15 Maj 2019
Tipsa: 073-094 57 58

"Snabbtåg mellan Oslo och Stockholm måste prioriteras"

Sverige och Norge utmärker sig med hög innovationskraft, framstående universitet och hög livskvalitet. Vi har också en lång historia av kulturella och politiska utbyten sinsemellan. Tyvärr är järnvägsförbindelserna mellan våra länder sorgligt underutvecklade med långa restider och stora förseningsrisker. Att kunna resa med tåg mellan Stockholm och Oslo på under tre timmar är fullt möjligt bara genom att några mil spår rätas ut.

Det skulle inte bara stärka storstadsregionernas konkurrenskraft utan också vara en historisk satsning på regional utveckling och jobb i de mellansvenska industrilänen Värmland, Örebro, Västmanland och Sörmland. Samtidigt kan det bidra till kraftigt minskad klimatpåverkan när dagens två miljoner flygresenärer väljer tåget mellan Oslo och Stockholm. 

Inom EU prioriteras satsningar på både väg och järnväg genom de utpekade transportkorridorerna som kallas TEN-T. Syftet är att knyta samman transportinfrastrukturen i Europa och därmed skapa förutsättningar för ett effektivt och hållbart resande bland annat genom att minska avstånden, ta bort flaskhalsar och ta bort tekniska hinder som finns mellan EU-medlemsstaternas transportnät. 

Tyvärr har Sverige inte tagit kamp för att stärka vår svaga ställning inom TEN-T-stråken och därför har Stockholm (och Oslo) blivit en sorts ändhållplats. Detta påverkar resten av Sverige negativt och den utveckling vi vill se i hela landet stagnerar. 

Många stora företag och industrier finns i Stockholm-Mälarregionen. Några exempel på detta är Scania i Södertälje, ABB i Västerås, Atlas Copco (Epiroc) i Örebro för att inte nämna alla de tjänsteföretag som finns i Stockholm stad.

Att binda ihop Stockholm med Oslo genom en tågresa på under tre timmar hade skapat större möjlighet att säkerställa länens kompetensförsörjning, få in den arbetskraft vi behöver samt stärka regionernas ekonomi. Ta high-tech kommunen Karlskoga som ett exempel. Här skulle avståndet till såväl Oslo som Stockholm förkortas avsevärt.

Tillsammans är Norge och Sverige två maktfaktorer att räkna med. År 2016 fanns det 740 norskägda företag i Stockholms län som skapade nästan 24 000 jobbtillfällen. Samtidigt finns drygt 2 500 svenska dotterbolag i Norge och uppskattningsvis bor och arbetar 70 000-100 000 svenskar där.

Även de norska investeringarna i Sverige har ökat med nästan 300 procent på 14 år och den svenska varuexporten till Norge visar upp en positiv trend med en ökning på 24 procent på 10 år. Slutligen ska det påpekas att Stockholms län står för 32 procent av Sveriges BNP, och i Oslo och Akershus produceras 27 procent av Norges BNP. Örebro läns roll i detta kraftfält skulle förstärkas av den nya förbindelsen.

Med en ny stambana på under tre timmar mellan Stockholm och Oslo kan de båda städerna bli det nav som binder samman norra Europa med resten av kontinenten. Genom att stärka tågförbindelsen mellan regionerna ökar förutsättningarna för rekrytering av spetskompetenser, ökad handel och godstransporter, arbetspendling samt bättre miljö och klimat. 

Sverige och Norge har all anledning att glädja sig när det går bra för Köpenhamn och Skåneregionen, men så länge alla resurser läggs på att stärka vägarna och järnvägarna söderut från Stockholm och Oslo kommer Mellansveriges och Norges utvecklingskraft inte till sin fulla rätt. Det är dags att inse att vår ställning som Skandinaviens centrum inte kan tas för given. 

