21 Februari 2018
Tipsa: 073-094 57 58

Swedbank bommar igen i Askersund och Laxå

Swedbank stänger sina kontor i Askersund och Laxå. Sista öppetdagen är 27 april. Därefter hänvisas kunderna till kontoren i Hallsberg eller Kumla. Och till nät- och telefontjänster.

Cirka 14 000 kunder berörs på ett eller annat sätt. En tredjedel av dem är så kallade helkunder. Idag (8 februari) har brev om förändringen skickats till kunderna. Där hänvisas Askersundsbor i första hand till kontoret i Hallsberg. Och Laxåbor till kontoret i Kumla. Men vilket kontor man väljer är fritt.

Ändrat kundbeteende

På bankkontoret i Askersund arbetar dagligen fyra personer och i Laxå två. Alla har fått fortsatt jobb på andra Swedbank-kontor.

Caroline Log och Peter Sundkvist.

– Det här är inget bemanningsprojekt. Orsaken till förändringen är att kundernas sätt att möta banken har förändrats de senaste åren. Allt fler använder sig av andra vägar än bankkontoren för att göra sina vardagsaffärer. Via vår internetbank når de oss dessutom dygnet runt, förklarar Caroline Log, bankchef Hallsberg/Askersund och Peter Sundkvist bankchef Kumla/Laxå.
– Ungefär fem procent av alla kunder besöker våra kontor för vardagsärenden.

Mindre sårbara

Swedbank menar också att nya regelverk gör det svårare att upprätthålla god kvalitet och säkerhet på mindre kontor.

– Kraven på dokumentation har ökat, för att förhindra olagliga transaktioner och andra säkerhetsfrågor, och mycket annat. Det handlar om viktigt konsumentskydd som är lättare att ordna på ett större kontor med mer personal, menar Peter Sundkvist.
– Och genom att samla kvalificerad personal på större kontor blir vi också mindre sårbara rent bemanningsmässigt, tillägger Caroline Log.

Öppet bankkontor. Snart ett minne blott.
Sista banken borta

När Swedbank försvinner så finns ingen bank med dagliga öppettider kvar i Askersund och Laxå. En efter en har bankerna flyttat kontoren till större orter. Så här presenterar Swedbank sin verksamhet: ”Vi tror på kraften i ett lokalt engagemang och därför finns vi där du finns. Swedbanks 190-åriga fokus på lokala banktjänster har gett oss unika personliga relationer med både privatpersoner och företagare.”

Håller den reklamen fortfarande?

– Vi besöker företagen. Vi finns i skolorna för att informera om ekonomi. Vi jobbar med ung företagsamhet och mycket annat. Och med hjälp av en telefon kan man nå vår bank dygnet runt. Så jag menar att vi finns ute i samhället och att vi är en bank för alla, säger Caroline Log.

Vad kommer kunderna att tycka om flytten av kontoren?

– Från idag och fram till stängningen av kontoren kommer vi att utöka bemanningen både i Askersund och Laxå. Vi vill möta eventuellt oroliga kunder, ge information och svara på frågor, säger Caroline Log.

Oklart om bankomaterna

Blir bankomaterna kvar?

– Vi arbetar aktivt för det men vi äger inte den frågan själva eftersom bankomaterna ägs tillsammans av flera parter. Vi ser det dock som jätteviktigt att bankomaterna finns kvar i både Askersund och Laxå. I Askersund borde den dock flyttas till en handikappvänligare plats nära torget, menar bankcheferna.

Nordea lämnar Kumla

En annan bankförändring är att Nordea som tidigare fanns i båda Askersund och Laxå lämnar även Kumla under våren.

Kan det gå samma väg med Swedbank, att kontoren i Hallsberg och Kumla flyttas till Örebro?

– Det finns absolut inte några sådana planer. Just nu bygger vi om kontoret i Kumla och i Hallsberg projekterar vi för ombyggnation.

