver att när flera slutar på kort tid säger det mycket om verksamheten, att den inte fungerar. Får hoppas att kommunen och politikerna i Kumla kollar upp detta ordentligt.
2019-04-17 22:01
Kumling
Rättvisan kommer segra tillslut och förhoppningsvis kommer sanningen om den så kallade chefen fram. Stå på er pedagoger!
2019-04-17 22:56
Insatt i ämnet
Egendomligt och samtidigt skamligt att inte ha kollektivavtal! Olustigt att inte kommunen som är huvudansvarig med kommunstyrelsen i spetsen, har haft koll på detta innan upphandlingen skedde.
2019-04-18 5:58
Elsa
Vad jag inte förstår är hur Kumla kommun kan understödja en verksamhet som arbetar med kommunens barn och ej har kollektivavtal!! Verkar som en "golddigger" verksamhet! Bryr man sig inte om personalen så tror jag inte man bryr sig om barnen.
2019-04-18 7:10
Kumla
Kumla kommun ta över förskolan!
2019-04-18 7:28
Jennie
- De har pratat med föräldrarna trots att de är våra kunder, säger Maria Gewe, det är annat här än i kommunen. De har pratat med våra kunder, vår intäkt kan man säga, och då kan det bli tokigt. Menar ni på allvar att föräldrarna och barnskötarna inte får prata med varandra? Dom som förmodligen varit både barnens och föräldrarnas trygghet på förskolan. Bara detta säger ju ALLT om företaget och dess ägare! Kumla kommun det kanske är dax att ingripa!
2019-04-18 7:50
Bosse L
Verkar som Oskar Svärds prestigeprojekt havererar innan det ens startat...
2019-04-18 8:03
Pp
Skillnaden mellan kommunal cykelverkstad och privat företag blev nog en chock. I ett företag finns ju prestationskrav.
2019-04-18 8:04
Mats
Från hyllad till sågad!
2019-04-18 8:38
Malin
Att ta en en privataktör är säkert många skeptiska mot. Jag tycker i grunden att det är ok. Men att ta in en privat aktör utan kollektivavtal. Vi vet alla vad det innebär för de som arbetar. Fruktansvärt dåligt av fram för allt S. Ansvariga politiker? uttala er!
2019-04-18 8:51
Ann
Så typiskt att två av de är sjukskrivna. Tänka lite om barnen istället för själva hela tiden!
2019-04-18 8:53
Rasmus L
Oj vad folk var snabba att döma här då! Ett privat företag känns som djävulen själv i sen urminnes tider vänsterstyrda Kumla. Ni kanske ska vänta med att ha allt klart för er om vad som hänt. Förskolan finns ju på andra platser med och går tydligen jättebra där så varför skulle det inte kunna funka bra även i Kumla?
2019-04-18 10:12
Erik W
Det är alltid inkörningsproblem med ny verksamhet. Förskolan är fin, de vill det bästa för barnen så hoppas personalproblemen ordnar sig.
2019-04-18 10:33
Svennis
Jag uppmanar Leyla Persa att skyndsamt teckna avtal med Kommunal det är viktigt för alla parter att det finns ett kollektivavtal. För övrigt är det svårt för utomstående att sätta sig in i den uppkomna konflikten så låt parterna reda ut detta för allas bästa. En sak är säker det finns bra och mindre bra personal så det är ofta inte en parts fel att två träter. Om personal inte följer arbetsmarknadens, företagets regelverk så bör varning eller uppsägning ske enligt gällande regelverk.
2019-04-18 11:20
Matias Galli
Man blir mörkrädd när man läser "De har pratat med våra kunder, vår intäkt kan man säga, och då kan det bli tokigt". Tungan slant uppenbarligen när man avslöjar att man ser kunder (barn och föräldrar) som intäkter och inte som individer.
