27 November 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Sydnärkebor kan tvingas byta bussar

Så här ser visionen ut med stadsbussar på specicella körfält.Så här ser visionen ut med stadsbussar på specicella körfält.

Örebro, som växer snabbt, lider redan i dag av trafikinfarkt under vissa tider på dygnet. Allt för många tar bilen, allt för få åker buss. För att lösa vill Örebro kommun och regionen skaffa superbussar, som ska gå på egna gator. Något som som kan få konsekvenser för Sydnärkebor som pendlar till staden.

Bakgrunden är att man redan i dag ser stora trafikproblem i staden. Det är för trångt, redan med nuvarande befolkning, som växer snabbt. Samtidigt bor 60 procent av alla som kör bil inne i Örebro inom tre kilometer från stadskärnan. Det går i dag fortare att åka bil än buss inne i Örebro. Bussarna har svårt att komma fram.

Region Örebro, som sköter kollektivtrafik i länet, och Örebro kommun, samarbetar nu för en delvis ny infrastruktur i staden. Man vill få folk att i högre grad välja bussen, allt för att få bort biltrafik från gatorna i centrala Örebro. Lösningen, ett slags superbussar, eller spårvagnar med gummihjul, som ska gå i egna bussfiler.

Bussfiler i mitten

Bussfilerna eller ”spårvägen” om man så vill, ska finnas mitt i gatorna och medge att bussarna kommer fram både snabbare och mjukare. Filerna ska bara vara öppna för bussar och utryckningsfordon och ha beläggning i avvikande färg.

I ett första etapp vill man bygga sådana bussfiler från Universitet via Rudbecksgatan och Hertig Karls Allé till Tegnérlunden på Väster i Örebro. Gatan kommer då bestå av fyra körfält, precis som i dag, men bara två för biltrafik och med  två bussfiler i mitten.

Byte utanför centrum

– Vi vill ju få bort så mycket trafik som möjligt. Därför tänker vi oss också att regionbussarna ska ha sluthållplatser utanför centrum, från de platser där de nya bussarna ska gå. I den första etappen tänker vi oss att regionbussarna från exempelvis Östernärke och Hjortkvarn ska ändhållplats vid universitetet. Därifrån åker man sedan med de nya bussarna in mot centrum. På det sättet får vi ju än mindre trafik i centrum, sa Ullis Sandberg (S) kommunalråd, vid en presskonferens på onsdagen.

På sikt innebär det att busspendlare från södra länsdelen kan behöva byta buss för att komma in i centrum. En annan konsekvens kan bli att de som tar bilen kan behöva parkera den på en pendlarparkering.

– Men tanken är ju att restiden ska bli kortare totalt, hävdar Ullis Sandberg. De som måste ta bilen, som bor på landsbygden, ska förhoppningsvis uppleva mindre centrumtrafik, mer plats, fortsätter Sandberg.

Statlig pott

Första etappen kommer kosta mellan 150 miljoner och 250 miljoner. 125 miljoner öronmärkta finns redan i form av statliga pengar i den infrastrukturpott regionen fördelar och beslutar om. Totalt, med alla tänka nya linjer i Örebro, ska kalaset gå på 500 miljoner. 2025 hoppas man första etappen ska vara trafiksatt.

Klicka här för att skriva en kommentar till artikeln
Publicerad: 2019-11-20 21:07
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.
{/exp:ce_cache}