"Innebär försämringar"

Kommunledningarna i Askersund och Laxå har inte fått någon förhandsinformation. De informerades om kontorsstängningarna dagen innan den kom till allmän kännedom. Madeleine Andersson är kommunchef i Askersund:

– All service som försvinner från orten innebär försämringar för delar av befolkningen. Det är tråkigt. Samtidigt är det vi själva som bidrar till utvecklingen när vi använder internetbanken. Jag hoppas att Swedbank kan ställa upp även fortsättningsvis för de kunder som behöver personlig service.

Marita Bergsten
Tråkigt för företagare och privatpersoner som önskar privat rådgivning, prata med fysisk person. Alla kunder använder väl inte internetbanken, tänker på de som är äldre och som har varit banken trogen. Marita Bergsten
2018-02-08 1:43
TS
Satans banker som lägger ned och skiter i sina kunder. I Kumla fanns förut tre bankomater varav en är kvar. Snacket om kunders ändrade vanor kan de stoppa upp nånstans för alla fattar att det handlar om att tjäna mer pengar. Girigheten finner inga gränser och det kommer bli västvärlden fall.
2018-02-08 10:30
leif johansson
Med få ord: för djävligt! Handlar om pengar till aktieägarna.
2018-02-08 12:54
Linda
Det är ju inte så lätt att använda bankkontoret idag eftersom de inte hanterar pengar och öppettiderna inte är till för alla. Så det är snarare banken som sett till att kunderna inte besöker banken mer än att kunderna sviker, anser jag.
2018-02-08 13:57
Ingrid
Att butiker lägger ner och bankkontor slår igen beror på vårt eget beteende. Låt bli att alltid handla där det verkar billigast. Var inte alltid mån om att göra bankärenden på bekvämast möjliga sätt. DET KOSTAR LITE EXTRA ATT HÅLLA DEN EGNA ORTEN TRIVSAM. VI INNEVÅNARE HAR ALLA ETT ANSVAR FÖR DEN. Vi kan inte bara gnälla - och sedan anpassa oss
2018-02-08 14:33
Roffe
Jaha. Är Forex ett bättre alternativ nu när dom lokala bankkontoren lägger ner?
2018-02-08 16:18
TorSten G
Gamla tiders lokala förenings- och sparbank har vuxit till profitmaximerande jättar som bara ska ha mer. Sådan är kapitalismen. Hela systemet måste bytas ut!
2018-02-08 16:45
Mattias
Äh, dom har ju ändå aldrig öppet.
2018-02-08 21:37
Primula Droneqvist
Varför så upprört? Hur mycket måste man egentligen springa på banken? De flesta banker har suveräna internet-tjänster, och kontanter är en förlegad betalningsmetod. Släpp sargen och följ med in i Framtiden, en gemensam och spännande Framtid. En Framtid Online.
2018-02-09 9:15
Mia
Varför detta gnäll på banker? Det är samhället som styr och hur vi människor ändrar vanor. Appar, internethandel, gör det själv kassa på Ica osv. Bankerna har ju trots allt öppet dygnet runt bara genom att lyfta luren, vilken annan butik erbjuder det? Sluta gnäll och tänk lite nytt!!
2018-02-09 9:26
Basse
Jag håller med de senaste inläggen. Tror inte de lägger ner om det går med vinst. Till er som gnäller, vad gör ni på banken egentligen? Vilka ärenden kräver fysiskt besök? Själv så är jag kund hos SEB och tyckte det var jättetråkigt när de stängde för drygt ett år sedan men det var mest för jag tyckte det var skoj att slänga käft med de trevliga och duktiga tjejerna som jobbade där. På det senaste året har jag bara behövt besöka SEB i Örebro en gång. Online tjänsterna är ju suveräna.
2018-02-09 10:32
Kv
