11 Juli 2019
Tipsa: 073-094 57 58

"Snabbtåg mellan Oslo och Stockholm måste prioriteras"

Sverige och Norge utmärker sig med hög innovationskraft, framstående universitet och hög livskvalitet. Vi har också en lång historia av kulturella och politiska utbyten sinsemellan. Tyvärr är järnvägsförbindelserna mellan våra länder sorgligt underutvecklade med långa restider och stora förseningsrisker. Att kunna resa med tåg mellan Stockholm och Oslo på under tre timmar är fullt möjligt bara genom att några mil spår rätas ut.

Det skulle inte bara stärka storstadsregionernas konkurrenskraft utan också vara en historisk satsning på regional utveckling och jobb i de mellansvenska industrilänen Värmland, Örebro, Västmanland och Sörmland. Samtidigt kan det bidra till kraftigt minskad klimatpåverkan när dagens två miljoner flygresenärer väljer tåget mellan Oslo och Stockholm. 

Inom EU prioriteras satsningar på både väg och järnväg genom de utpekade transportkorridorerna som kallas TEN-T. Syftet är att knyta samman transportinfrastrukturen i Europa och därmed skapa förutsättningar för ett effektivt och hållbart resande bland annat genom att minska avstånden, ta bort flaskhalsar och ta bort tekniska hinder som finns mellan EU-medlemsstaternas transportnät. 

Tyvärr har Sverige inte tagit kamp för att stärka vår svaga ställning inom TEN-T-stråken och därför har Stockholm (och Oslo) blivit en sorts ändhållplats. Detta påverkar resten av Sverige negativt och den utveckling vi vill se i hela landet stagnerar. 

Många stora företag och industrier finns i Stockholm-Mälarregionen. Några exempel på detta är Scania i Södertälje, ABB i Västerås, Atlas Copco (Epiroc) i Örebro för att inte nämna alla de tjänsteföretag som finns i Stockholm stad.

Att binda ihop Stockholm med Oslo genom en tågresa på under tre timmar hade skapat större möjlighet att säkerställa länens kompetensförsörjning, få in den arbetskraft vi behöver samt stärka regionernas ekonomi. Ta high-tech kommunen Karlskoga som ett exempel. Här skulle avståndet till såväl Oslo som Stockholm förkortas avsevärt.

Tillsammans är Norge och Sverige två maktfaktorer att räkna med. År 2016 fanns det 740 norskägda företag i Stockholms län som skapade nästan 24 000 jobbtillfällen. Samtidigt finns drygt 2 500 svenska dotterbolag i Norge och uppskattningsvis bor och arbetar 70 000-100 000 svenskar där.

Även de norska investeringarna i Sverige har ökat med nästan 300 procent på 14 år och den svenska varuexporten till Norge visar upp en positiv trend med en ökning på 24 procent på 10 år. Slutligen ska det påpekas att Stockholms län står för 32 procent av Sveriges BNP, och i Oslo och Akershus produceras 27 procent av Norges BNP. Örebro läns roll i detta kraftfält skulle förstärkas av den nya förbindelsen.

Med en ny stambana på under tre timmar mellan Stockholm och Oslo kan de båda städerna bli det nav som binder samman norra Europa med resten av kontinenten. Genom att stärka tågförbindelsen mellan regionerna ökar förutsättningarna för rekrytering av spetskompetenser, ökad handel och godstransporter, arbetspendling samt bättre miljö och klimat. 

Sverige och Norge har all anledning att glädja sig när det går bra för Köpenhamn och Skåneregionen, men så länge alla resurser läggs på att stärka vägarna och järnvägarna söderut från Stockholm och Oslo kommer Mellansveriges och Norges utvecklingskraft inte till sin fulla rätt. Det är dags att inse att vår ställning som Skandinaviens centrum inte kan tas för given. 

