30 September 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Vill höja taxor för kollektivtrafik

Som ett led i att anpassa intäkter till kostnader föreslås att den genomsnittliga kollektivtrafiktaxan ska höjas med 8 procent. Slutgiltigt beslut fattas av regionfullmäktige under hösten.

Via ett pressutskick från Region Örebro Län under torsdagen meddelas detta.

Börjar gälla 15 januari vid klartecken

"Under de senaste åren har kostnaden för kollektivtrafiken ökat snabbare än intäkterna. Detta måste nu hanteras vilket resulterat i en rad åtgärder. En av dessa åtgärder är ett förslag om en höjning av biljettpriserna"

- Vi befinner oss i en ekonomisk tuff situation där vi måste använda de verktyg vi har till vårt förfogande, och då är en höjning av biljettpriserna ett sätt att stärka våra intäkter. Höjningen ger oss också ekonomiska förutsättningar att behålla trafik som vi annars inte skulle ha haft möjligheter att ha kvar, säger Nina Höijer (S), ordförande i Region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd.

Den totala höjningen föreslås bli 8 procent, men hur stor höjning det blir på respektive biljettyp är ännu inte klart. Det kommer att bli klart under hösten, så att de nya taxorna kan träda i kraft från och med den 15 januari år 2020.

- Dessutom har tjänstepersonerna på förvaltningen sedan tidigare i uppdrag att ta fram en ny taxestrategi. Det är ett arbete där zoner, priser och biljetter anpassas till det resbehov vi ser hos länsinvånarna i dag och framåt. Det beräknas vara klart någon gång under 2020, säger Nina Höijer.

Ej lyckade satsningar

Men det krävs mer för att få rätsida på den ekonomiska situationen, och vid dagens sammanträde fick nämndledamöterna information om den handlingsplan för en ekonomi i balans som de ska fatta beslut om vid nästa sammanträde, i oktober.

- Vi kan tyvärr konstatera att det tidigare har gjorts satsningar som inte varit finansierade fullt ut, och dessa satsningar har inte genererat tillräckligt stora biljettintäkter. Det är en av anledningarna till att vi nu måste minska våra löpande kostnader, säger Nina Höijer.

Kostnaderna ska minskas genom att Länstrafiken, med god framförhållning och i samarbete med kommunerna, går igenom fyra kategorier av trafik, dessa är: Parallellgående trafik, linjelagd skolskjuts. linjer med lågt resande, samt servicelinjer.

- Trots förra årets neddragningar av trafik på linjer med lågt resande har det totala resandet fortsatt att öka, säger Nina Höijer.  

Förutom kollektivtrafiken omfattar handlingsplanen även serviceresor samt samhällsplanering och infrastruktur.