Varför gnäller ni? Det är ju vi själva som ligger bakom det här. Vi använder betalkort och internet istället för att stå i kö på en bank för att ta ut kontanter. Det här är ju det vi som kunder vill ha... Tänk på det istället för att gnälla
2018-02-09 10:41
Olddriver
Ett s.k. led i samhällsutvecklingen. Det som sker är att de äldre, utan internet och kunskap, blir ännu mer marginaliserade. Snart står väl resterande bankkontor i länet på tur att stänga. Med diskussionen om det förträffliga med internet/telefonbanken räcker det ju om bankerna har varsitt kontor kvar i Stockholm! Sedan kan ju S göra något för landsbygden och utlokalisera dessa till Kramfors! På så sätt blir alla nöjda och belåtna i riksdagshuset!
2018-02-09 16:07
Marita Bergsten
Tråkigt för företagare och privatpersoner som önskar privat rådgivning, prata med fysisk person. Alla kunder använder väl inte internetbanken, tänker på de som är äldre och som har varit banken trogen. Marita Bergsten
2018-02-08 1:43
TS
Satans banker som lägger ned och skiter i sina kunder. I Kumla fanns förut tre bankomater varav en är kvar. Snacket om kunders ändrade vanor kan de stoppa upp nånstans för alla fattar att det handlar om att tjäna mer pengar. Girigheten finner inga gränser och det kommer bli västvärlden fall.
2018-02-08 10:30
leif johansson
Med få ord: för djävligt! Handlar om pengar till aktieägarna.
2018-02-08 12:54
Linda
Det är ju inte så lätt att använda bankkontoret idag eftersom de inte hanterar pengar och öppettiderna inte är till för alla. Så det är snarare banken som sett till att kunderna inte besöker banken mer än att kunderna sviker, anser jag.
2018-02-08 13:57
Ingrid
Att butiker lägger ner och bankkontor slår igen beror på vårt eget beteende. Låt bli att alltid handla där det verkar billigast. Var inte alltid mån om att göra bankärenden på bekvämast möjliga sätt. DET KOSTAR LITE EXTRA ATT HÅLLA DEN EGNA ORTEN TRIVSAM. VI INNEVÅNARE HAR ALLA ETT ANSVAR FÖR DEN. Vi kan inte bara gnälla - och sedan anpassa oss
2018-02-08 14:33
Roffe
Jaha. Är Forex ett bättre alternativ nu när dom lokala bankkontoren lägger ner?
2018-02-08 16:18
TorSten G
Gamla tiders lokala förenings- och sparbank har vuxit till profitmaximerande jättar som bara ska ha mer. Sådan är kapitalismen. Hela systemet måste bytas ut!
2018-02-08 16:45
Mattias
Äh, dom har ju ändå aldrig öppet.
2018-02-08 21:37
Primula Droneqvist
Varför så upprört? Hur mycket måste man egentligen springa på banken? De flesta banker har suveräna internet-tjänster, och kontanter är en förlegad betalningsmetod. Släpp sargen och följ med in i Framtiden, en gemensam och spännande Framtid. En Framtid Online.
2018-02-09 9:15
Mia
Varför detta gnäll på banker? Det är samhället som styr och hur vi människor ändrar vanor. Appar, internethandel, gör det själv kassa på Ica osv. Bankerna har ju trots allt öppet dygnet runt bara genom att lyfta luren, vilken annan butik erbjuder det? Sluta gnäll och tänk lite nytt!!
2018-02-09 9:26
Basse
Jag håller med de senaste inläggen. Tror inte de lägger ner om det går med vinst. Till er som gnäller, vad gör ni på banken egentligen? Vilka ärenden kräver fysiskt besök? Själv så är jag kund hos SEB och tyckte det var jättetråkigt när de stängde för drygt ett år sedan men det var mest för jag tyckte det var skoj att slänga käft med de trevliga och duktiga tjejerna som jobbade där. På det senaste året har jag bara behövt besöka SEB i Örebro en gång. Online tjänsterna är ju suveräna.