Lars Bern
Huvudstäder i all ära, men den som läser på lite skulle alla dar i veckan satsa på sträckan Oslo-Göteborg och vidare mot Malmö/Köpenhamn/Hamburg. Det åker mer lastbilstrafik och fler pendlare på Svinesundsbron än på Öresundsbron. Snacka om miljöbesparing om de godsmängderna flyttades till tåg. Exportmängderna är långt mycket större i detta stråk och det är i Västsverige som vi har störst brist på arbetskraft (lägst arbetslöshet). Det är också i Göteborgsregionen som det satsas 32 procent av näringslivets på forskning och utveckling. De satsningarna behöver stöd av ordentlig infrastruktur annars hamnar de annan stans i världen (inte Stockholm).
2019-05-16 9:33
Lars Bern
Huvudstäder i all ära, men den som läser på lite skulle alla dar i veckan satsa på sträckan Oslo-Göteborg och vidare mot Malmö/Köpenhamn/Hamburg. Det åker mer lastbilstrafik och fler pendlare på Svinesundsbron än på Öresundsbron. Snacka om miljöbesparing om de godsmängderna flyttades till tåg. Exportmängderna är långt mycket större i detta stråk och det är i Västsverige som vi har störst brist på arbetskraft (lägst arbetslöshet). Det är också i Göteborgsregionen som det satsas 32 procent av näringslivets på forskning och utveckling. De satsningarna behöver stöd av ordentlig infrastruktur annars hamnar de annan stans i världen (inte Stockholm).
2019-05-16 9:33
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Här har Gamla Örebrovägen precis slutat och gång/cykelväg tar vid som löper till "Mosåsvägen". Den har nu asfalt. Foto: Anders Björk
Under ett år har Neema Sherpa bytt storstaden Kathmanu mot stillheten i Askersund. – Jag uppskattar lugnet, tystnaden och naturen med närheten till vatten, säger hon. Foto: Weine Ahlstrand
Matilda Lundgren på Princeze Gold tävlar för Kumla ridklubb under Ryttarkamraternas stora tävling på Örsta kulle.Foto: Per Larsson
Publicerad: 2019-05-15 10:46
Senaste nyheterna
KD svarar Svärd om mångkultur
(2019-07-22)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett!
18
(2019-07-22)
Mer förstörelse vid Kumlasjön
11
(2019-07-22)
Frontalkrock vid Norra Mos
2
(2019-07-21)
RIDSPORT: Ponnyn har egen vilja
1
(2019-07-20)
Kumlasjönt hade allsång (TV)
7
(2019-07-19)
RIDSPORT: Julihoppet i helgen
(2019-07-18)
Insänt om mångkultur i samhället
11
(2019-07-18)
Farlig gräsklippning
(2019-07-18)
Västgötar rullade in
(2019-07-18)
Gustafssons vill bli av med “Henkas”
1
(2019-07-18)
Speedway: Tränare får sparken
(2019-07-18)
Husvakt begick hemfridsbrott
(2019-07-17)
Förstörde i Stadsparken
11
(2019-07-17)
Skar sönder 64 jordsäckar
(2019-07-17)
Snart dags för O-Ringen
(2019-07-17)
Singelolycka nära Vägtorget
(2019-07-17)
Speedway: Storseger på “Hea”
(2019-07-16)
Kumling blir landslagscoach
1
(2019-07-16)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
22
(2019-07-15)
PADEL: Hall redo för premiär
4
(2019-07-15)
Speedway: Laget mot Rospiggarna
(2019-07-14)
BILDSPECIAL: Nostalgiafton
(2019-07-12)
Motor: Rallybilar rullade in (TV)
4
(2019-07-12)
Ekeby IF växer så det knakar
13
(2019-07-12)
Festival för biologisk mångfald
(2019-07-12)
Rally och Nostalgiafton på torget
(2019-07-12)
Anders Björk: Hur är det med gud?
(2019-07-12)
Speedway: Fjärde raka förlusten
(2019-07-11)
Brand i villa på Östra Gatan
1
(2019-07-11)
Sandra Wallin: En ohyggligt tråkig skräckis
(2019-07-11)
Hallå där - Katarina Hansson
5
(2019-07-11)
Svårt släppa jobbet på semester
(2019-07-11)
TENNIS: Banor klara för spel
2
(2019-07-11)
Veckans bild - Geson konfektion
(2019-07-11)
Solenergi växer i Sydnärke
(2019-07-11)
Speedway: Laget och radio
(2019-07-10)
Skolkare mister bidrag
8
(2019-07-09)
Elcyklar används i hemtjänsten
7
(2019-07-09)
Gissa Kumlabilden - Var är vi?
4
(2019-07-08)
Inbrott på Smedsgatan
(2019-07-08)
Singelolycka på E20
(2019-07-06)
LÖPNING: Tre lopp samma dag
(2019-07-06)
Innebandy: Vädjar om Ekeby IF
3
(2019-07-06)
PRO: Lyssna på oss äldre!
(2019-07-06)
LÖPNING: Inviger väg med lopp
(2019-07-05)
Höjda villapriser med 11 procent
(2019-07-05)
Kyrksjönt med tunn publik (TV)
7
(2019-07-04)
Indianerna visar svag form
5
(2019-07-04)
Karl-Gustaf Mattsson: Vilse i luren
5
(2019-07-04)
Sol över veteranbilar (TV)
(2019-07-04)
Fotboll: IFK vann i Sunne
1
(2019-07-04)
Fick nej om måsjakt
12
(2019-07-03)
Speedway: Laget mot Dackarna
(2019-07-03)
Speedway: Indianerna föll stort
(2019-07-02)
Speedway: Radio 94,3 utan “Pepe”
(2019-07-02)
Göte Pettersson avliden
(2019-07-02)
Veteranfordon rullar in
(2019-07-02)
Fotboll: YIK-ordföranden upprörd
5
(2019-07-01)
Kumlingar i Almedalen
17
(2019-07-01)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Bloggat
Sydnärke
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.