2019-04-18 12:00
Bosse L
Fördelen för kunderna är ju att dom kan välja en annan förskola! Man behöver ju inte stödja en verksamhet vars enda mål är att tjäna pengar på våra barn. Varje skattekrona ska gå till barnen!! Inte till ägaren.
2019-04-18 12:13
Inte glömt
Man klagar på att en privat företagare ej har tecknat kollektivavtal men vad hjälper ett sådant avtal. För några år sedan gick dåvarande ordföranden i kommunstyrelsen ut till ett kommunalt vårdboende och på stående fot avskedade han tre undersköterskor. Det kostade oss skattebetalare mellan 4-4,5 miljoner kronor i bl.a. uppsägningslön, skadestånd och i advokatkostnader för egna och motpartens advokater. Även S-företrädare kan alltså göra fel trots kollektivavtal..
2019-04-18 12:42
A. Karlsson
ANN. Vad är det som är så typiskt? Menar du på allvar att man inte får vara sjuk? märkligt kommentar måste jag säga.
2019-04-18 13:23
Annalena
Dom som skriver att detta företag fungerar fint på andra orter vet inte vad de pratar om. Har ni någonsin hört om mörkläggning? Hur kan ni veta vad som funkar om ni inte jobbar under den ledningen? Varför inte ha kollektiv avtal för att skydda sina anställda? Nej tack bojkott på detta.
2019-04-18 13:35
E
Svar till Ann: Så det är alltså själviskt av dom att vara för sjuka för att kunna gå till jobbet?! Eller hur menar du? Man blir ju knappast lättvindigt sjukskriven nuförtiden så det finns ju en anledning till att dom inte kan jobba!
2019-04-18 14:12
Mamma L
Vi vill önska er lycka till om ni läser detta. Fina och trygga pedagogerna❤️ Sen vill jag uppmärksamma att förskolan gick ut med fel och kränkande information om dem till föräldrar. Inlägget är ändrat efter det togs upp med Leyla Parsa.
2019-04-18 15:10
Calle
Vi får hoppas att hon finner personal som inser, och har förmågan, att se till barnens bästa och respektera att ägaren av företaget bestämmer vad som skall göras och hur arbetet skall utföras. Dom tre som sagt upp sig "trivdes med varandra". Det räcker ju inte eftersom man skall utföra ett arbete efter givna instruktioner. Det är ju inte en kommunal verksamhet där mysigt, sjukskrivning och allmänt gnäll är legio. Välkommen till verkligheten!
2019-04-18 16:13
Petter
Är det någon som en intervjuat den drabbade personalen? Är det någon som bryr sig om dom? Föräldrarna vars barn de har tagit hand om, vad har ni gjort för att agera? Bryr ni er? Finns ju två sidor till varje historia... Varför får vi bara veta vad företaget som försöker rädda sig själv har att säga? Politiker i Kumla ser ni detta?
2019-04-18 16:22
Malin K
Lätt att sitta och döma utan att veta bakgrunden till allting. Skulle det vara en kommunal förskola hade ni knappt hyst ett ord, tro mig kommunala förskolor är inte perfekta, de vill bara se ut som att de är de. Viktigt att tänka på är att förskolan är nyöppnad och det tar tid att stadga sig och hitta ett fungerande arbetssätt. Sätt er i ägarens skor innan ni uttalar er.
2019-04-18 16:28
Han som gick i taket
- "De har pratat med föräldrarna trots att de är våra kunder, säger Maria Gewe, det är annat här än i kommunen. De har pratat med våra kunder, vår intäkt kan man säga, och då kan det bli tokigt." Helt galet naturligtvis! Det är ju samma sak som om kassapersonalen på ICA skulle prata med kunderna. Herregud!!!! Sedan vet jag inte om man ska ta vokabulären i artikeln som ett inlägg i debatten. Det måste väl röra sig om förskolelärare (pedagoger) snarare än det något nedvärderande uttrycket "barnskötare". Till skillnad mot hästskötare kanske?
2019-04-18 16:34
Sara
Finns bra och betydligt mindre bra arbetsgivare också.