2018-02-09 10:32
Kv
Varför gnäller ni? Det är ju vi själva som ligger bakom det här. Vi använder betalkort och internet istället för att stå i kö på en bank för att ta ut kontanter. Det här är ju det vi som kunder vill ha... Tänk på det istället för att gnälla
2018-02-09 10:41
Olddriver
Ett s.k. led i samhällsutvecklingen. Det som sker är att de äldre, utan internet och kunskap, blir ännu mer marginaliserade. Snart står väl resterande bankkontor i länet på tur att stänga. Med diskussionen om det förträffliga med internet/telefonbanken räcker det ju om bankerna har varsitt kontor kvar i Stockholm! Sedan kan ju S göra något för landsbygden och utlokalisera dessa till Kramfors! På så sätt blir alla nöjda och belåtna i riksdagshuset!
2018-02-09 16:07
Kommentera
Publicerad: 2018-02-08 1:25
Senaste nyheterna
Sydnärkes befolkning ökar
(13:51)
Flera bilar sönderslagna i Kumla
(10:20)
Laddbara bilar i Kumla ökar
(10:15)
Hallå där - Nöjespalats på G?
(0:01)
GW om Kumla i “Veckans Brott”
(2018-02-20)
Ulrik Jansson: Läslusten blommade
(2018-02-20)
Ny webbinfo för Länstrafiken
(2018-02-20)
Klimatbidrag till Sveaskog
(2018-02-20)
Alf Anneborg: Assistans en valfråga
(2018-02-20)
Skadegörelse på två bilar
(2018-02-20)
Möte med SPF Seniorerna
(2018-02-20)
ICA Maxi tar in vakter efter stök
11
(2018-02-19)
Fotboll: Pierre har gett upp blågult
(2018-02-19)
Gissa Kumlabilden - var är vi?
8
(2018-02-19)
Kräver pensionärsråd
(2018-02-19)
En till anmälan om punkterade däck
(2018-02-19)
Villainbrott på Torelundsvägen
(2018-02-19)
Bil brann upp i Kvarntorp
(2018-02-19)
Misshandlad och hotad på Långgatan
(2018-02-19)
Stulen bil körde fast
(2018-02-19)
Villainbrott på Torebergsvägen
(2018-02-19)
Stöld ur bil vid Åkerstigen
(2018-02-19)
Till sjukhus efter krock vid Hammar
(2018-02-19)
Fotbollscup hela veckan
(2018-02-19)
Ny vattenledning till Lanna
(2018-02-19)
SKYTTE: Ny omgång avgjord
(2018-02-18)
Naturskyddsförening tar nya tag
(2018-02-18)
Innebandy: Dam- och herrlag vann
(2018-02-18)
Hockey: Kumla avslutade med vinst
(2018-02-18)
SKIDOR: Vasalopp vid Kvarntorp
(2018-02-18)
Hallå där - Mats Hellgren
(2018-02-18)
Brand i villa i Hammar
(2018-02-17)
Gissa Askersundbild - vinn en bukett!
6
(2018-02-16)
Nordkorea och visprogram
(2018-02-16)
Stenes elever hade miljöshow
(2018-02-16)
Bestulen på biblioteket
(2018-02-16)
Bilar fick alla däck punkterade
(2018-02-16)
Kommunen varnar barnen
(2018-02-15)
Högen-beslut skjuts upp
3
(2018-02-15)
Train Alliance invigde (TV)
(2018-02-15)
Invandrare berättar - “Sassa” från Thailand
1
(2018-02-15)
Veckans bild - Butiken Köpet
12
(2018-02-15)
Hockey: Säkrade nytt kontrakt
7
(2018-02-14)
Samverkar för livskvalitet
(2018-02-14)
Örebro Rättighetscenter på besök
(2018-02-14)
Inspirationskväll för nyföretagare
(2018-02-14)
Popikon i Radiosydnärke
(2018-02-14)
PINGIS: Gropens IF mot serieseger
(2018-02-14)
Gissa Sydnärkebild - vinn en bukett!
4
(2018-02-14)
Kastade ägg mot fönster
(2018-02-14)
Försökte stjäla grävmaskin
(2018-02-14)
Vill ha svar på mattefråga
(2018-02-14)
Körsång i Lerbäck och Snavlunda
(2018-02-13)
Jobbmässa lockade många
(2018-02-13)
Föreläser om Kata Dalström
(2018-02-13)
Vetenskapspub imorgon
(2018-02-13)
Vernissage på lördag
(2018-02-13)
KAMPSPORT: Tävlade i Tyskland
(2018-02-13)
Klassiskt på Kävesta
(2018-02-13)
Luftgevär på sportlovet
(2018-02-13)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.