Lars Bern
Huvudstäder i all ära, men den som läser på lite skulle alla dar i veckan satsa på sträckan Oslo-Göteborg och vidare mot Malmö/Köpenhamn/Hamburg. Det åker mer lastbilstrafik och fler pendlare på Svinesundsbron än på Öresundsbron. Snacka om miljöbesparing om de godsmängderna flyttades till tåg. Exportmängderna är långt mycket större i detta stråk och det är i Västsverige som vi har störst brist på arbetskraft (lägst arbetslöshet). Det är också i Göteborgsregionen som det satsas 32 procent av näringslivets på forskning och utveckling. De satsningarna behöver stöd av ordentlig infrastruktur annars hamnar de annan stans i världen (inte Stockholm).
2019-05-16 9:33
Lars Bern
Huvudstäder i all ära, men den som läser på lite skulle alla dar i veckan satsa på sträckan Oslo-Göteborg och vidare mot Malmö/Köpenhamn/Hamburg. Det åker mer lastbilstrafik och fler pendlare på Svinesundsbron än på Öresundsbron. Snacka om miljöbesparing om de godsmängderna flyttades till tåg. Exportmängderna är långt mycket större i detta stråk och det är i Västsverige som vi har störst brist på arbetskraft (lägst arbetslöshet). Det är också i Göteborgsregionen som det satsas 32 procent av näringslivets på forskning och utveckling. De satsningarna behöver stöd av ordentlig infrastruktur annars hamnar de annan stans i världen (inte Stockholm).
2019-05-16 9:33
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2019-05-15 10:46
Senaste nyheterna
Ny tidtabell för bussar - tågstörningar
(13:25)
Gissa Kumlabilden . Vinn en bukett!
(11:50)
Motor: Hampus vann F3-lopp
(3:10)
Åkesson (SD) till Askersund och Laxå
1
(2019-05-19)
Speedway: Laget mot Västervik
(2019-05-19)
Personbilar i krock på Rv52
5
(2019-05-19)
Speedway: Dålig VM-start för Tai
(2019-05-19)
Brandlarm från Kumla-Ekeby
(2019-05-18)
Körladdning för Brottet (TV)
1
(2019-05-18)
Fotboll: Yxhult slog IFK Kumla
3
(2019-05-17)
SKATEBOARD: “Utslängda på gatan”
1
(2019-05-17)
Ungtall minskar kraftigt
(2019-05-17)
Dags för Naturpasset
(2019-05-17)
Speedway: Indianer hittade på anstalten
1
(2019-05-17)
Fotboll: “All press på Yxhult”
(2019-05-16)
Fler förtidsröstar i EU-valet
(2019-05-16)
Veckans bild - Indianer på 60-talet
3
(2019-05-16)
Postnummer i Kumla vinnare
(2019-05-16)
Liberala Kvinnor om EU-valet
3
(2019-05-16)
V: S sviker reselöften
(2019-05-15)
PRO kräver förbättringar
1
(2019-05-15)
Vill att kurva i Kumla ses över
(2019-05-15)
SD om EU och jakten
2
(2019-05-15)
Inget vatten i Björka Lertag
(2019-05-15)
C: Snabbtåg till Oslo EU-fråga
1
(2019-05-15)
Debatterade EU på biblioteket
(2019-05-14)
Speedway: Vinst i hemmapremiär
4
(2019-05-14)
Nej till trafikljus på Stenevägen
(2019-05-14)
Firade Fritidshemmen (TV)
(2019-05-14)
Förstörde för skidförening
(2019-05-14)
Husen kan bli byggnadsminne
2
(2019-05-13)
Anna & Niklas satsar på en dröm
9
(2019-05-13)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett
8
(2019-05-13)
Lossade bultar på bilar i Hällabrottet
2
(2019-05-13)
Speedway: Laget mot Lejonen
(2019-05-12)
GOLF: Henningsson vann
(2019-05-12)
Anders Svärd om EU-valet
2
(2019-05-12)
Wilma fick affärsidé
5
(2019-05-12)
Fotboll: YIK tappade i Karlstad
(2019-05-11)
Veteranmoppar på besök
(2019-05-11)
Mammor firade 50-årsjubel
(2019-05-11)
Fotboll: IFK Kumla upp i topp
1
(2019-05-11)
“Fått något i drinken”
(2019-05-11)
Fotboll: Vretstorp slog Askersund
(2019-05-10)
Tankar om land och stad
(2019-05-10)
Coop i stor affär med Netto
6
(2019-05-10)
Fotboll: Stene slog Lekeberg
(2019-05-10)
18-åring dömd för knark
(2019-05-10)
Pappa dömd för hot i skola
21
(2019-05-10)
Tony fick sin bil uppeldad
1
(2019-05-10)
Uppmanar att ta cellprov
(2019-05-10)
Inger ny Leader-ordförande
(2019-05-10)
Nöjd med vattenläget
(2019-05-09)
Veckans bild - Brinks ur och guld
(2019-05-09)
Smittsam klövsjukdom i Sverige
(2019-05-09)
Dags för Kumlamarken
(2019-05-09)
Kvartersloppis och familjekul
(2019-05-09)
De bjuds in till Slottet
4
(2019-05-09)
Villor näst dyrast i länet i Kumla
(2019-05-09)
Inför nya rutiner vi operation
(2019-05-09)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Bloggat
Sydnärke
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.