2019-04-18 16:38
Björk
Varför finns det ingeting från pedagogerna sida? Kan det vara så att dom inte får eller vågar yttra sig?
2019-04-18 17:01
Björk
Calle det verkar att du inte vet vad du pratar om! Kommunal är verkligheten. Hoppas du inser att vi på kommunala förskolor verkligen gör allt för att barns ska ha det bra och gör verkligen allt för att det ska fungera när personal är sjuka.
2019-04-18 17:17
Monica D
Det klart ni från kommunen inte vågar säga ett knyst när ni överfyller förskolor med barn men har brist på pedagoger. Har själv jobbat på en kommunal förskola där de pratats om att ta in mer barn för att få in mer pengar, men att minska på personalen. Hur tror ni det skulle gå om man har för mycket barn och för lite pedagoger?! Lycka till med den planen, och kom inte och säg att kommunen inte vill gå i vinst! Enda skillnaden är att pengarna går till staten, och de är inte för barnens bästa utan de är för politikernas plånboks bästa!
2019-04-18 18:34
Ronny
Full förståelse för att det inte är helt lätt att starta upp en ny förskola men en bra ledning är a till ö. Att peka fingret mot dom som jobbar på golvet och tar hand om Kumlas framtida barn är skamligt av Nanny Belle. Ingen är perfekt men om personalen utsatts för kränkningar av chefen så ska det inte bli undangömt. Någon som vet hur det har gått för personalen som sluta? Kumlanytt uppföljer ni detta med dom?
2019-04-18 18:50
Lars Litzén
Jag har varit i kontakt med en av barnskötarna som slutar men personen ville då inte framträda.
2019-04-18 19:03
Svar till Petter
Vi föräldrar gick samman direkt och krävde ett krismöte för att ställa cheferna mot väggen! Det startades en namninsamling för att stötta pedagogerna som slutat. Många kontaktade dessa tre för att tala om vad dom betytt för våra barn. Pedagogerna har blivit skrämda till tystnad. Därför dom inte är med i artikel.
2019-04-18 19:33
Kulturkrock?
Debaclet har kanske mindre att göra med kommunal kontra privat regi utan snarare med synen på ledarskap i olika kulturer, auktoritär kontra delegerande.
2019-04-19 9:43
Kränkande
Förskolan gick ut med fel och framför allt kränkande information om dem till föräldrarna!! Bedrövligt och oförskämt, inlägget ändrades efter att detta tagits upp med leyla.
2019-04-19 11:03
SnyggAnders
Nämn någon privatisering som fungerat bra!
2019-04-20 9:58
AnnBritt
Kumla kommun gå till botten med detta! Det finns en förklaring till varför tre stycken säger upp sig! För att detta som hänt ska komma fram och att dom verkliga orsakerna berättas. Boka in ett möte för deras skull och för alla barn och föräldrar som är inskrivna på Fjärilen nu och framöver. Att det kommer fram vad som har varit, och sedan kan föräldrarna ta eget beslut då de får reda på orsaken!
2019-04-20 17:52
Missnöjd
Vi flyttade våra barn från annan kommun till denna förskola, redan dag 3 på inskolningen blev vi hemskickade pga personalbrist med kommentaren vi får börja om nästa vecka... som att man som jobbade förälder har all möjlighet till att vara ledig flera veckor... pedagogerna gick på knäna och hade inte ens tid att lägga på våra barn för att lära känna dom. Som tur var fick vi komma tillbaka till våran tidigare förskola då vi fick dåliga vibbar! Så kommer detta, nä, kommun måste sätta stopp för denna förskola!
2019-04-20 20:33
J
Varför hjälper Kumla kommun förskolan utan att kräva kollektivavtal ?
2019-04-24 22:22
Grace
Den här förskolan är fin.
2020-01-07 14:25
Publicerad: 2019-04-17 18:45
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Trädgårdsgatan 9B, 692 31 Kumla