Budgetarbete
Vilka är satsningarna som inte har varit fullt ut finansierade och varför har de inte varit det? Ett ökat antal resande totalt bör väl ha gett högre biljettintäkter?
2019-09-27 12:46
GB
"Anpassa intäkter till kostnader" ???? Är det inte så att man skall anpassa kostnader till intäkter. Så här mycket pengar har vi och vad räcker det till. Kom ihåg det gamla ordspråket, "RÄTTA MUN EFTER MATSÄCKEN.
2019-09-27 17:45
Anna
Först lockas vi att åka kollektivt sedan tror politiker att vi ska fortsätta åka kollektivt när ni kan ta ut mera avgifter, glöm det. Om man höjer kommer jag ta bilen till jobbet istället. Klimatsmart eller inte orka bry sig, när politiker lurar oss in i något som de sedan Inte kan stå för
2019-09-27 22:45
Coachen
En höjning med 8 procent ger i normalfallet 8 procent färre resenärer. Är det inte resenärerna som skall lockas till bussar och tåg med priser som är konkurrenskraftiga med eget bilåkande? För egen del har jag 6 km till jobbet och ett busskort är långt dyrare än att åka bil. Sänk priserna och öka turtätheten så får vi nog se fulla bussar framöver.
2019-09-28 7:04
Olddriver
Typiskt tänkande från Länstrafikens sida när man ser skattebetalarna som en outsinlig resurs! Om sedan skattebetalaren använder länstrafiken eller inte verkar ointressant. Huvudsaken är väl att det är jämlikt och demokratiskt?!!!
2019-09-28 8:05
Jann1
Det är bra att priset höjs. Jag har väldigt långt till närmaste hållplats för kollektivtrafiken och den trafikeras väldigt sparsamt. Känns rättvist att mina skattepengar är mer värda och ska användas till annat än att sponsra folk i stan som åker buss till bla krogen.
2019-09-29 14:36
Budgetarbete
JANN1: Jag förstår din frustration. Det kan dock mycket väl ha varit så att folk i stan betalar lite mer skatt för att även linjer med lågt antal resenärer utanför stan ska kunna trafikeras. Det tycker jag (i viss mån) är rimligt och vettigt för att fler ska kunna resa kollektivt oavsett var man bor. I artikeln låter det dock, om man tolkar den bokstavligt, som att man har gjort försök att _minska_ det totala resandet genom att ta bort lågt trafikerade linjer: "Trots förra årets neddragningar av trafik på linjer med lågt resande har det totala resandet fortsatt att öka". Ska man tolka detta positivt, negativt eller neutralt? Det är kanske ett citat taget ur sitt sammanhang? Vi får hursomhelst ingen förklaring till varför man behöver höja taxorna annat än att "satsningar" inte varit finansierade fullt ut och att man nu ska "gå igenom" fyra kategorier av trafik.
2019-09-30 8:19
Jann1
Visste inte att det är olika skattesatser för var i kommunen man bor. När infördes det du som verkar ha full koll?
2019-09-30 16:07
Budgetarbete
Vilka är satsningarna som inte har varit fullt ut finansierade och varför har de inte varit det? Ett ökat antal resande totalt bör väl ha gett högre biljettintäkter?
2019-09-27 12:46
GB
"Anpassa intäkter till kostnader" ???? Är det inte så att man skall anpassa kostnader till intäkter. Så här mycket pengar har vi och vad räcker det till. Kom ihåg det gamla ordspråket, "RÄTTA MUN EFTER MATSÄCKEN.
2019-09-27 17:45
Anna
Först lockas vi att åka kollektivt sedan tror politiker att vi ska fortsätta åka kollektivt när ni kan ta ut mera avgifter, glöm det. Om man höjer kommer jag ta bilen till jobbet istället. Klimatsmart eller inte orka bry sig, när politiker lurar oss in i något som de sedan Inte kan stå för
2019-09-27 22:45
Coachen
En höjning med 8 procent ger i normalfallet 8 procent färre resenärer. Är det inte resenärerna som skall lockas till bussar och tåg med priser som är konkurrenskraftiga med eget bilåkande? För egen del har jag 6 km till jobbet och ett busskort är långt dyrare än att åka bil. Sänk priserna och öka turtätheten så får vi nog se fulla bussar framöver.
2019-09-28 7:04
Olddriver
Typiskt tänkande från Länstrafikens sida när man ser skattebetalarna som en outsinlig resurs! Om sedan skattebetalaren använder länstrafiken eller inte verkar ointressant. Huvudsaken är väl att det är jämlikt och demokratiskt?!!!
2019-09-28 8:05
Jann1
Det är bra att priset höjs. Jag har väldigt långt till närmaste hållplats för kollektivtrafiken och den trafikeras väldigt sparsamt. Känns rättvist att mina skattepengar är mer värda och ska användas till annat än att sponsra folk i stan som åker buss till bla krogen.
2019-09-29 14:36
Budgetarbete
JANN1: Jag förstår din frustration. Det kan dock mycket väl ha varit så att folk i stan betalar lite mer skatt för att även linjer med lågt antal resenärer utanför stan ska kunna trafikeras. Det tycker jag (i viss mån) är rimligt och vettigt för att fler ska kunna resa kollektivt oavsett var man bor. I artikeln låter det dock, om man tolkar den bokstavligt, som att man har gjort försök att _minska_ det totala resandet genom att ta bort lågt trafikerade linjer: "Trots förra årets neddragningar av trafik på linjer med lågt resande har det totala resandet fortsatt att öka". Ska man tolka detta positivt, negativt eller neutralt? Det är kanske ett citat taget ur sitt sammanhang? Vi får hursomhelst ingen förklaring till varför man behöver höja taxorna annat än att "satsningar" inte varit finansierade fullt ut och att man nu ska "gå igenom" fyra kategorier av trafik.
2019-09-30 8:19
Jann1
Visste inte att det är olika skattesatser för var i kommunen man bor. När infördes det du som verkar ha full koll?
2019-09-30 16:07
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2019-09-26 15:20
Senaste nyheterna
Vem vinner “Tjuv och polis”?
(21:34)
Innebandy: Herrar upp i serietopp
1
(15:51)
Innebandy: Damer tog andra raka
(15:42)
Dyrbart kött stjäls från ICA Maxi
8
(13:00)
Speedway: Dansk EM-mästare klar
(12:32)
Trafikolycka vid Närlundahallen
(2019-10-18)
49 hyreslägenheter byggs
4
(2019-10-18)
Speedway: Thomsen lämnar
(2019-10-18)
VECKANS FRÅGA: Vad har Kumla?
4
(2019-10-18)
Kommunhuset har fått make-up
(2019-10-18)
Trollsländor i Laxå lockade
(2019-10-18)
Gissa Askersundbild - Vinn en bukett!
7
(2019-10-18)
Cafékväll & kalendersläpp
(2019-10-18)
50-tals kväll i Åboholm
(2019-10-18)
Motorvägen för elallergiker?
3
(2019-10-17)
Alf Anneborg: Graven blev viktig
1
(2019-10-17)
Biskopen känner en trygghet i döden
(2019-10-17)
Veckans bild - SJ godsmagasin
1
(2019-10-17)
Dags för ölfestival
(2019-10-17)
Speedway: Miesiac ny i Indianerna
(2019-10-17)
Brand vid Läggesta
(2019-10-17)
Fotboll: Vretstorps IF cupmästare
(2019-10-16)
Hockey: Tredje raka förlusten
(2019-10-16)
Ny bilrekond har öppnat i Hallsberg
(2019-10-16)
Gillar inte höjd pensionsålder
1
(2019-10-16)
Nu är bygget av nya Kullängen igång
(2019-10-16)
Kävestas musikhus invigs
(2019-10-16)
Lärarförbundet rankar skolor
1
(2019-10-16)
Åter nej till höghuskritik
13
(2019-10-16)
Fotboll: Pierre bra mot Spanien
(2019-10-15)
Läslov i Lekeberg!
(2019-10-15)
O’Learys i Askersund i konkurs
(2019-10-15)
Förslag om trafikändring vid Fylsta
9
(2019-10-15)
Kumla på plats 273 i Hjärtstartarindex
(2019-10-15)
Mycket Bob Dylan i oktober
(2019-10-15)
Elväg till Hallsberg planeras
6
(2019-10-14)
Jippo för Tjuv och polis
(2019-10-14)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett
5
(2019-10-14)
Förklarar elavbrottet
(2019-10-14)
Inbrott hos Kalles Trädgård
(2019-10-14)
OK Tisaren kom sexa
(2019-10-14)
521 milj kr minus för regionen
2
(2019-10-14)
Ny hinderbana klar i Kumlaby
1
(2019-10-14)
Innebandy: 10-0 till Kumla
(2019-10-13)
HANDBOLL: Första damvinsten
(2019-10-13)
Fotboll: Vretstorp slog ÖSK
1
(2019-10-13)
Fotboll: Stene IF vann i kvalet
(2019-10-13)
Fotboll: IFK Hallsberg föll i kval
(2019-10-13)
Hockey: Förlust mot jumbon
(2019-10-13)
Westernridning i Askersundsby
(2019-10-13)
Innebandy: Herrar tog fjärde raka
(2019-10-12)
”Lilla bokmässan” har blivit stor.
(2019-10-12)
PINGIS: Seriepremiär för AGA BTK
(2019-10-11)
Oro i Åbytorp mot höjda vägavgifter
(2019-10-11)
Speedway: Dansk till Indianerna
1
(2019-10-11)
Hjärnkoll pratade psykisk hälsa
(2019-10-11)
Kumlatandläkarna ny klinik i Kumla
1
(2019-10-11)
Skadegörelse vid Stadshuset
2
(2019-10-11)
Gissa Askersundfilm - Vinn en bukett
8
(2019-10-11)
Strömavbrott över en timme
24
(2019-10-10)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Bloggat
Sydnärke
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.